«سیدجواد» از دریچه دوربین
کد خبر: 3672120
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵

«سیدجواد» از دریچه دوربین

گروه فرهنگی: 'سیدجواد' غریبه نیست، همان 'سیدجواد حجازی' معروف همدان است؛ پدرشهیدان سید جعفر و سید محمد باقر. مردم همدان 'سیدجواد' را بیشتر با موسسه دارالیتام و مرکز پزشکی 'ام.آر.آی مهدیه' می شناسند اما گذشته این مرد سالخورده نیز سراسر حادثه و فراز و فرود است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، مستند «سیدجواد» سایه روشن های زندگی این شخصیت مبارز انقلابی را در قاب دوربین می کشد؛ از آوازه مبارزات «سیدجواد» که در کشور پیچیده و خانه او که مامن روحانیون مبارز شده، تا روزگار کنونی که 90 سال از عمرش را سپری کرده و در امورات خیر و عام المنفعه فعالیت دارد.
در این مستند شخصیت های مطرح کشوری که با«سیدجواد» ارتباط داشته اند خاطرات نابی از همراهی او روایت می کنند. مستندی که به سفارش حوزه هنری و کارگردانی علی آقامحمدی تولید می شود.
کارگردان این فیلم گفت: ساخت مستند پرتره «سیدجواد» از یکسال پیش آغاز و تصویربرداری این اثر به پایان رسیده و مشغول تدوین آن هستیم.
آقامحمدی امیدوار است کاری فاخر و ارزشمند ارائه دهد و تا پایان سال با مردم همدان به تماشای این فیلم بنشیند.
وی در زمینه تولید فیلم های کوتاه و مستند تجربه های خوبی داشته که «دیدار شبانه» یک نمونه از آثار موفق این کارگردان است که در چند جشنواره صاحب مقام شده است.
آقامحمدی به رغم نداشتن تحصیلات آکادمیک در عرصه فیلم سازی، اما ذوق و هنری سرشاری دارد و همین موضوع دلیل پیشنهاد ساخت این فیلم به وی بوده است.
به اعتقاد این کارگردان، ساخت مستند پرتره در ظاهر آسان اما در واقع کاری بس دشوار و مصداق این مصرع حافظ «که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها» است؛ چراکه سختی ساخت مستند درباره یک شخصیت زنده، در حین کار و زمانی که قرار است سوژه در مقابل دوربین قرار بگیرد، آشکار می شود.
به گفته آقامحمدی برای ساخت یک مستند پرتره، باید به شخصیت و آثار سوژه اشراف کامل داشت و از این رو به طور معمول زمان تولید مستندهای پرتره طولانی و کار تحقیق و پژوهش این گونه مستندها بسیار دشوار و حساس است.
آقامحمدی ایجاد جذابیت های بصری برای بیننده را از سختی های تولید فیلم مستند می داند که نیازمند کارهای گرافیکی است تا مخاطب را تا انتها پای تماشای فیلم بنشاند.
به هرحال همه زحمات تولید «سیدجواد» از فیلمنامه نویسی، تصویربرداری و کارگردانی و تدوین بر روی دوش علی آقامحمدی است که این کار را با عشق انجام می دهد تا شخصیت های بزرگی چون «سیدجواد» به بوته فراموشی نروند.

 

منبع: ایرنا

captcha