وزارت علوم میزبان جشنواره ملی قرآنی دانشگاهیان/ یادی از شهدای جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3683137
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

وزارت علوم میزبان جشنواره ملی قرآنی دانشگاهیان/ یادی از شهدای جهاد دانشگاهی

گروه مسابقات: شصت و نهمین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها امروز 27 دی‌ماه برگزار شد و در‌ آن علاوه بر ارائه گزارش برگزاری سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان، از عوامل این جشنواره تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شصت و نهمین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، صبح امروز 27 دی‌ماه با حضور اعضای این شورا در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.
در ابتدای این نشست سروقامت، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری آخرین نشست این شورا در هفت ماه قبل، گفت: در فاصله جلسه گذشته تا کنون سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان برگزار شد،‌ این جشنواره با حضور 330 هزار شرکت کننده برگزار شد و نسبت به ادوار گذشته با هشت درصد رشد مواجه بوده است. در کنار این جشنواره اساتید نیز با برای اولین بار با حضور 300 استاد برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه در فاصله بین دو نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها،‌ 15 جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی برگزار شده است، تصریح کرد: در این جلسات آیین سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت تهیه و ابلاغ شده است.
مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به دستور جلسه این نشست،‌ بیان کرد: امروز در دانشگاه‌های کشور قرآن باید بیشتر به صحنه بیاید، ظرفیتی که کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها دارند باید بیشتر شود و معاونت‌های فرهنگی نیز بیشتر تلاش کنند.
در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به بیان سخنانی پرداخت و با اشاره به اینکه هر کس قرآن را تکریم کند خدا را تکریم کرده و هر که قرآن را سبک بشمارد حرمت خدا را سبک شمرده است، گفت: امام علی(ع) نیز در این مورد می‌فرمایند هر که با قرآن همنشین شد، از کلام خدا فاصله نمی‌گیرد مگر اینکه چیزی از او کم و چیزی به او اضافه شود، چرا که بر هدایت او افزوده و گمراهی او کاسته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هر جا متولیان مسائل فرهنگی به مسائلی که در حوزه قرآن بوده توجه کرده‌اند، کاهش آسیب‌های اجتماعی را شاهد بوده‌ایم، گفت: اصولاً مطالعات و مشاهدات نشان می‌دهد که رابطه معناداری بین فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و کاسته شدن از آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.
رستمی بیان کرد:‌ خوشبختانه بدنه مجموعه آموزش عالی در بحث فرهنگی همه فعالان فرهنگی باورمند و التزام‌دار به ترویج قرآن هستند که این جزء نعمت‌هاست و باید قدر آن را بدانیم.
ارائه گزارش جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان 
در ادامه این جلسه محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، به ارائه گزارشی از روند برگزاری سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان پرداخت و گفت: جلسات شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها باید فصلی برگزار شود که از سه سال گذشته تقریباً یک بار در سال برگزار شده است.
بحرالعلوم با اشاره به برگزاری سی و دومین دور جشنواره ملی دانشگاهیان در آذرماه امسال،‌ افزود: در این جشنواره از نظرات شورا استفاده کردیم و بیش از 10 جلسه کارشناسی در این زمینه برگزار کردیم، به اعتقاد من یکی از دلایل موفقیت جشنواره استفاده از این نظرات بوده است.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه به طراحی کردن ساختار تشکیلاتی برای جشنواره بیان کرد:‌ ریاست این مورد را معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت بر عهده داشت و حمایت‌های ایشان برگزاری مطلوب جشنواره را به دنبال داشت. از دیگر ویژگی‌های این ساختار،‌ حضور چهره‌های قرآنی بوده است که به موفقیت ما کمک کرد.
وی با اشاره به حضور بیش از 330 هزار نفر در این جشنواره،‌ اظهار کرد: علاوه بر اینکه اغلب دستگاه‌های دانشگاهی به لحاظ تعداد شرکت کننده، دارای رشد بودند اما دستگاه‌هایی هم بودند که رشد منفی در این زمینه داشتند. وزارت بهداشت نیز از رشد مطلوبی نسبت به سال گذشته برخوردار بود و نکته جالب توجه در این زمینه نیز این است که بیشتر شرکت کنندگان در بخش معارفی حضور داشته‌اند.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه تعدد رشته‌ها باعث شده سلیقه‌های مختلفی در این جشنواره حضور داشته باشند،‌ خاطرنشان کرد: در این دوره 58 داور حضور داشتند داوران بخش آوایی نیز اغلب از داوران کشوری و بین‌المللی بودند. در گروه اساتید با توجه به اینکه سال اول برگزاری آن بود، در تعداد معدودی از رشته‌ها برگزار شد و جا دارد که امسال گسترده‌تر برگزار شود.
بحرالعلوم در بخش دیگری از صبحت‌های خود به بحث اختلاف رقم در بین سهمیه‌ها و میزان حضور افراد در جشنواره،‌ گفت: اختلافی که در این زمینه وجود داشت باعث شد برخی ظرفیت‌ها بلااستفاده بماند و به اعتقاد من این نقطه ضعف به حساب می‌آید. جا دارد میزبان دوره آینده این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

