تغییر نگرش دانش‌آموختگان به سمت کارآفرینی یکی از رسالت جهاددانشگاهی است
کد خبر: 3671359
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸

تغییر نگرش دانش‌آموختگان به سمت کارآفرینی یکی از رسالت جهاددانشگاهی است

گروه اجتماعی: رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان گفت: جهاددانشگاهی بر اساس رسالت علمی و پژوهشی خود به دنبال تغییر نگرش دانشجویان و سوق دادان آن ها به سمت کارآفرینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، چیا سهراب نژاد، رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان با حضور در برنامه این هفته گفتمان که با موضوع آسیب‌شناسی حوزه شتغال در مرکز صدا و سیمای استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: مسئله اشتغال دغدغه ای برای تمامی مدیران کشوری، استانی و خانواده ها است.
وی اشتغالزایی را بحثی مشترک بین تمامی دستگاه های مربوطه در این زمینه دانست و افزود: جهاددانشگاهی با رویکردی متفاوت و نگرشی ریشه ای تر، کمک به ایجاد اشتغال در سطح استان را هدف و سرلوحه کار خود قرار داده است.
رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان، با بیان این که امروزه تعداد فارغ التحصیلان ما زیاد است و همه آن ها به امید ورود به بازار کار ادامه تحصیل می دهند، عنوان کرد: همه ما می دانیم که شرایط برای اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها در مشاغل اداری و پشت میزی مهیا نیست.
وی اعلام کرد: جهاددانشگاهی بر اساس رسالت علمی و پژوهشی خود به دنبال تغییر نگرش دانشجویان و سوق دادان آن ها به سمت کارآفرینی است.
سهراب‌نژاد عنوان کرد: هدف جهاددانشگاهی در این راستا فقط مسایل تئوری و اعلام آمار فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها نیست بلکه این نهاد علمی - آموزشی می‌تواند به عنوان حلقه واسط بین دانشگاه و بازار و صنعت ایفای نقش کند.
وی فرهنگ‌سازی در راستای ایجاد تغییر نگرش در دانشجویان را بسیار مهم دانست و بیان کرد: جهاددانشگاهی بر اساس رسالت فرهنگی خود در صدد است تا به واسطه ظرفیت های فرهنگی خود با تغییر نگرش دانشجویان و سوق دادن این قشر به سمت کارآفرینی به اشتغالزایی استان کمک کند.
رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان توانمندسازی را دومین عامل مهم در راستای ایجاد تغییر نگرش دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر تفکر منشا تولید خدمات در جامعه و نگرش کارآفرینی بین فارغ التحصیلان و دانشجویان عمومیت ندارد، بر همین اساس باید سعی کنیم در قدم اول این مهم را فرهنگ سازی و نهادینه کنیم.
وی برگزاری رویدادهای فرهنگی و دورهمی در جهاددانشگاهی استان را از جمله اقدامات این نهاد علمی پژوهشی در راستای کارآفرینی اعلام کرد و گفت: پتانسیل ها و ظرفیتهای جهاددانشگاهی در تمامی زمینه ها به ویژه کمک به ایجاد اشتغال در استان می‌تواند کارساز باشد و تحقق این مهم نیازمند حمایت‌های استانی است.
سهراب‌نژاد با بیان اینکه بسترسازی و توانمندسازی برای ایجاد اشتغال در استان از وظایف جهاددانشگاهی در این زمینه است، افزود: دوره های آموزشی این نهاد بازار محور است و طی سال گذشته بالغ بر 20 هزار نفر در این دوره های آموزشی شرکت کرده اند.
وی در ادامه سخنان خود به بحث اشتغال فراگیر اشاره و اعلام کرد: جهاددانشگاهی در این راستا در صدد اجرای طرحی تحت عنوان طرح «الگوی جدید مشاغل خانگی» با همکاری تمامی ارگان‌های مربوطه طی سال جاری در استان است.
وی با بیان اینکه نگاه به مشاغل خانگی سنتی است، عنوان کرد: الگوی جدید مشاغل خانگی با هدف ساماندهی به این مقوله در سه فاز، انجام مطالعات تحقیقاتی و جامع برای شناسایی ظرفیت ها و مزایایی مشاغل خانگی، توانمندسازی و مشاوره و هدایت افراد متقاضی مشاغل خانگی برای رسیدن به شغل پایدار اجرایی می شود.
سهراب‌نژاد با اشاره به وجود بیش از 300 کد رشته مشاغل خانگی در سامانه وزارت کار عنوان کرد: تا کنون مطالعاتی دقیق و مدون در راستای بررسی ظرفیت این رشته ها و بهره وری آن ها در سطح استان کردستان صورت نگرفته است، بر همین اساس جهاددانشگاهی با انجام مطالعاتی دقیق در صدد استخراج رشته های بومی و کارساز استان با همکاری سایر ارگان های مرتبط است.
وی سهمیه استان کردستان در مشاغل خانگی را 2600 نفر اعلام و عنوان کرد: 8 استان کشور برای اجرای این طرح انتخاب شده اند که استان کردستان یکی از این 8 استان است.
وی آماده‌سازی و زمینه سازی متقاضیان مشاغل خانگی برای رسیدن به شغل پایدار را وظیفه اصلی جهاددانشگاهی در راستای اجرای این طرح دانست و یادآور شد: اتصال به بازار مهمترین بحث این الگو است که سعی می کنیم این بستر را از طریق بازارهای فیزیکی و الکترونیکی مهیا کنیم.

captcha