فرزندان ما در فضای مجازی یتیم هستند/ توانایی مقابله دین و معنویت با آسیب‌های فضای مجازی
کد خبر: 3673092
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

فرزندان ما در فضای مجازی یتیم هستند/ توانایی مقابله دین و معنویت با آسیب‌های فضای مجازی

گروه اجتماعی: مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه فرزندان ما در فضای مجازی یتیم هستند و هیچ کنترلی بر آن وجود ندارد، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در دو ماه محرم و رمضان جستجوی کلمات غیراخلاقی در استفاده ایرانیان از اینترنت بسیار کاهش می‌یابد و این بدان معناست که برای مقابله با این فضا معنویت و دین پاسخگوست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام محمد فروهر، مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور در اجلاس استانی نماز با شعار «نماز و فضای مجازی» که امروز 25 آذرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک زندگی ما بیشتر با تکنولوژی درگیر خواهد شد، گفت: تکنولوژی فعلی 7 درصد حواس انسانی را درگیر می‌کند. در آینده نزدیک و در سال 2020 نرم‌افزارها قابلیت آن را پیدا می‌کند که 70 درصد حواس انسانی را درگیر کند.

آماری از استفاده کاربران فضای مجازی در ایران

وی با بیان اینکه در حال حاضر 53 میلیون و 500 هزار کاربر فعال در کشور ما وجود دارد، ادامه داد: 48 میلیون نفر از فضای تلگرام استفاده می‌کنند. 23 میلیون جوان روزانه سه ساعت بازی کامپیوتری انجام می‌دهند؛ بازی کامپیوتری که الان برای خود دانشگاه است، واحد دارد و کاربر باید سطح به سطح بالا رفته و به پایان آن نزدیک شود. بازی‌های کامپیوتری در حال حاضر آنقدر قدرت دارند که افکار را مهندسی می‌کند.

با شکاف نسل‌ها باید چه کرد

فروهر با اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 96 نزدیک به 60 میلیون گوشی موبایل هوشمند در کشور وجود دارد، ادامه داد: در سال 92 آمار ارتباط کلامی خانواده‌ها 14 دقیقه در روز بود و اکنون این رقم به 4 دقیقه در روز کاهش یافته است. ما باید خود را برای ورود به عرصه پیش رو آماده کنیم. ما با سه مخدر روبرو هستیم. پیش از این مخدرهای نسل اول گیاهی بودند، پس از آن مخدرهای نسل دوم از نوع صنعتی و شیمیای وارد جامعه شد و اکنون با مخدر نسل سوم با نام دیجیتالی مواجه هستیم. اکنون بیماری به وجود آمده که به نام هراس بی‌موبایلی از آن یاد می‌شود. 70 درصد افراد نمی‌تواند بیش از 150 سانتی‌متر موبایل را از خود دور کنند. 8 درصد جمعیت ایران بازی کلش آف کلنز را در گوشی خود نصب کرده و از آن استفاده می‌کنند که فوق‌العاده اعتیادآور است. درباره اینها که سخن می‌گوییم، نسل گذشته می‌گویند خودمان هم از این موارد سردر نمی‌آوریم. مشکل همین جاست با این شکاف بین نسل‌ها باید چه کرد؟

ابتدایی‌ترین مباحث مربوط به دین و نماز در فضای مجازی وجود ندارد

مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه چاره‌ای جز این نداریم که مدیریت فضای مجازی را در دست خود بگیریم، گفت: ابتدایی‌ترین مباحث مربوط به دین و نماز در فضای مجازی وجود ندارد. در آینده نزدیک سیستم‌های هوشمندی ارائه می‌شود که از طریق آن می‌توان فضای واقعی را شبیه‌سازی کرد. دادگاهی در مراکش تشکیل شد که معلمی به صورت اینترنتی به شاگرد خود تجاوز کرد. مقاله زنای اینترنتی را خدمت آیت‌الله مکارم شیرازی ارسال کردم. این فضا باید مدیریت و کنترل شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز 20 میلیون جوان زیر 18 سال کشور دسترسی به فضای مجازی دارند. در گذشته درباره نبود ماهواره در خانه‌ها صحبت می‌کردیم اکنون برنامه‌ای بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود که با مبلغی اندک دسترسی فرد را به 6 هزار شبکه ماهواره‌ای ممکن می‌کند. فرزندان ما در فضای اینترنتی یتیم هستند. کنترل نیست. رده‌بندی سنی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ما مخالف تکنولوژی، علم و پیشرفت نیستیم اما واقعیت اسفناک است، افزود: موسسه «کاوننت آیز» آمار حوزه دسترسی به اینترنت در کشورهای دنیا را بررسی و اعلام می‌کند. این موسسه آمار داده است از اواخر 2015 تاکنون که با موضوعات «غیراخلاقی» بالغ بر شش میلیارد و ششصد میلیون بار جستجو انجام گرفته است. این موسسه می گوید 90 درصد افراد زیر 18 سال که به اینترنت دسترسی دارند، فیلم مستهجن دیده‌اند. مگر روسیه، کره و چین این فضا را مدیریت نکردند؟ مسئولان و دولتمردان برای این موضوع فکری کنند. 68 درصد طلاق‌ها به دلیل ارتباط اینترنتی با جنس مخالف رخ می‌دهد.