انعکاس مطلوب جشنواره در رسانه‌ها
وی همچنین انعکاس مطلوب خبری این مسابقات را از دیگر نکات قابل توجه آن عنوان و اظهار کرد: علاوه بر رسانه‌های قرآنی در شبکه‌های مختلف صدا و سیما و نیز خبرگزاری‌ها شاهد انتشار خبرهایی در مورد جشنواره بودیم. امسال نیز همچون سال‌های گذشته رتبه‌بندی دستگاه‌ها به صورت جزء به جزء صورت گرفت که در کلیت کار نیز وزارت بهداشت،‌ وزارت علوم و دانشگاه جامع علمی کاربردی، حائز بیشترین رتبه‌ها شدند.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه تکریم از «داوود میرباقری»، کارگردان سینما و تلویزیون به دلیل اهتمام به آثار قرآنی و دینی را یکی دیگر از کارهای قابل توجه در این جشنواره عنوان کرد و گفت: این کار به این دلیل صورت گرفت که گروهی از مخاطبان جشنواره دانشحویان هنرمند هستند و علاوه بر آن با اجرای چنین برنامه‌هایی جشنواره وارد حوزه‌های جدید می‌شود. پوشش خبری مناسب جشنواره، تقدیر از برگزیدگان رشته‌های مختلف، حضور اثرگذار مسئولان، حضور وزیر بهداشت، رئیس نهاد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس سازمان دارالقرآن و طراحی برنامه‌های بدیع و اثرگذار از دیگر ویژگی‌های این دوره از جشنواره بود.
بحرالعلوم در پایان با تأکید بر اینکه این جشنواره باید بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان داشته باشد،‌ گفت: در این زمینه باید جلسات بیشتری برگزار شود. نکته دیگر ضرورت نظارت بیشتر بر دستگاه‌ها است.

