بسیج عمومی؛ بهترین راهکار برای تحقق جریان فکری و محتوایی قرآنی
کد خبر: 3672172
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
حنان مطرح کرد:

بسیج عمومی؛ بهترین راهکار برای تحقق جریان فکری و محتوایی قرآنی

بسیج عمومی؛ بهترین راهکار برای تحقق جریان فکری و محتوایی قرآنی گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل ارشاد لرستان وحدت و بسیج عمومی را بهترین راهکار جهت تحقق جریان فکری و محتوایی قرآنی در جامعه دانست و افزود: علی‌رغم این‌که تفسیر قرآن باعث تقویت باورهای دینی و اعتقادی می‌شود اما ما شاهد به حاشیه رفتن تفسیر قرآن هستیم که می‎طلبد در کنار تقویت آموزش‌های عمومی قرآن مانند صوت، لحن و قرائت قرآن باید به مفاهیم و تفسیر قرآن‌کریم نیز بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، عصر سه‌شنبه، 21 آذرماه، در کارگاه آموزشی که با حضور مدیران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و کارشناسان قرآنی استان لرستان و به‌همت دفتر قرآن و عترت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و همکاری اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه تشکل‌ها و موسسات مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت لرستان برگزار شد، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای دو جریان شکلی و ظاهری و جریان فکری و محتوایی است.
وی با اشاره به اینکه جریان شکلی و ظاهری نظام تشکیل حاکمیت و تنظیم قوانین است، اما جریان فکری نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای تفکر و اندیشه قرآنی و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است، ادامه داد: مسلم است که این دو جریان به‌صورت مستقل و در عرض هم نیستند بلکه در طول هم و مکمل یکدیگر هستند، بین این دو جهت تفاوت وجود دارد، اگر جریان شکلی و فکری را مستقل از هم دانسته و در عرض یکدیگر قرار دهیم، نتیجه آن همان جریان تقویت نظریه سکولاریسم به‌معنای جدایی دین از سیاست است، و اگر این دو را مکمل یکدیگر بدانیم و آنها را در طول هم قرار دهیم، نتیجه آن تشکیل حاکمیت دینی است.
حنان افزود: براساس دیدگاه خود قرآن، روایات و به‌ویژه دیدگاه فقهی حضرت امام خمینی(ره) این جریان فکری و شکلی مکمل یکدیگر بوده و در طول هم قرار دارند، بنابراین نتیجه آن تشکیل حاکمیت و حکومت دینی است که در زمان پیامبر اکرم(ص) رهبری آن برعهده خود پیامبر است و در زمان، امام معصوم توسط خود امام معصوم و در زمان غیبت امام معصوم توسط ولی‌فقیه و ولایت فقیه این دو جریان فکری و شکلی مکمل هم هستند و اجرا می‌شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، با اشاره به اینکه قرآن به‌عنوان آن جریان فکری و محتوایی این جریان شکلی که تنظیم قوانین و حاکمیت است، بیان میشود، عنوان کرد: قرآن شامل تمام مسائل است و همه مسائل فردی و اجتماعی اعماز سیاست، اقتصاد، فرهنگ و علم و ... را دربر می‌گیرد، ولی با کمال تأسف باید به این موضوع اعتراف کنیم که همه ما مقداری با قرآن فاصله گرفتهایم، که این یک عیب و آسیب بزرگ در جامعه اسلامی است.
وی افزود: اگر بناست جریان فکری و اندیشه دینی و اسلامی که همان محتوای قرآن و تفکر اهل‌بیت(ع) است، در جامعه شکل بگیرد، باید در همه جهات نگاهمان، نگاه قرآنی باشد. در مسائل سیاست، علمی، اقتصادی، فرهنگی و .... نگاه ما باید نگاه قرآنی باشد.
