اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت نیاز مبرم جامعه است
کد خبر: 3673196
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
نویسنده کتاب «سیمان خوبان»:

اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت نیاز مبرم جامعه است

گروه اجتماعی: حجت الاسلام صادقی هدف از تالیف کتاب «سیمان خوبان» را ایجاد یک تجسم ذهنی از زندگانی و سجایای اخلاقی شهدای بخش خمام قلمداد کرد و متذکر شد: در عصر و موقعیت فعلی اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و شناساندن سیره و سیرت شهدا نیاز مبرم جامعه بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی صاقی، نویسنده کتاب «سیمای خوبان» امروز، 25 آذر در آیین رونمایی از این کتاب، با بیان اینکه کار تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات لازم برای تالیف کتاب از سال 64 آغاز شده است، اظهار کرد: بیش‌ از 13 سال است که به صورت جدی بر روی آن کار شده و پنج سال اخیر به صورت مستمر و به همراه تحقیقات میدانی بوده است.

وی افزود: «سیمای خوبان» متشکل از دو فصل است که فصل اول آن را مختصری از تاریخ بخش خمام با هدف معرفی شهر و روستاهای این بخش، موقعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین ارائه آمار از تعداد شهدای هر منطقه، مزار آنها و آمارهای تفکیکی مختلف تشکیل می‌دهد.

این کارشناس دینی یادآور شد: 156 شهید از مجموع 172 شهید بخش خمام در داخل این‌ بخش و 16 شهید دیگر در خارج از بخش خمام به خاک آرمیده‌اند. مانند آیت‌الله ملامحمد خمامی که در نجف اشرف به خاک سپرده شده است.

نویسنده و محقق خمامی فصل دوم را شامل زندگینامه، خاطرات و اطلاعاتی از شهدای بخش خمام دانست و تصریح کرد: برای این کتاب دو نوع فهرست در نظر گرفته شده که فهرست اول را شهر و دهستان‌های بخش خمام و فهرست دوم را اسامی شهدا به ترتیب حروف الفبا تشکیل داده است و امکان دسترسی به اطلاعات هر شهید را(دو صفحه از کتاب به یک شهید اختصاص دارد) میسر می‌سازد.

وی به وجود اطلاعات بیشتر و جامع‌تر از برخی شهدا اشاره کرد و گفت: برای برخی از شهدا اطلاعات بیشتری وجود دارد که حتی می‌توان چند صد صفحه را به آنان اختصاص داد. به عنوان مثال درخصوص سردار شهید مهدی شریفی‌پور کتاب دیگری نوشته شده و در دست ویراستاری است، یا شهید زحمتکش که وضعیت مشابهی دارد.

حجت الاسلام صادقی هدف از تالیف کتاب مذکور را ایجاد یک تجسم ذهنی از زندگانی و سجایای اخلاقی شهدای بخش خمام قلمداد کرد و متذکر شد: در عصر و موقعیت فعلی اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و شناساندن سیره و سیرت شهدا نیاز مبرم جامعه بوده است که در مقطعی از زمان با از خود گذشتگی از جانشان از کیان ملی، دیانت و فرمان‌های مقام ولایت دفاع کردند و امنیت، عزت، آرامش و استقلال را برای این مردم تثبیت کردند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب «سیمای خوبان» در برگیرنده فرازهایی عرفانی و تربیتی از وصایای 172 شهید بخش خمام می‌باشد و البته سعی گردیده تا دستخط شهیدان به همراه عکس‌های تاریخی در کتاب گنجانده شود و حداقل یک خاطره از هر شهید نقل شده است.

نویسنده کتاب «سیمای خوبان» شهید آیت‌الله ملامحمد خمامی را اولین شهید بخش خمام دانست و یادآور شد: آیت الله خمامی یک شهید شاخص بوده لذا به صورت ویژه در ابتدای فصل دوم به آن پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام صادقی عنوان کرد: پیشتر ساخت تندیس این شهید والامقام و نامگذاری خیابانی به نام «شهید آیت‌الله خمامی» مصوب شده بود که این کار عملی نشد و انتظار می‌رود در دستور پیگیری قرار گیرد.

وی هدف از تالیف کتاب «سیمای خوبان: را نشان دادن عظمت شهدا دانست و متذکر شد: هرکدام از این شهدا با عشق پا به میدان گذاشتند و هر کدام را می‌توان در یک کتاب مستقل معرفی کرد.

این محقق خمامی، با تقدیر از حجت‌الاسلام والمسلمین سید جمال عظیمی برای طراحی جلد و صفحات کتاب «سیمای خوبان»، خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگان استان گیلان در امر ویراستاری و همچنین در اختیار قرار دادن اطلاعات برخی از شهدا همکاری لازم را داشته و البته همکاری مرکز حفظ آثار سپاه قدس استان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، بخشداری خمام، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها شایسته تقدیر است.

captcha