سیاست پیامبر(ص) جایگزینی تعصبات عشیره‌ای با اعتقادات دینی بود
کد خبر: 3671065
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

سیاست پیامبر(ص) جایگزینی تعصبات عشیره‌ای با اعتقادات دینی بود

گروه معارف: عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: پیامبر(ص) برای آن‌که بتوانند یک نظم واحد سیاسی با حاکمیت قانون الهی ایجاد کنند، سعی کردند تا تعصبات عشیره‌ای و قبیله‌ای را از بین ببرند و سپس با جایگزین کردن اعتقادات دینی، اخوت و برادری را در میان امت جاری کنند.

رضوانه اکبری، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، گفت: خداوند در قرآن، پیامبر اسلام را به‌عنوان یک اسوه حسنه معرفی می‌کند، یعنی پیشوا و راهنمایی که باید از آن الگوبرداری کرد.
مدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر سبک زندگی و همچنین شیوه حکومت ایشان را بررسی کنیم، نکات ارزشمندی به‌دست می‌آید که موضع‌گیری و نحوه عملکرد ما را در هر موقعیتی تعیین می‌کند.
وی اظهار کرد: وحدت از جمله اصولی است که رسول خدا(ص) تأکید ویژه‌ای روی آن داشتند؛ ایشان پیشرفت اسلام و عزت و اقتدار مسلمانان را در پرتو وحدت امت در برابر دشمنان مشترک می‌دانستند.
اکبری افزود: پیامبر(ص) برای آن‌که بتوانند یک نظم واحد سیاسی با حاکمیت قانون الهی ایجاد کنند، سعی کردند تا تعصبات عشیره‌ای و قبیله‌ای را از بین ببرند و سپس با جایگزین کردن اعتقادات دینی، اخوت و برادری را در میان امت جاری کنند.
وی ادامه داد: وقتی به عملکرد رسول خدا دقت می‌کنیم، می‌بینیم که ایجاد وحدت از نخستین اقدامات ایشان بوده است؛ به‌عنوان مثال دو قبیله بزرگ مدینه یعنی اوس و خزرج، جنگ‌های خونینی داشتند، اما رسول خدا آنان را به اسلام، اتحاد و برادری دعوت کردند.
عضو هیئت دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: وجود مبارک پیامبر(ص) امروز نیز می‌تواند مهمترین عامل وحدت میان مسلمانان باشد؛ محبت ایشان می‌تواند فرق مختلف اسلامی را به‌هم نزدیک کند.

captcha