موقوفات قرآنی کمتر از موقوفات عزاداری است/ مردم به وقف‌هایی قرآنی توجه ویژه کنند
کد خبر: 3671269
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵

موقوفات قرآنی کمتر از موقوفات عزاداری است/ مردم به وقف‌هایی قرآنی توجه ویژه کنند

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه امروزه باید برروی وقف‌های قرآنی کار شود افزود: امروزه وقف برای عزاداری‌ها بسیار مورد توجه مردم قرار دارد و وقف های قرآنی آن طور که باید و شاید مورد توجه مردم نیست و هنوز در جامعه نهادینه نشده است.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ظهر امروز 19 آذرماه در همایش طرح وقف مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش آموزان خراسان رضوی در خصوص این طرح مشارکتی، اظهار کرد: قرآن و روایات در همه موضوعات با ادبیات مختلف دستورات و تأکیدات فراوانی را بیان کرده‌اند و انسان را مورد خطاب قرار داده‌اند.
وی ادامه داد: قرآن کریم با ادبیاتی همچون تشویق، تهدید، داستان و.. با انسان سخن می‌گوید چرا که مخاطبان متفاوت هستند و هر کدام بک یک ادبیات واقعیت را قبول دارند.
حجت الاسلام ایزدی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص)«الدنیا مزرعه الاخره»، ابراز کرد: آیات و روایات بسیاری را شنیده‌ایم ولی مشکل آن جاست که در این آیات و روایات تفکر و تدبر نمی‌کنیم.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: انسان هر کاری که انجام دهد چه از خیر و چه از شر نتایج و تبعات آن را هم در دنیا و هم در اخرت می‌بیند، لذا دنیا فرصتی است تا انسان به کمال برساند.
وی ادامه داد: اگر در دنیا در مسیر خیر قرار گرفتیم باید قدردان این فرصت باشیم و از آن برای توشه آخرت استفاده کنیم. گاهی با یک فکر پایه گذار یک نسبت پا برجا خواهیم بود، و قف مشارکتی یکی از همین سنت های خوب است.
حجت الاسلام ایزدی با تأکید بر اینکه در زمینه وقف های مشارکتی کارهای خوبی انجام شده است، بیان کرد: کسانی که در زمینه وقف‌های مشارکتی کارهای را انجام می دهند ارزش و پاداش آن‌ها کمتر از خود واقف نیست، چرا که این عمل پرونده‌اش باز و ادامه دار است.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به محورهای فعالیت اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، اظهار کرد: اداره کل اوقات و امور خیریه سه مأموریت عمده بر عهده دارد، فعالیت های قرآنی که خود شامل مسابقات قرآنی و تربیت حافظان قرذآن کریم می‌شود، مدیریت بقاع متبرکه و امامزادگان و موقوفات.

وجود 304 بقعه و امامزاده در خراسان رضوی
وی با اشاره به وجود 304 بقعه و امام زاده در استان خراسان رضوی، گفت: این بقاع متبرکه را در پنج سطح دسته بندی کرده‌ایم، سطح کشوری، استانی، شهرستانی، شهرستانی معمولی و شهرستان‌هایی که بقاع آنان نیاز به حفظ و مرمت دارند.
 معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: همه تلاش و سعی ما بر این است که بتوانیم با توجه به نیازهای جامعه برنامه‌هایی را برای ایجاد وقف‌هایی جدید داشته باشیم.
ایجاد مرکز مشاوره وقف برای اولین بار در خراسان رضوی
حجت الاسلام ایزدی با اشاره به ایجاد مرکز مشاوره وقف در سال 90 در استان خرسان رضوی، عنوان کرد: این مرکز برای اولین بار در خراسان رضوی ایجاد شد و استان خراسان رضوی به عنوا ن الگویی در حوزه مسایل وقف در سطح کشور مطرح است.

 معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به افزایش ایجاد موقوفات از سال 89 تا امروز گفت: اگر موقوفاتی را از سال 89 تا امروز ایجاد شده را نسبت به موقوفات بعد از انقلاب تا سال 89 را بررسی کنیم متوجه افزایش ایجاد موقوفات خواهیم شد.
وی ابراز کرد: وقف در امر به معروف و نهی از منکر برای اولین بار در خراسان رضوی ایجاد شد، وقف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و وقف‌های قرآنی از جمله موارد وقف است که در سال‌های اخیر گسترش یافته است.
مردم به وقف‌های قرآنی توجه ویژه‌ای کنند
حجت الاسلام ایزدی با تأکید بر اینکه امروزه باید برروی وقف‌های قرآنی کار شود افزود: امروزه وقف برای عزاداری‌ها بسیار مورد توجه مردم قرار دارد و وقف های قرآنی آن طور که باید و شاید مورد توجه مردم نیست و هنوز در جامعه نهادینه نشده است. باید امروزه هر خانواده‌ در سبد خانوار خود مبلغی را به عنوان وقف قرآنی در نظر بگیرد، همان طور که برای اینترنت خود این هزینه را در نظر می‌گیرند.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: باید برای ایجاد موقوفات قرآنی مثل عزاداری‌ها کار شود و برنامه‌ریزی های خاصی صورت بگیرد چرا که این موقوفات قرآنی در کنار موقوفات عزاداری‌ها دو رکنی هستند که هر دو لازم و ملزوم هم هستند.
وی بیان کرد: در همین راستا تفاهم نامه‌ای در موضوعات فرهنگی و قرآنی با اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی امضا کرده‌ایم.
حجت الاسلام ایزدی با اشاره به اینکه وقف دارای دو وجه است بیان کرد: وقف مستقل که فرد خود وقفی را ایجاد می‌کند و و قف مشارکتی که گروهی ایجاد وقف می‌کند. در خصوص وقف مشارکتی انجمن‌هایی را در استان راه اندازی کرده‌ایم، انجمن یاوران ایثار و شهادت، انجمن یاوران قرآن وعترت و...
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی موقوفه مهر فاطمی را یکی از مدل‌های وقف مشارکتی عنوان کرد و گفت : موقوفه مشارکتی علمی و فناوری و موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز از جمله مدل‌های وقف مشارکتی است.
وی بیان کرد: منابع مالی اوقات محدود و تعریف شده است تمام هزینه های مسابقات قرآن باید از محل موقوفات تأمین شود لذا موقوفاتی که در اختیار اداره اوقاف قرار دارد باید با توجه به نیت واقف خرج شود.

حجت الاسلام ایزدی افزود: در ایام الله دهه فجر جمع بندی کلیه مبالغ انجام و تبدیل به عین موقوفه درآمد زا خواهد شد تا عواید آن در راستای فعالیت های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآن مورد استفاده قرار گیرد.

captcha