محل زندگی آرام، شادی بخش شهروندان است
کد خبر: 3671778
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

محل زندگی آرام، شادی بخش شهروندان است

گروه اجتماعی: تقی ابراهیمی‌سالاری، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید فضاهایی فراهم شود که هریک از شهروندان در محل‌هایی آرام در کنار هم سکونت کنند، زیرا این موضوع یکی از عوامل شادی بخش زندگی شهروندان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست بررسی راهکارهای تحقق جامعه با نشاط شب گذشته، 20 آذرماه در غرفه شورای اسلامی شهر مشهد واقع در نمایشگاه پژوهش مشهد برگزار شد.
در آغاز این نشست تقی ابراهیمی‌سالاری، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تفاوت جدی میان نشاط و شادی وجود دارد، تشریح کرد: شادی یک امر زود گذر و مقطعی است که اثر بخشی پایینی دارد اما هر فرد نشاط را در وجود خود احساس می‌کند.
وی با اشاره به اینکه هر فعالیت اجتماعی مناسب در انسان‌ها باعث به وجود آمدن نشاط در فرد می‌شود، ابراز کرد: نشاط در مکان‌هایی که تعامل و عدالت اجتماعی برقرار است، وجود دارد، بنابراین باید به تفاوت میان شادی و نشاط توجه کرد، اگرچه پیداش شادی، بخشی از نشاط است.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شهرداری مشهد یکی از بزرگ‌ترین نهادهای مردمی و اجتماعی است که می‌تواند نشاط را ایجاد و بسترهای آن را فراهم کند در این راستا هرچه بتواند زمینه حضور عمومی مردم در جامعه را افزایش دهند، در مقابل نشاط اجتماعی هم افزایش خواهد یافت.

ابراهیمی‌سالاری در رابطه با تحقیق مرکز پژوهش‌ها در سال 1395، گفت: این تحقیق تحت عنوان تدوین سند راهبری ارتقا نشاط و شادابی شهر مشهد با تأکید بر نقش شهرداری مشهد انجام شد و چند محور را به عنوان محورهای اصلی نشاط بررسی کرد که شهرداری می‌تواند در آن‌ها ورود پیدا کند.نشست بررسی راهکارهای تحقق جامعه بانشاط /افزایش نشاط اجتماعی از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه یکی از این محورها سکونت آرام برای شهروندان است، تصریح کرد: باید فضاهایی فراهم شود که هریک از شهروندان در محل‌هایی آرام در کنار هم سکونت کنند.
وی افزود: مطلب دیگری که شهرداری باید به آن بپردازد، فراهم کردن فضای اشتغال مناسب است که در سطح شهر و در محله‌های مسکونی مزاحمت‌ها به حداقل برسد، همچنین بحث حمل و نقل آسان و ارزان امری است که از فشار روانی ترافیک می‌کاهد.
ابراهیمی‌سالاری در پایان ایجاد فضاهای عمومی مناسب را شرط ایجاد فضای مناسب در جامعه دانست و افزود: فضای عمومی مناسب به عنوان اینکه انسان‌ها بتوانند در زمان‌های متعدد با امنیت تفریح و نشاط کنند باید به وجود آید، متأسفانه در 10 سال گذشته فضای پارک‌ها از نظر ارزش‌های اجتماعی مورد تعارض قرار گرفته است.
در ادامه نشست بررسی راهکارهای تحقق جامعه با نشاط، احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورا با بیان اینکه شادی یک امر فردی زودگذر است، عنوان کرد: یکی از اتفاقاتی که در مشهد به چشم می‌خورد، بحث آسیب‌های اجتماعی است.
وی با تأکید بر اینکه هرچه قدر نشاط و همبستگی اجتماعی تحقق یابد آسیب و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش می‌یابد، ابراز کرد: موسیقی یکی از ابعاد مورد نیاز برای نشاط در برخی از افراد جامعه است.

نشست بررسی راهکارهای تحقق جامعه بانشاط /افزایش نشاط اجتماعی از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد
همچنین در پایان رمضانی، کارشناس پژوهش دفتر مطالعات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: حدود 10 سال است که در زمینه شادی و نشاط کار تحقیقی انجام می‌دهیم و به این نتیجه رسیدیم که این عوامل مسئله اصلی شهر مشهد هستند.
وی با اشاره به اینکه در بحث نشاط اجتماعی ایران رتبه 105 از میان 116 کشور به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ایران یازدهمین کشور افسرده دنیا است، همه این داده‌ها نشان می‌دهد بحث شادی و نشاط در همه جامعه حائز اهمیت است اما متأسفانه امروزه دقیق نمی‌دانیم شادی و نشاط چیست.
رمضانی با بیان اینکه جایی که کیفیت زندگی پایین باشد نشاط اجتماعی هم کاهش می‌یابد، تشریح کرد: یکی از عواملی که باید به آن بپردازیم تغییر نگاه نسبت به شهر مشهد است و باید از اموری که نارضایتی اجتماعی را به وجود می‌آورد، پرهیز کنیم تا نشاط اجتماعی پدید آید و از آسیب‌های اجتماعی کاسته شود.

captcha