ذات نماز دارای صفت بازدارندگی از گناه است/نقص و کمال نماز تعیین کننده میزان بازدارندگی آن
کد خبر: 3671409
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱

ذات نماز دارای صفت بازدارندگی از گناه است/نقص و کمال نماز تعیین کننده میزان بازدارندگی آن

گروه معارف: ذات نماز به گونه‌ای است که دارای صفت بازدارندگی از گناه است و این صفت در نمازگزاران متفاوت است؛ دسته‌ای از نمازگزاران که نماز آنها را از معصیت و گناه باز می‌دارد ماهیت و حقیقت نماز را درک کرده و به این کمال دست یافته‌اند و دسته‌ای با اینکه نماز را به جا می‌آورند، اما مرتکب گناهانی نیز می‌شوند و این عدم تأثیر یا کم تأثیری، به میزان نقص و کمال نماز آنها بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، بصیره عبادی‌نژاد طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن مدرسه علمیه اهواز ۱۴ آذر از رساله خود با عنوان «نماز مؤثر بر نمازگزاران در قرآن و روایان کتاب کافی» دفاع کرد.

پایان نامه وی  با راهنمایی حجت الاسلام فاضل حسامی تدوین شده است.

در این پایان نامه بازدارندگی از گناه یکی از صفات نماز دانسته شده است و میزان این بازدارندگی به نقص و کمال نماز بستگی دارد.

در چکیده این پایان نامه آمده است: «نمازگزاران دارای اوصاف و صفاتی هستند که در قرآن و روایات به آن اشاره شده است. ذات نماز به گونه‌ای است که دارای صفت بازدارندگی از گناه است و این صفت در نمازگزاران متفاوت است. دسته‌ای از نمازگزاران که نماز آنها را از معصیت و گناه باز می‌دارد ماهیت و حقیقت نماز را درک کرده و به این کمال دست یافته‌اند. دسته‌ای نیز با اینکه نماز را به جا می‌آورند، اما مرتکب گناهانی نیز می‌شوند و این عدم تأثیر یا کم تأثیری، به میزان نقص و کمال نماز آنها بستگی دارد، هرچه نمازشان کاملتر باشد، قدرت بازدارندگی آن بیشتر است و هر چه نقایص نماز بیشتر باشد، قدرت بازدارندگی آن نیز کمتر است.

نمازگزار با رعایت ویژگی‌های ظاهری و باطنی نماز از جمله مسواک زدن، اقامه نماز به صورت جماعت، پاکدامنی و امانت‌داری، اخلاص، نشاط و بهجت، خشوع و خضوع، خوف و رجاء و ... می‌تواند این اثر بخشی را ارتقاء بخشد و از آثار فردی، اجتماعی، روحی ـ روانی و معنوی و اخلاقی نیز بهره مند شود. موانعی نیز وجود دارد که تأثیر نماز را بر روی نمازگزار کم رنگ کرده و مانع تعالی وی می‌شود از جمله نداشتن تقوی؛ حرام خواری؛ عاق والدین، نگاه آلوده و ناپاک و ... بنابراین با تکیه بر آیات قرآن و روایات اهل بیت(علیهم السلام) در کتاب کافی و دیگر کتب حدیثی، می‌توان کیفیت نماز مطلوب و تأثیرگذار را تعالی و ارتقاء بخشید.

iqnakhouzestan@

captcha