آشنایی با سطح 4 حوزه علمیه بانوان خوزستان/تحصیل 17 بانوی طلبه خوزستانی در سطح 4 تفسیر تطبیقی
کد خبر: 3673685
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

آشنایی با سطح 4 حوزه علمیه بانوان خوزستان/تحصیل 17 بانوی طلبه خوزستانی در سطح 4 تفسیر تطبیقی

گروه معارف: مرکز تخصصی سطح 4 حوزه علمیه بانوان خوزستان با دو رشته فقه خانواده و تفسیر تطبیقی از بهمن ماه سال گذشته فعالیت آموزشی خود را در استان آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مرکز تخصصی سطح 4 حوزه علمیه بانوان خوزستان بهمن‌ماه سال گذشته در اهواز در رشته فقه خانواده پذیرش خود را از میان بانوان طلبه آغاز کرد. پس از آن رشته تفسیر تطبیقی نیز به این مجموعه اضافه شد و از مهرماه امسال طلاب تحصیل در این رشته را آغاز کردند. سطح 4 حوزه معادل مقطع تحصیلی دکتری در دانشگاه است.

سیده طیبه موسوی‌جزایری، معاون آموزشی مرکز تخصصی سطح 4 حوزه علمیه بانوان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا خوزستان، درباره راه‌اندازی این مرکز در استان توضیحاتی درباره سیر تحصیلی بانوان طلبه در حوزه علمیه داد و گفت: گزینش و پذیرش حوزه علمیه خواهران از مقطع دیپلم شروع می‌شود. طلاب در مرحله اول در ضمن 5 سال موفق به گذراندن سطح دو می‌شوند که معادل کارشناسی است. در این مقطع مباحث بیشتر به شکل عمومی طی می‌شود و بعد با گزینش‌های علمی اعم از امتحان‌های کتبی و مصاحبه‌های شفاهی طلبه‌ها وارد دوره تخصصی و موضوعات مختلف معارف دینی می‌شوند، این مرحله سطح 3 است.

وی اظهار کرد: تحصیل در سطح 3 به مدت چهار سال طول می‌کشد و در انتها با انجام پایان‌نامه و دفاع، طلاب موفق به اخذ مدرک سطح 3 یا کارشناسی ارشد می‌شوند.

موسوی جزایری با اشاره به آغاز به کار مرکز تخصصی سطح 4 در استان گفت: به لطف خدا و عنایت امام زمان(عج) از بهمن‌ماه سال گذشته مراحل پذیرش جذب طلبه‌ها در مقطع سطح 4 آغاز شد. طلاب پس از شرکت در آزمون وردی از دروس متعدد دوره عمومی و کارشناسی ارشد و انجام دادن مصاحبه‌های علمی شفاهی وارد این مرحله می‌شوند.

معاون آموزشی مرکز تخصصی سطح 4 حوزه علمیه بانوان خوزستان ادامه داد: در استان خوزستان طلاب داوطلب سطح 4 در دو رشته فقه خانواده و تفسیر تطبیقی مورد ارزیابی قرار گرفتند و طلبه‌های قبولی در این دو رشته به حدنصاب رسیدند. رشته فقه خانواده از بهمن‌ماه سال گذشته شروع شد. کلاس‌های رشته تفسیر تطبیقی نیز با 17 طلبه از مهرماه امسال آغاز شد و طلبه‌ها از تمام استان در این دوره‌ها حضور دارند.

وی درتوضیح رشته فقه خانواده گفت: خواهران با گذراندن سطح 4 مهارت‌هایی پیدا می‌کنند که با مراجعه به آیات و روایات مباحث فقهی را به شکل استدلالی اثبات کنند و به عبارتی این مهارت را پیدا می‌کنند از خود متون(آیات و روایات) فقه و احکام شرعی را تا حدودی استنباط کنند؛ این شامل مباحث فقهی در عرصه خانواده، حقوق زوجین، فقه ویژه بانوان، حقوق متقابل فرزندان و حقوق والدین است که طلاب با این مباحث آشنا می‌شوند و قدرت پیدا می‌کنند این مباحث را برای رفع نیازهای فعلی جامعه از متون دینی استخراج کنند.

