ولی الهی، محور وحدت در جامعه است
کد خبر: 3679105
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
رجبی دوانی:

ولی الهی، محور وحدت در جامعه است

گروه معارف: مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: در شئون ولی چند مولفه را می‌توان نام برد از آن جمله اینکه کسی که ولایت دارد محور وحدت در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، صبح امروز 5شنبه 14 دی‌ماه در کارگاه هم‌اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان که در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه برگزار شده بود، اظهار کرد: ولایت در اسلام تعریف شده و برای اینکه مردم بدانند ولایت چیست و صرفا به معنای حکومت در جامعه نیست آیه 55 سوره مبارکه مائده در این رابطه نازل شده است.
 
وی افزود: خدای متعال در این آیه شریفه می‌فرماید: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»؛ «ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏ اند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند». که در ادبیات عرب کلمه «انما» دلالت بر محصور بودن برای چند مورد خاص دارد که در اینجا «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا» اشاره به جایگاه ولایت دارد.
 
رجبی دوانی تاکید کرد: ادامه این آیه شریفه «الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» اشاره به عمل حضرت علی (ع) دارد که در هنگام رکوع انگشتر خود را به فرد سائل می‌دهد، دارد.
 
این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به آیه 56 از سوره مبارکه مائده تصریح کرد: «وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ»؛ «و هر كس خدا و پيامبر او و كسانى را كه ايمان آورده‏ اند ولى خود بداند [پيروز است چرا كه] حزب خدا همان پيروزمندانند» اشاره بر منظور از ولایت دارد که کسانی که ولایت خدا، پیامبر و علی (ع) را بپذیرند، تشکیل حزب‌الله می‌دهند و بعد در همین آیه شریفه اشاره دارد که حزب خدا پیروز است.
 
وی افزود: اگر ولایت مساوی با حکومت بود خداوند هیچگاه شان خود را در حد یک سلطان پایین نمی‌آورد و برهمین اساس می‌توان شئون مختلفی را برای ولایت نام برد که از جمله آن مرجعیت دینی مردم است، یعنی ولی باید دین الهی را برای مردم تبیین کرده و افراد را به راه راست هدایت کند.
 
رجبی دوانی تصریح کرد: کسی که ولایت دارد محور وحدت در جامعه است که در همین رابطه و در تفسیر آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» از امام صادق (ع) بیان شده که این ریسمان، ولایت ما اهل بیت‌(ع) است.
 
این پژوهشگر تاریخ اسلام به ویژگی سوم ولایت الهی اشاره کرد و گفت: ولی حاکمیت بر جامعه دارد که آیه شریفه «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» بر این مساله اشاره دارد که صالح‌ترین بندگان خدا باید بر زمین حاکمیت داشته باشند.
 
رجبی دوانی تاکید کرد: از دیگر مولفه‌های مهمی که در شئون ولایت می‌توان عنوان کرد این است که رشد و تعالی و تلاش برای به سعادت رساندن تک تک افراد جامعه از جمله وظایف و شئون ولی است.
captcha