جدایی جوانان از مکارم اخلاقی پیامبراکرم (ص)؛ بستری برای شبیخون فرهنگی
کد خبر: 3670291
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

جدایی جوانان از مکارم اخلاقی پیامبراکرم (ص)؛ بستری برای شبیخون فرهنگی

گروه اجتماعی: مدیر مدرسه حضرت خدیجه(س) گفت: جدایی جوانان از مکارم اخلاقی پیامبر اکرم (ص) یکی از بسترهای زمینه‌ساز برای شبیخون فرهنگی دشمن است.

سکینه نیک، مدیر مدرسه حضرت خدیجه(س) مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به این نکته که جدایی جوانان از مکارم اخلاقی پیامبر اکرم(ص) یکی از راه‌ها برای شبیخون فرهنگی دشمن است، افزود: ارتباطات رسانه‌ای و غفلت فرهنگی باعث شده است جوانان به سمت الحاق و بی‌خبری سوق داده شوند.

وی ابراز کرد: یکی از دلایل دیگر جدایی جوان‌ها از مکارم اخلاقی پیامبر اکرم(ص)، عدم اعتماد جوانان به گویندگان، مبلغ‌ها و سخنران‌هایی که این مطالب را می‌گویند اما خودشان به آن‌ سخنان عمل نمی‌کنند و در این زمینه صداقت کامل ندارند؛ این امر باعث می‌شود جوانان آنان را ریاکار و فریب‌کار بدانند.

مدیر مدرسه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به اینکه سبک تربیت غربی، خوش‌گذارانی، لذت‌گرایی و دنیا گرایی در زندگی جوان‌ها رخنه کرده است، افزود: بحران هویت، عدم درک درست مفهوم انسانیت و عدم تحقیق و تفحص منطقی، تنبلی و القائات رسانه‌ها باعث شده است جوان‌ها به راحتی هر چیزی را بپذیرند.

نیک در خصوص علت بعثت پیامبراکرم(ص) گفت: بر مبنای حدیث «اِنِّی بُعِثتُ لِاُتِمِمُ مَکارِمُ الاَخلاق» یکی از دلایل بعثت پیامبر اکرم(ص) کامل کردن مکارم اخلاق بوده است.

وی همچنین افزود: انسان اگر مکارم اخلاقش کامل شود همه فضیلت و صفات اخلاقی خوب مانند عفت، شجاعت، زهد، تقوا، ایثار و عهد را در وجودش خواهد داشت.

نمود واقعی اصل مکارم اخلاق در وجود پیامبر اکرم (ص)

مدیر مدرسه حضرت خدیجه(س) در خصوص اصل مکارم اخلاق از دیدگاه ائمه(ع) و پیامبران(ص) نیز، عنوان کرد: وقتی انسان به نقطه‌ای برسد که جز خوبی، چیزی از وجودش صادر نشود و حتی کسی که به انسان بدی کرده پاسخش را با خوبی بدهد، این در واقع نمود واقعی اصل مکارم اخلاق است.

نیک با اشاره به اینکه پیامبر(ص) برای تبلیغ و تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شده‌اند، ابراز کرد: فردی که در زمان پیامبر(ص) جلوی پای ایشان خار می‌ریخت، وقتی ایشان متوجه شدند آن فرد در بستر بیماری است بدون اینکه درنگ کنند به عیادت او رفته و برای سلامتی او دعا کردند.

وی با بیان اینکه یکی از صفات پیامبراکرم(ص) «رحمة للعالمین» بودنشان است، افزود: پیامبر اکرم(ص) سرآمد همه خوبی‌ها بوده و همه صفات خوب وجمال و جلال خدایی را یک جا داشته‌اند، به گونه‌ای که ایشان هم برای انسان‌ها و هم برای حیوانات خواستار خوبی‌ها بوده‌اند.

مدیر مدرسه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) هیچ وقت مشروط خوبی نمی‌کرند بلکه مطلق خوبی می‌کردند، اظهار کرد: پیامبراکرم (ص) حتی برای دشمن‌هایشان از خداوند خیر طلب می‌کردند به گونه‌ای که خداوند در قرآن می‌فرمایند: «للمومنین رئوفا» برای شما پیامبری(ص) رئوف آوردم پیامبری(ص) که نسبت به بندگانش حریص بوده و برای همه خوبی می‌خواهد.

نیک با بیان اینکه پیامبر(ص) یک اسوه و مقتدای نیکویی برای همه انسان‌ها هستند، افزود: برای آنکه بتوانیم شبیه پیامبر(ص) شویم، باید ایمان به خدا و معاد را همیشه در دل‌هایمان زنده نگه‌ داریم و بدانیم که خدایی حاضر و ناظر به اعمال ما است و کوچکترین و بزرگترین کارهای ما را محاسبه می‌کند.

وی در خصوص نقش رسانه‌ها در تبلیغ مکارم اخلاق پیامبر اکرم(ص)، بیان کرد: رسانه نقش مهمی در زمینه تبلیغ مکارم اخلاق پیامبر اکرم(ص) دارد؛ رسانه جمهموری اسلامی ایران با رسانه‌های غربی و سایت‌های مخرب در رقابت است و برای اینکه توانایی رقابت داشته باشد باید هم از لحاظ کمی و کیفی خود را تقویت کند.

مدیر مدرسه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ساعات محدودی از 24 ساعت شبکه‌های رسانه‌های ایران درباره حقیقت اسلام و اسلام واقعی برنامه دارند و سایت‌های محدودی در اختیار داریم که بتوانیم مکارم اخلاق پیامبراکرم (ص) تبلیغ کنیم.

captcha