چاپ کتاب در گامبیا محدود است/ مطالعه تاریخ جهان توسط مردم نیجریه
کد خبر: 3670776
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

چاپ کتاب در گامبیا محدود است/ مطالعه تاریخ جهان توسط مردم نیجریه

گروه فرهنگی: فرقی نمی‌کند اهل کدام دیار باشید، طعم کتاب به جانت که بچسبد، در کورترین نقطه از این دنیا هم که باشید، اسیر زندان یا در جنگ حتی در بدترین شرایط که باشید کتابخوانی را از یاد نخواهید برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فرقی نمی‌کند اهل کدام دیار باشید، طعم کتاب به جانت که بچسبد، در کورترین نقطه از این دنیا هم که باشید، اسیر زندان یا در جنگ حتی در بدترین شرایط که باشید کتابخوانی را از یاد نخواهید برد. از آنجا که شیعیان در آفریقا و کشورهایی همچون نیجریه، سومالی، گامبیا و... در مهجوریت به سر می‌برند و تحت استعمار غرب قرار گرفته‌اند. در خصوص مطالعه و تأثیر آن بر افزایش روحیه مقاومت‌پذیری آن جامعه، گفت‌وگویی با دو تن از دانشجویان جامعة المصطفی(ص) العالمیه مشهد انجام دادیم.

داوود، الباقی، دانشجوی جامعة المصطفی(ص) العالمیه مشهد، از کشور گامبیا، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه این کشور در غرب آفریقا واقع شده است و تقریبا 2.5 میلیون مسلمان دارد، افزود: بیشتر جمعیت گامبیا را مسلمانان تشکیل می‌دهند، حدود سه درصد مسیحیت و دو درصد بی‌دین در این کشور زندگی می‌کنند، همچنین تعداد زیادی از جمعیت این کشور اهل تسنن هستند.

مصاحبه با دانشجویان المصطفی
بیشترین مطالعه مردم گامبیا کتاب‌های غربی است
الباقی در ادامه گفته‌های خود در خصوص فرهنگ کتابخوانی در کشور گامبیا، اظهار کرد: چون کشور ما تحت استعمار انگلیس بود، بیشتر کتابها در گامبیا، کتابهای غربی است و افراد مطالعه خود را بر اساس همان کتاب‌ها انحام می‌دهند. علاوه بر زبان اهلی، زبان اصلی در گامبیا انگلیسی است. در گامبیا دو مدرسه وجود دارد مدرسه حکومتی و مدرسه دینی، کسانی که خواهان آموزههای دینی هستند در مدرسه علمیه درس می‌خوانند که در آن مدرسه علاوه بر زبان انگلیسی زبان عربی نیز مورد استفاده است.
دانشجوی جامعة المصطفی(ص) العالمیه مشهد با تأکید براینکه در کشور گامبیا هر فرد بر حسب اختیار و انتخاب به مدرسه حکومتی و یا مدرسه دینی می‌رود، افزود: تقریبا از هر 10 نفر سه نفر به دلایل مالی و دیگر شرایط یا بی‌سواد هستند و یا ادامه تحصیل نمی‌دهند. با اینکه زبان اصلی در کشور ما زبان انگلیسی است ولی ما در خانه به زبان اهلی و مادری خود صحبت می‌کنیم.
چاپ کتاب در گامبیا محدود است
وی با اشاره به اینکه در گامبیا تقریبا بیشتر دانشجویان به کتاب اهمیت می‌دهند، اظهار کرد: به دلیل اینکه جمعیت کتابخوان در گامبیا تقریبا کم هستند لذا کتاب و چاپ کتاب بسیار محدود است.
الباقی گفت: در گامبیا به خاطر وجود مدرسه دینی خانواده‌ها رغبتی برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه حکومتی ندارند و آنانی که اعتقاد دینی دارند در مدرسه‌های دینی ثبت‌نام می‌کنند، امروزه این مدرسه‌ها در حال گسترش است. برخلاف اینکه کشور ما تحت استعمار انگلیس است ولی مردم بسیار مشتاق آموزه‎های دینی هستند.
در ادامه این گفتوگو ناقی موسوی، یکی دیگر از دانشجویان جامعة المصطفی(ص) العالمیه مشهد، از کشور نیجریه با بیان اینکه نیجریه در غرب آفریقا قرار دارد، عنوان کرد: این کشور حدود 17 میلیون جمعیت دارد که از این تعداد 65 درصد مسلمان هستند که بیشتر آنان را اهل تسنن شکل می‌دهد، 30 درصد مسیحی و پنج درصد بی‌دین هستند.

مصاحبه با دانشجویان المصطفی
وی ادامه داد: نیجریه هفتمین کشور دارای نفت در جهان و اولین کشور در آفریقا است. زبان رسمی در نیجریه انگلیسی است ولی سه زبان اصلی و مادری نیز در این کشور رواج دارد. زبان مادری خود من هوسا است و در 5 کشور آفریقا از این زبان استفاده می‌شود.
موسوی نیز از وجود دو مدرسه حکومتی و دینی در کشورش خبر داد و گفت: تمایلات مردم به آموزه‌های دینی خیلی خوب است و از مدارس دینی استقبال خوبی میشود. در مدارس دینی علاوه بر زبان انگلیسی از زبان عربی نیز استفاده می‌شود.
آموزش کتاب‌های تاریخ اسلام در خانواده‌های نیجریه
دانشجوی جامعة المصطفی(ص) العالمیه مشهد بیان کرد: مردم به آموزه‎های دینی خیلی مشتاق هستند لذا از هر چها خانه یک نفر حافظ کل قرآن کریم است و بعد از حفظ قرآن را به صورت کامل می‌نویسد. بعد از حفظ قرآن کریم خانواده‌ها مشتاق به آموزش کتاب‌های تاریخ اسلام به فرزندانشان هستند.
وی ابراز کرد: تقریبا 30 سال پیش مسلمانان و مسیحیان بدون هیچ اختلافی در کنار هم زندگی می‌کردند ولی امروزه با نفوذ وهابیت در نیجریه، اختلافاتی بین مسلمانان و مسیحیان به وجود آمده است.
موسوی با اشاره به اینکه نیجریه 15 میلیون جمعیت شیعه دارد، گفت: دولت به خاطر ایجاد حرکت‌های اسلامی همانند انقلاب اسلامی و گسترش اسلام در نیجریه بیشتر شیعیان را می‌کشد تا به خیال خود حرکت‎های اسلامی را از بین ببرد. اما شیعه نیجریه مقاوم است و راه امام خمینی(ره) را ادامه خواهد داد.
دانشجوی جامعة المصطفی(ص) العالمیه مشهد با تأکید بر اینکه فرهنگ غرب در مناطق اسلامی تأثیری ندارد، ادامه داد: در مناطق اسلامی فرهنگ غرب تأثیر چندانی ندارد ولی در مناطق دیگر شاهد فرهنگ غربی هستیم حتی نحوی پوشش آنان نیز تحت تأثیر فرهنگ غربی و انگلیسی است.
مطالعه تاریخ جهان توسط مردم نیجریه
وی گفت: بسیار اهل مطالعه هستم و بیشتر آثار امام خمینی(ره) و کتابهای تاریخ جهان را مطالعه میکنم، گاهی هم کتاب‌های داستانی نیز می‌خوانم. بیشتر اهالی نیجریه تاریخ جهان را به خوبی می‌دانند و حتی اسامی رؤسای آن کشورها را نیز حفظ هستند. توصیه من به همه مردم این است که به مطالعه تاریخ جهان بپردازند.

captcha