اختصاص 40 درصد بودجه معافیت گمرکی به سیستان و بلوچستان
کد خبر: 3674573
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱

اختصاص 40 درصد بودجه معافیت گمرکی به سیستان و بلوچستان

گروه اقتصادی: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به وجود 6 بازارچه و 300 هزار نفر مرزنشین در استان، بیش از 40 درصد از بودجه مصوب دولت در بحث معافیت گمرکی، سهم مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، به‌نقل از روابط عمومی استانداری، سکینه اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، صبح امروز در نشست توجیهی و هماهنگی احداث بازارچه‌های مرزی جدید که با حضور نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران، فرمانداران شهرستان‌های مرزی و دستگاه‌های ذیربط برگزار شد، گفت: با توجه به وجود 6 بازارچه و 300 هزار نفر مرزنشین در استان، بیش از 40 درصد از بودجه مصوب دولت در بحث معافیت گمرکی، سهم مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.
اشرفی با بیان اینکه دولت در سال 96 تعداد 15 بازارچه مرزی در کشور مصوب کرده که از این تعداد 6 بازارچه متعلق به استان سیستان و بلوچستان است، افزود: دولت بیشترین تعداد بازارچه‌ها را به سیستان و بلوچستان اختصاص داده که نشان توجه دولت به معیشت مرزنشینان استان است.
وی با اشاره به برگزاری نشست اخیر مدیر کل مرزی وزارت کشور و 4 استان مرزی کشور، سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت تار، گمرک و دیگر دستگاه‌ها در تهران بیان بیان کرد: در این نشست مقرر شد مسئولیت ثبت مشخصات مرزنشینان و صدور کارت مرزنشینی از طریق سامانه شرکت «تار» انجام شود.
معاون اقتصادی استاندار افزود: دولت 900 میلیارد تومان اعتبار به عنوان معافیت گمرکی مرزنشینان چهار استان مرزی کشور در طی یک سال در نظر گرفته است.
وی با تاکید بر مناسب سازی بستر و احصاء جمعیت مرزنشینان تا شعاع 50 کیلومتر نقطه صفر مرزی، اظهار کرد: دستورالعمل موجود مشخص کرده مرزنشینی که معافیت گمرکی بر او تعلق می گیرد چه مشخصاتی دارد و بر اساس چه ضوابطی باید احصاء شود.
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل فعالیت این بازارچه ها مسئولیت تایید و راستی آزمایی مرزنشینان بر عهده فرمانداران مربوطه است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با تاکید بر بررسی و شناسایی مشکلات این طرح توسط فرمانداران، افزود: تلاش بر این است که در اولین زمان ممکن این بازارچه‌ها مورد بهره برداری قرار گیرد.
اشرفی از معافیت گمرکی مرزنشینان به عنوان فرصت اشتغال یاد و خاطر نشان کرد: بر اساس قانون مرزنشین حق توکیل عضویت مرزنشینی به غیر را ندارد لذا باید راهبردهای عمل به این ماده قانونی را در دستور کار قرار دهیم.
وی افزود: این فرصت برای استان با توجه به نرخ بالای بیکاری و وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی ساکن در مرزهای استان فراهم شده است که با مشورت و کمک فرمانداران برنامه ای مشخص تدوین خواهد شد تا حداکثر استفاده را از این ماده قانونی برای ایجاد اشتغال قانونی افراد بیکار مرزنشین ببریم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: توانمندسازی مرزنشینان و تسهیل گری این امر توسط فرمانداری‌ها انجام می‌شود تا فرصت اشتغال جدید برای مرزنشینانی که اکنون بیکار هستند، از طریق اقتصاد مرز فراهم شود.
اشرفی افزود: یکی از موارد مورد پیگیری بحث اقلام کالایی است که با پیگیری و تاکید سازمان توسعه تجارت، به جز چند مورد استثناء ورود تمامی اقلام تابع مقررات صادرات و واردات با رعایت استانداردهای لازم، آزاد اعلام شده است.

captcha