حنان با اشاره به اینکه در نگاه سکولار به علم، هیچ‌گونه جایی برای نفوذ خداوند در طبیعت وجود ندارد، اما در نگاه قرآنی به علم بحث خالق، مخلوق و خلق مطرح میشود، عنوان کرد: اگر مقام معظم زهبری در بحث‌های خود بحث مهمی تحت عنوان «اسلامی شدن دانشگاهها و علم» را مطرح میکند، منظور و مراد او عملیاتی کردن نگاه قرآنی به علم در مقابل نگاه سکولار به علم است، آیا امروز این مسئله محقق شده است؟
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی تقویت راهکارهای فعالیت‌های قرآنی توسط مؤسسات فرهنگی و قرآنی است، که در این کارگاه مدیران و کارشناسان قرآنی ما هماندیشی کنند و مؤسسات بتوانند به راهکارهای مهمی دست پیدا کنند که فعالیتهای قرآنی تأثیرپذیرتر باشد.
وی ادامه داد: بهترین راهکار بسیج عمومی همه نهادها و ارگانهاست، برخی انتظار دارند که تنها اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، اتحادیه مؤسسات فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت و آموزش و پرورش فعالیتهای قرآنی انجام دهند، این در حالی‌است که اگر مقداری کار میدانی کنیم و سهم فعالیت‌های قرآنی هر اداره را رصد کنیم، شاهد هستیم که سهم برخی از ادارت در حوزه فعالیتهای قرآنی صفر است، که این یک مصیبت است.
وی گفت: اگر بناست جریان فکری نظام جمهوری اسلامی ایران، بر مبنای تفکر و اندیشه قرآنی باشد، پس باید همه ما برای تحقق این مسئله تلاش کنیم، نه یک دستگاه، فرد و گروه، نگاه همه ما باید قرآنی باشد، چراکه بناست محتوا و جریان فکری جامعه ما قرآن باشد، اگر این‌گونه نباشد، در نتیجه به جای ان جریان فکری نظام که قرآن است، جریانات انحرافی جایگزین میشود.
حنان با طرح این سؤال که چرا در جامعه این مقدار جریان انحرافی وجود دارد، عنوان کرد: برای این‌که تلاش نکردیم جریان فکری نظام که قرآن است خوب جا افتاده، شکل بگیرد و تحقق پیدا کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، وحدت و بسیج عمومی را بهترین راهکار جهت تحقق جریان فکری و محتوایی قرآنی در جامعه دانست و افزود: روح جریان شکلی و ظاهری نظام تفکر قرآن است و اگر آن‌را بگیرند دیگر چیزی باقی نمی ماند و در حد شعار می‌مانیم.
وی با اشاره به اینکه فعالیت های مؤسسات قرآنی در دو جهت می‌تواند وجود داشته باشد، یکی تلاش و برنامه‌ریزی در جهت صوت و لحن و آموزش‌های عمومی است، و دیگر فعالیت‌ها در راستای تفسیر و ترویج مبانی و مفاهیم قرآنی است، عنوان کرد: سؤال این است که نیاز جامعه امروز ما کدام است؟ و شبهات امروز در نظام به‌ویژه در زمینه قرآن بیشتر لازم به صوت و لحن و قرائت زیباست یا مربوط به حوزه تفسیر و مفاهیم و معنای و پیام‌های قرآنی است.
حنان افزود: با کمال تأسف باید گفت بیشترین تفسیرهایی که ما در دست داریم، مربوط به گذشتههای دور است، اما بیشترین قاریان و زیباخوانان مربوط به زمان حال است، پس بیشتر روی این زمینه کار میشود، این در حالی‌است که ما در کنار تقویت آموزش‌های عمومی قرآن مانند صوت، لحن و قرائت قرآن باید به مفاهیم و تفسیر قرآن‌کریم نیز بپردازیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان تأکید کرد: امروز تفسیر قرآن به حاشیه رفته است، این در حالی‌است که تفسیر قرآن باعث تقویت باورهای دینی و اعتقادی در سطح جامعه به‌ویژه در جوانان، میشود.
وی با اشاره به اینکه من با صوت و لحن و قرائت زیبا قرآن مخالف نیستم اما نتیجه‌ها متفاوت است، اظهارکرد: نتیجه صوت و لحن و قرائت و زیباخوانی این است که مخاطب یک لذت زودگذر و مقطعی میبرد، اما نتیجه تقویت تفسیر قرآن، تقویت پایه‎های معرفت شناسی دینی و پایه‌های قرآنی در میان جامعه و بهویژه جوانان، میشود.
حنان تصریح کرد: از نظر نیاز، شبهه و تقویت باورهای اعتقادی به هر دو نوع فعالیت در جامعه نیاز داریم که آنها را دوش به دوش هم پیش ببریم.

captcha