نقد به اول شدن میزبان جشنواره در هر دوره 
در ادامه این نشست بهرامی‌نسب، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیزدر سخنانی با اشاره به اینکه در سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان بخش‌های فوق برنامه خوبی طراحی شده بود،‌ گفت: تجارب این دوره در مورد برنامه‌های فوق برنامه باید به دیگر دستگاه‌ها منتقل شود همچنین امسال برای اولین بار شاهد حضور اساتید در جشنواره بودیم که این موضوع نیز جای تقدیر دارد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی هیئت علمی ندارد و اساتید در این دانشگاه مدرس هستند، گفت:‌ با این وجود نفر اول جشنواره در بخش آوایی اساتید از مدرسان دانشگاه علمی کاربردی بود. امیدواریم سال بعد کارکنان نیز به این جشنواره وارد شوند تا چهره‌های قرآنی موفق در این زمینه نیز شناسایی شوند.
بهرامی‌نسب در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امیدواریم داوری‌ها به گونه‌ای نباشد که هر سال دانشگاه میزبان رتبه اول را به دست بیاورد، گفت: سال قبل که دانشگاه فرهنگیان میزبان جشنواره بود، این دانشگاه رتبه اول را به دست آورد و امسال نیز وزارت بهداشت موفق به کسب رتبه برتر شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان با اشاره به اینکه در این جشنواره باید از چهره‌های قرآنی تجلیل شود،‌گفت:‌در مراسم اختتامیه جشنواره سی و دوم از چهره‌های هنری تقدیر شد که خبرهای جشنواره را نیز تحت تأثیر خود قرار داد.
در ادامه این نشست نیز حجت‌الاسلام والمسلمین افتخاریان،‌ مسئول دارالقرآن نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به انتقاد از اول شدن دانشگاه میزبان در هر دوره،‌ گفت: در دوره‌های قبل میزبان به خاطر امتیاز میزیانی در هر رشته یک سهمیه اضافه‌تر از سایر دانشگاه‌ها داشت و لذا تعداد شرکت کنندگان آنها بیشتر از بقیه بود. به همین خاطر نیز شاید تعداد برگزیدگان دانشگاه میزبان بیشتر از سایر دانشگاه‌ها باشد.

دانشگاه فرهنگیان می‌تواند سرمایه خوبی برای قرآنی‌ها باشد 
در ادامه این نشست حسین خنیفر، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در سخنان کوتاهی با تأکید بر اینکه باید تمهیدی اتخاذ شود که از مرحله حفظ قرآن به محافظت قرآن برسیم، گفت: محافظت از قرآن زمانی می‌تواند در جامعه نمود پیدا کند که پیام‌های این کتاب الهی درونی شود.
خنیفر با تأکید بر اینکه همیشه این نگرانی وجود دارد که قرآن در حد شعار و قرائت باقی بماند،‌ افزود: ما در دانشگاه فرهنگیان بالغ بر98 پردیس و مرکز در سراسر کشور داریم که یک میلیون و 200 هزار نفر در آن فعالیت دارند. در چهار سال و هشت سال آینده این ارقام بسیار بسیار بیشتر خواهد شد و این یک سرمایه برای ترویج کتاب مقدس است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اگر آینده کشور را الان می‌خواهید ببینید به سراغ مدارس بروید،‌ افزود: اگر مدارس ما بوی قرآن بدهد باید روی این موضوع سرمایه گذاری کنیم.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر پررنگ‌تر کردن پژوهش در قرآن یک اصل است،‌ گفت: باید عادت به کپی کردن فعالیت‌ها از سال‌های قبل را کم‌رنگ کنیم. ما به جز تفسیر که فعالیت‌هایی صورت گرفته است، در زمینه پژوهش ضعیف عمل کرده‌ایم، تمام پژوهش‌های موافق و مخالف همه از پژوهشگران خارجی بوده است.
خنیفر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید همه دانشجویان ما در این آموزش داده شوند و به تحقیق از قرآن بپردازند، بیان کرد: موضوع دیگری که به اعتقاد من باید به آن بپردازیم این است که الگوهای پژوهشی جهان اسلام را نیز ببینیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پایان خاطرنشان کرد: ما در حوزه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها نیاز به یک افق و یک برنامه داریم که هر چند سال یک بار به روز شود.