موسوی جزایزی در توضیح رشته تفسیر تطبیقی نیز گفت: تفسیر تطبیقی یک عنوان عامی است که طی آن آرای دو دیدگاه مخالف بررسی می‌شود؛ وقتی شخص بتواند این آرا را مورد بررسی قرار دهد و به مرحله‌ای برسد که در نهایت رأی بر حق را با ادله به اثبات برساند، توانسته تفسیر تطبیقی را سامان بدهد. ممکن است این تطبیق در ارتباط با رأی دو تن علمای شیعه باشد که مبنای متفاوتی داشته باشند.

معاون آموزشی مرکز تخصصی سطح 4 حوزه علمیه بانوان خوزستان در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره استادان این دو رشته گفت: استادان مقطع سطح 4 الزاماً باید مقطع 4 را گذرانده باشند؛ به خصوص در رشته تفسیر تطبیقی و فقه خانواده. در برخی از دروس الحمدالله ما در استان واجد استان هستیم؛ در مباحثی از قبیل فقه، اصول، تفسیر. در برخی از مباحث نیز از استادان قم استفاده می‌شود.

موسوی جزایری گفت: در رشته فقه خانواه، استادانی همچون خانم رازقیان در رشته فقه بانوان از قم، خانم علاسوند در رشته مطالعات زنان، حجت‌الاسلام مرعشی در زمینه اصول، استاد ملائکه‌پور؛ دکتری دانشگاه امام صادق(ع) در رشته فقه و اصول در رشته حقوق، استاد رشیدپور و استاد سواری در بحث اصول و در رشته تفسیر، از استادان توانایی همچون حجت‌الاسلام امام در بحث اصول، آیت‌الله حیدری در زمینه مباحث تفسیری و حجت‌الاسلام عظیمی‌فر در زمینه مباحث تفسیر استفاده می‌شود.

وی افزود: مدت زمان تحصیل در سطح 4 در رشته تفسیر تطبیقی و فقه خانواده بین سه سال و نیم تا چهار سال شناور است. طلبه‌ها از سال دوم (پایان ترم 4) وارد مرحله انتخاب موضوع و نوشتن پایان‌نامه می‌شوند.

معاون آموزشی مرکز تخصصی سطح 4 حوزه علمیه بانوان خوزستان  در پاسخ به این سؤال که تربیت و پرورش بانوان طلبه در این سطح چه برکات و ثمراتی برای استان خواهد داشت، گفت: وقتی خواهران در مقطع سطح 4 بتوانند مباحث را به صورت تخصصی طی کنند، قطعاً در عرصه‌های مختلفی نمود خواهد داشت؛ از جمله ان‌شاءالله از این خواهران در مقطع دانشگاه برای مباحث علمی تفسیری و رفع شبهات در حوزه زنان و سایر موضوعات دینی و  قرآنی استفاده خواهد شد. با تسلطی که فارغ التحصیلان به مباحث دینی و قرآنی هم در مباحث تفسیر تطبیقی (اختلاف آرا مفسران امامیه و مفسران اهل‌سنت) و هم موضوعات تک‌محوری پیدا می‌کنند، می‌توانند نتیجه آموزش و پژوهش خود را در دانشگاه‌ها، سطوح عالیه آموزش و علمی و بیشتر از آنها در عرصه پژوهش نشان دهند.

موسوی جزایری ادامه داد: ان‌شاءالله بتوانیم خواهران کارشناس و مسلطی را برای تدوین کتب تفسیری مخصوصاً با رویکرد مباحث موردنیاز جامعه که مباحث تفسیری با رویکرد خانواده و عرصه بانوان است، شاهد باشیم.

این مدرس حوزه در پایان آمادگی حوزه خواهران را برای حضور در محافل علمی دانشگاهی اعلام کرد و گفت: ما از هم‌اکنون این پیشنهاد را به محافل علمی و دانشگاه‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی می‌دهیم که خواهران ما در بسیاری از شهرهای استان وارد این عرصه شده‌اند که قدرت پیدا کنند به عنوان کارشناس در کرسی‌های آزاداندیشی، در محافل دانشجویی و دانشگاهی حضور پیدا کنند و جوابگوی شبهات باشند.

captcha