در آینده نزدیک فضای مجازی وارد حریم خصوصی افراد می‌شود

فروهر عنوان کرد: برای مقابله با آسیب‌های این فضا هر کس باید به سراغ خانواده خود برود. نسل امروز بسیار زیرک است مراقب باشید دورتان نزند. چاره‌ای نداریم جز اینکه در مقابل اینترنت در فضای خانواده بایستیم. در آینده نزدیک فضای مجازی وارد حریم خصوصی افراد می‌شود. ما نمی‌توانیم به فرزندانمان بگوییم که این را ببین، آن را نبین. ساختار فیلترینگ جواب نمی‌دهد.

مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: در زمان شهادت شهید محسن حججی، مقام معظم رهبری این شهید والامقام را حجت خدا بر مردم معرفی کردند. چگونه می‌شود که جوانی در عصر اینترنت و فضای مجازی به اینجا می‌رسد. شهید حججی خودکنترلی داشت. باید به فرزندانمان این مقوله را بیاموزیم تا در نتیجه آن «نخواهند که ببینند.» خودکنترلی با مقوله نماز به وجود می‌آید «ان‌الصلاه تنهی عن‌الفحشا و المنکر» وقتی که نماز ضایع شود انسان در سراشیبی شهوت قرار می‌گیرد.

دو ماه محرم و رمضان و کاهش جستجوی غیراخلاقی اینترنتی در ایران

وی ادامه داد: برای این سخن خود دلیل و مدرک مستدل دارم. نرم‌افزاری وجود دارد که تمام جستجوهای اینترنتی از فضای ورود اینترنت به ایران را ذخیره کرده است. ما همه این آمارها را جمع‌آوری کردیم. جستجوی یک تا ده ایرانی‌ها تقریباً همه مستهجن است. تا جستجوی شماره 20 ایرانی‌ها هیچ کلمه ارزشی وجود ندارد. قم جستجوی سی و سوم، قرآن جستجوی چهل و چهارم و خدا جستجوی پنجاه و سوم بوده است. این آمار بیانگر نکات بسیاری است. البته این را بگویم نمودار جستجوی گوگل به طریقی طراحی شده که فرد را به سمت جستجوی مباحث غیراخلاقی سوق می‌دهد و این نشان دهنده آن است که جوانان ما پاک هستند اما مدیریت ذهنی می‌شوند. از سال 84 تا 94 فرآیند جستجوی ایرانی‌ها در اینترنت بررسی شد. در تمام این ده سال در دو ماه محرم و رمضان جستجوی کلمات غیراخلاقی بسیار کاهش داشته است. این بدان معناست که برای مقابله با این فضا معنویت و دین پاسخگوست. این فضا با نصیحت و بگیر و ببند کنترل نمی‌شود.

فروهر با تأکید بر تولید محتوای دینی و متناسب با فضای مجازی گفت: نمی‌خواهیم و نمی‌شود که فضای مجازی را حذف کرد؛ اما کارگروه‌های تخصصی باید ایجاد شود تا به تولید محتوای مناسب بپردازند. مقام معظم رهبری فرموده‌اند فردی که می‌خواهد وارد فضای مجازی شود اول باید ورود هوشمندانه داشته باشد. به صورت تهاجمی وارد شود و تأثیر نپذیرد.

مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور گفت: در حوزه امنیت به اینترنت اعتماد نکنیم. ایران در حوزه امنیت سایبری جزء 5 کشور آخر دنیاست. بنابراین موارد شخصی و خصوصی خود را در این فضا وارد نکنید.

iqnakhouzestan@

captcha