در دهه چهارم جشنواره به جای ارائه گزارش کمی به اثرسنجی‌ها بپردازیم 
در ادامه این نشست محمدجواد نیک‌روش، رئیس بسیج دانشجویی نیز به بیان برخی صحبت‌ها پرداخت و گفت: آنچه که ما در قالب جشنواره پیگیری می‌کنیم سابقه‌ای چند ده ساله دارد اما اینکه چه هدفی را دنبال کرده است مورد سوال است. ما باید بعد از چهار دهه برگزاری این مسابقات از گزارش‌های کمی به گزارش‌های اثرسنجی برسیم. سازوکار ارزیابی آثار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اگر ما اینجا از این موضوع صحبت نکنیم هیچ جای دیگر به آن پرداخته نخواهد شد.
نیک‌روش با اشاره به اینکه جشنواره قرآنی دانشگاهیان در دو سطح قابل بررسی است، ‌افزود: یک سطح ترویجی است که در این زمینه مشابه این جشنواره،‌ نمونه‌های زیادی در کشور داریم. چه فرقی باید در جشنواره دانشگاهیان نسبت به دیگر جشنواره‌ها وجود داشته باشد؟‌ بخش تخصصی کار ما این است که ما ردپای منظومه فکری مقام معظم رهبری در موضوع قرآن را در این جشنواره ببینیم. اینکه به مبانی علوم انسانی باید پرداخته شود در کجای این جشنواره تعریف شده است؟ اساساً نسبت این جشنواره با نظام اسلامی در چیست؟ ما مشابه این مسابقات در همه کشورهای اسلامی داریم.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد اگر بتوانیم جشنواره خود را به مسائل دیگر گره بزنیم تا حدودی به مطلوب نزدیک شده باشیم. ردپای انقلاب اسلامی باید بیشتر از اینها در جشنواره‌های قرآنی ما دیده شود.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام رستمی،‌ مدیرکل اداره قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به اینکه در برخی دانشگاه‌ها حضور دانشجویان در جشنواره فراگیر نیست، گفت:‌ موضوع دیگر این است که جشنواره به خوبی مورد رصد قرار نمی‌گیرد، ما نیامده‌ایم بررسی کنیم که اگر امسال تأثیر جشنواره بر روی یک شاخص بوده آیا در دوره بعد این شاخص ارتقاء‌پیدا کرده است یا خیر؟‌ یک وقت ما مامور به تکلیف هستیم و یک وقت نیز مامور به نتیجه هستیم، طبیعتاً ما در دانشگاه‌ها مامور به نتیجه هستیم.

ضعف روانخوانی دانشجویان و اساتید
رستمی بیان کرد: اکثر دانشجویان و بسیاری از اساتید در زمینه روانخوانی قرآن کریم مشکل دارند،‌ برای این موضوع نیز باید نگاه و نظراتی ارائه داده شود. پیشنهاد من این است که به قرآنی‌های حاضر در دانشگاه‌ها مأموریت داده شود تا به آموزش روان‌خوانی قران کریم در ازای دریافت برخی امتیازان بپردازند، حقیقتاً ما نیازمند نهضت روانخوانی قران کریم در دانشگاه‌ها هستیم که امیدواریم این آسیب برطرف شود.
در ادامه این نشست محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در برگزاری رویدادهای قرآنی در محیط دانشگاهی تا نقطه مطلوب فاصله داریم، گفت: البته نباید داشته‌هایمان در این حوزه را نادیده بگیریم؛ رقم شرکت‌کنندگان در سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت یک رقم بسیار زیاد است که نشان از ضریب مشارکت بالای دانشگاهیان در فعالیت‌های قرآنی دارد.
وی همچنین با اشاره به مشارکت خوب اساتید در اولین جشنواره قرآن و عترت استادان و اعضای هیات علمی، عنوان کرد: حضور 1500 استاد از بین 16 هزار استاد دانشگاه در این جشنواره رقمی بسیار بزرگی است که برای من قابل باور نبوده.
فراهانی اذعان کرد: در سی و دومین دوره جشنواره سعی کردیم بر توانمندسازی معرفتی دانشجویان که از اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی نیز هست،‌ تمرکز داشته باشیم،‌ جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در حال حاضر یک جشنواره دانش بنیان و جامع الاطراف است و این مهم در سایر دستگاه‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت بر ترغیب همه آحاد دانشگاهی در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان تاکید کرد و گفت: هنر یکی از ابزارهایی است که در این خصوص راهگشا و اثرگذار است و همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به استفاده از ابزار هنر در ترویج آموزه‌های قرآنی اشاره داشته‌اند، باید تحقق بیش از پیش به این ابزار را مورد توجه قرار دهیم.

