ضرورت تبیین ابعاد مختلف برکت در زندگی بشر/ نگاه انسان به برکت صرفاً مادی است
کد خبر: 3673035
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

ضرورت تبیین ابعاد مختلف برکت در زندگی بشر/ نگاه انسان به برکت صرفاً مادی است

گروه اجتماعی: استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه نگاه به واژه برکت صرفا یک نگاه مادی است، نسبت به تبیین ابعاد مختلف برکت در زندگی بشر تأکید کرد.

حجت‌الاسلام سید عباس دیانت، استاد حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی گفت: در بحث برکت اولین موردی که در ذهن انسان تداعی می‌شود بعد مادی است، در حالیکه علاوه بر امور مادی برکت در امور معنوی نیز مطرح است.
وی برکت در عمر انسان را نیز یکی از موارد معنوی در این مقوله برشمرد و ادامه داد: با نگاهی به زندگی علمای بزرگی چون علامه مجلسی با توجه به تعداد کتب مورد تألیف و تربیت شاگردان در مدت زمان عمرشان، متوجه برکت در زمان و طول عمر خواهیم شد.

راه میانبر برای رسیدن به قرب الهی، انجام واجبات و ترک محرمات
دیانت افزود: این سوال را از آیت‌الله بهجت زیاد می پرسیدند که که چه کنیم تا به مقصد برسیم؟ اما پاسخ این عالم جلیل القدر قابل تأمل است، ایشان در پاسخ به این سوال فرمودند:«راه میانبر برای رسیدن به مقصد، عمل به واجبات و ترک محرمات است.»
این استاد حوزه با اشاره به اینکه نکته لطیف در پاسخ این عالم بزرگ در این جمله این است که ایشان راهکاری برای انجام مستحبات نداده‌اند و فقط به انجام واجبات و ترک محرکات تأکید بسیاری کرده‌اند، ابراز کرد: این موضوع به معنای راه برکت در امور مادی و معنوی دقت در حلال و حرام است.

توجه به حلال و حرام و تأثیر برکت در زندگی مادی و معنوی
وی بیان کرد: توجه به احکام معامله، پرداخت خمس و زکات اموال و رعایت نکات واجب در خصوص اموال از یک طرف و بحث صداقت مستحبی در مرحله بالاتر، باعث برکت در زندگی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه جاری و ساری کردن برکت در زندگی به نحوه رفتار فرد و دقت انسان در انجام واجبات و ترکت محرمات دارد ، تصریح کرد: اگر امروز برکت در زندگی کمرنگ شده، باید وضعیت پرداخت خمس و زکات و احکام معاملات بررسی شود.
دیانت، یکی دیگر از برکات را برکت در نسل عنوان کرد و افزود: در روز عاشورا امام حسین(ع) به آنانکه حرف حق را انکار می کردند، فرمودند: «شما شکم‌هایتان از حرام پر شده، از همین روحرف حق بر روی شما تأثیر ندارد»، از این سخن امام حسین(ع) متوجه خواهیم شد که مال حرام در نسل انسان اثر می‌گذارد.

برکت در نسل و تاثیرعوامل تربیتی، مورثی و اکتسابی برآن
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه عوامل بسیاری در نسل انسان اثرگذار است، افزود: رعایت دستورات اسلام در قبل از انعقاد نطفه و توجه به مباحث تربیتی فرزند بعد از تولد در این مورد تأثیرگذار است.
دیانت، در پاسخ به علت گمراهی فرزند نوح اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم همسر نوح را مذموم شمرده و فرزند نوح نیز از مادرش خصوصیاتی به ارث برده، ضمن اینکه از این موارد بسیار هستند که پداران صالح و فرزندان ناصالح شده‌اند.
این استاد حوزه در تشریح این بحث به فرزندان حضرت علی(ع) بعد از حضرت زهرا(س) اشاره و ادامه داد: در یکی از جنگ‌ها حضرت علی(ع) به فرزندش محمد حنفی دستور حمله داد که در ابتدا سستی کرد و حضرت در پاسخ به این عمل فرزندش گفت: «این سستی تو از مادرت است که به ارث بردی»، همچنین حضرت علی(ع) به برادرش عقیل برای یافتن همسری که فرزندان شجاع در دامنش تربیت کند تاکید داشت و چهار پسر حضرت ام البنین(س) جنگ آورانی شجاع بودند.
وی گفت: نکته دیگر در نسل انسان بحث اکتسابی بودن است، چراکه به فرموده پیامبر اعظم(ص) هرمولودی هنگام تولد فطرتش پاک است و لذا فرزندان کافری در مسیر حق قرار گرفته و بالعکس فرزندانی که در خانواده مسلمان از راه حق منحرف می‌شوند.

captcha