بیستمین جشنواره قصه‌گویی در سمنان برگزار شد
کد خبر: 3670643
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

بیستمین جشنواره قصه‌گویی در سمنان برگزار شد

گروه فرهنگی: جشنواره قصه‌گویی استان سمنان با حضور مسئولان، علاقمندان و نمایندگانی از هفت استان‌ کشور برگزار شد و طی آن برگزیدگان نهایی این حوزه‌ معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان،محمد رضا خباز،استاندار سمنان 16 اذر در جشنواره قصه‌گویی استان سمنان  با بیان اینکه خداوند در قرآن مهم‌ترین مسایل تربیتی را با زبان قصه برای انسان‌ها بیان کرده است، گفت: هنر قصه‌گویی باید انسان‌ساز باشد و آزادی بیان و اندیشه را در وجود کودکان و نوجوانان زنده کند.

وی  باتاکید بر اینکه قرآن فقط کتاب آسمانی یک ملت نیست و تا روز قیامت، جامعه بشریت را هدایت می‌کند، افزود: در این کتاب انسان‌ساز که به ما یاد می‌دهد چگونه زندگی کنیم، قصه‌های فراوانی وجود دارد و کسی که ما را خلق کرده می‌دانسته هدایت انسان‌ها از راه قصه است.

به گفته خباز قصه‌گویان به‌عنوان انسان‌های فرهیخته در انتقال مفاهیم تربیتی، نقش به‌سزایی دارند زیرا قصه‌گویی، هنر است و هر کس نمی‌تواند در این عرصه موفق باشد، گفت: قلم قصه‌گویان در مسیر انسان‌سازی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین باید گفت قصه‌گویان وظیفه دارند روحیه پژوهش‌گری را با قصه‌های خود در وجود کودکان زنده کند.

استاندار سمنان  راه نجات کشور را پژوهش دانست و گفت: اگر بتوانیم امر پژوهش را از دوران کودکی در کودکان و نوجوانان زنده کنیم، بسیاری از گره‌ها و مشکلات کشور گشوده می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام محمدجواد بهشتی، مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فراوانی نکته‌ها و قصه‌های قرآنی و بازگو کردن آنها در سراسر دنیا، قرآن را برنامه زندگی مسلمانان دانست و افزود: خوشبختی ما در دنیا و آخرت در سایه عمل به برنامه‌های این کتاب آسمانی فراهم می‌شود.

وی اظهارکرد: در روایات آمده است که قرآن در روز قیامت به صورت فرشته‌ای بر ما وارد می‌شود و از ما درباره کارهایی که برای قرآن انجام داده‌ایم پرسش می‌کند و بعد از پاسخ ما، از برخی شکایت و برخی را نیز شفاعت می‌کند

وی با بیان اینکه قرآن در مدت ۲۳ سال بر پیامبر نازل شد، افزودد: پیامبر بزرگ اسلام درباره قرآن و عمل به پیام‌های قرآن سفارش‌های فراوانی به مسلمانان کرده است و در روز قیامت از مسلمانان درباره قرآن پرسش می‌کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید مسلمانان در کتاب آسمانی قران تأمل کنند و نکات آن را در زندگی به‌کار گیرند، افزود: خداوند آیاتش را در قرآن به هفت شکل امرها، نهی‌ها، تشویق‌ها، هشدارها، قصه‌ها، مثل‌ها و گفت‌وگوها نازل کرده است.

بهشتی  با بیان اینکه عمده مطالب و آیه‌های قرآن در قالب قصه بیان شده، متذکر شد: قصه‌گویان باید تلاش کنند بیش از پیش از قصه‌های قرآن بهره بگیرند و مطالب و قصه‌های قرآنی را برای کودکان و نوجوانان بیان کنند.

حسن دولت‌آبادی، داور بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ پنج کشوری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه علت تأثیرگذاری قصه بر همگان، فطری بودن حس کنجکاوی آدمی و جستجو برای دانستن بیشتر است یاداور شد: این توان فطری از ابتدای هوشمندی انسان شناسایی شده و آدمی با به وجود آوردن قصه آن را به گنجینه‌ای برای ثبت، ضبط و انتقال هر آنچه که مطلوب جامعه است، قرار داد.