دلایل اول شدن وزارت بهداشت در جشنواره سی و دوم 
فراهانی بیان کرد: جمع زیادی که در جامعه متدینین نیستند را در بحث فعالیت‌ها قرآنی مورد غفلت قرار داده‌ و بیشتر به متدینین پرداخته‌ایم که باید آن بخش از جامعه نیز مورد توجه قرار گیرد. به اعتقاد من راه خوبی در این زمینه باز شده است که باید ادامه داشته باشد.
وی همچنین در پایان در مورد انتقاد یکی از اعضا در مورد اول شدن وزارت بهداشت در این دوره از جشنواره،‌ گفت: اگر وزارت بهداشت امسال رتبه اول را در جشنواره به دست آورده است برای این بوده که برای نفرات برتر خود دوره آمادگی برگزار کرده است، ما از سه سال قبل، نفرات برتر را قبل از شروع جشنواره جمع کرده و در دوره‌های آمادگی شرکت می‌دهیم. ضمن اینکه من به داوران اعلام کردم که اگر در مواردی نماینده وزارت بهداشت با سایر شرکت کنندگان برابر و مساوی هستند،‌ نفر غیر از وزارت بهداشت را به عنوان نفر برگزیده معرفی کنند.
در ادامه این نشست لوح میزبانی دوره سی و سوم جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اهدا شد.
همچنین در بخش دیگری از این نشست از «محمدرضا فراهانی»، «محمدمهدی بحرالعلوم» و «حسین همتی» با اهدای لوح یادبود، تجلیل شد.
در ادامه این نشست فضل‌الله ایرجی،‌ مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در سخنانی با اشاره به اینکه ما در کنار جشنواره قرآن و عترت یک جشنواره دیگر با عنوان پایان‌نامه‌های قرآنی داریم، گفت: در این جشنواره پایان‌نامه‌های بسیار زیادی از همه دستگاه‌های دانشگاهی دریافت می‌شود و معمولاً نیز نفرات برگزیده در نمایشگاه قرآن معرفی و تجلیل می‌شوند.
وی افزود: از چند سال قبل،‌ سیاستی را در جشنواره قرآنی وزارت علوم مد نظر قرار داده‌ایم و آن هم برگزاری مرحله کشوری جشنواره در استان‌های با جمیعت قومیتی اهل تسنن و اهل تشیع است.

وزارت علوم میزبان جشنواره سی و سوم 
ایرجی افزود: یکی از بخش‌هایی که زیر نظر وزارت علوم قرار دارد دانشگاه غیرانتفاعی با 420 هزار دانشجو است که این ظرفیت را دارد به عنوان یک دستگاه دانشگاهی مجزا در این حوزه فعالیت داشته باشد. طرحی با عنوان اثربخشی و نقاط قوت و ضعف جشنواره‌های دانشجویی در وزارت علوم انجام می‌دهیم که به اعتقاد من در این جشنواره هم می‌توانیم از این ایده استفاده کنیم و برخی پرسش‌ها پاسخ داده شود.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان با اشاره به اینکه دبیرخانه سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت راه‌اندازی شده است،‌ گفت: وزارت علوم آمادگی لازم برای برگزاری مطلوب سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان را دارد.

یادی از شهدا جهاد دانشگاهی 
در ادامه این نشست نیز حمیدرضا صابرفرزام، رئیس سازمان قرآن دانشگاهیان در سخنان کوتاهی گفت: سی و یک سال پیش در چنین روزی در ساعت 22:30 شب با گرای منافقین، از طرف رژیم بعث عراق به دانشگاه تبریز حمله شد و متاسفانه 22 همکار و استاد جهاد دانشگاهی که در کارگاه دانشگاه تبیر مشغول طراحی بودند، به شهادت رسیدند.
وی افزود: به همین مناسبت روز 27 دی‌ماه به نام روز شهدای جهاد دانشگاهی نامگذاری شده و جا داشت در این جلسه یاد و خاطر همه آن شهدای گرانقدر را گرامی بداریم.

captcha