وی ادامه داد: قصه در ساختاری که انتظار ایجاد می‌کند و مخاطب را منتظر نگه می‌دارد به مدد تحریک حس کنجکاوی، هر آنچه را که هدف قرار داده است در جان مخاطب می‌نشاند و از این منظر، قصه امکانی برای ارتقای بینش و آگاهی به حساب می‌آید و به مؤثرترین قالب آموزشی تبدیل می‌شود و راز ماندگاری قصه هم جز این نیست.

داور جشنواره قصه‌گویی حوزه‌ پنج کشورافزود: کانون پرورش فکری به‌عنوان بنیادی‌ترین مرکز پرورش کودکان و نوجوانان کشور با شناخت همه‌جانبه از توان قصه کوشید این امکان بالقوه را برای ارتقای شخصیت نسل امروز و فردای جامعه به خدمت گیرد.

جشنواره قصه‌گویی استان سمنان با حضور مسئولان، علاقمندان و نمایندگانی از هفت استان‌ کشور برگزار شد و طی آن برگزیدگان نهایی این حوزه‌ معرفی شدند.  طی دو روز رقابت، برگزیدگان نهایی و قصه‌گویان شایسته تقدیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ پنج کشوری در سه بخش کانونی، رضوی و آزاد از سوی داوران، معرفی و تجلیل شدند.

هیئت داوران بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ پنج کشور پس از بررسی اجرای ۴۰ قصه در سه بخش کانونی، رضوی و آزاد توسط قصه‌گویان استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، تهران، البرز و سمنان، برگزیدگان نهایی و شایسته تقدیر را معرفی کرد.

در بخش رضوی طاهره‌سادات سجادی قصه‌گوی استان البرز با قصه «بی‌بی جان»، در بخش آزاد زینب قمری قصه‌گوی استان البرز با قصه «معدن زغال سنگ کجاست؟» و در بخش کانونی: پاییزه طاهری قصه‌گوی استان تهران با قصه «آرش کمانگیر و مرد عنکبوتی»، محسن ساجدی‌فر قصه‌گوی استان خراسان رضوی با قصه «دختر چهل گز قد و چهل گز مو»، افسانه رحمانی‌فضلی قصه‌گوی استان خراسان شمالی با قصه «سلطان گرد و قلمبه و جواب رک و راست»، مریم صرفی قصه‌گوی استان سمنان با قصه «خیجه‌چاهی» و ربابه هاشمی قصه‌گوی استان مازندران با قصه «فانوس‌های روشن» مقام های برتر را کسب کردند.

در بخش رضوی سیداحمد مصطفوی قصه‌گوی استان سمنان با قصه «مرید امام رضا(ع)»، محدثه کریمی قصه‌گوی استان مازندران با قصه «معجزه دکتر رضا» و الهام عباسی قصه‌گوی استان سمنان با قصه «رج به رج»، در بخش آزاد مریم دلاویز قصه‌گوی استان مازندران با قصه «چشم بادومی» و علی رجبلو قصه‌گوی استان گلستان با قصه «یخی که عاشق خورشید شد» و در نهایت در بخش کانونی زینب علوی قصه‌گوی استان تهران با قصه «حکایت تیر انداختن آن مرد قصه‌گو» و فاطمه جعفریان قصه‌گوی استان خراسان شمالی با قصه «شاه‌میداس و انگشتان جادویی» شایسته تقدیر شناخته شدند.

هیئت داوران بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشور ضمن ارج‌ نهادن به تلاش همه‌ی مربیان راه یافته به جشنواره، انتخاب قصه با محتوای مناسب کودک و نوجوان و نیز برخورداری از توانمندی‌های تکنیکی به‌عنوان نخستین ضرورت‌های قصه‌گویی، بهره‌گیری از راه و روش‌های قصه‌گویی ازجمله پرده‌خوانی، نقالی و نیز قصه‌گویی عاشق‌های آذربایجان و تأکید بر پرداختن به دیگرگونه‌های قصه، شناخت تفاوت قصه با نمایش‌های یک نفره همراه با امکانات صوتی و تصویری، تولید قصه‌های دینی، رضوی و عاشورایی با تحقیق مبتنی بر منابع موثق را از ملاک‌ها و معیارهای انتخاب قصه‌گویان برشمردند.

منبع: روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان

 

captcha