سلامت ابدی در گرو استفاده از علوم انسانی- اسلامی در پزشکی
کد خبر: 3685876
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
مصری عنوان کرد:

سلامت ابدی در گرو استفاده از علوم انسانی- اسلامی در پزشکی

گروه سلامت: رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با اشاره به لزوم حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه نسل چهارم بر استفاده علوم انسانی- اسلامی در علوم پزشکی برای رسیدن به دانشگاه حکمت بنیان تأکید کرد.

مهدی مصری، رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برگزاری پنجمین همایش قرآن، عترت و سلامت در کاشان و بررسی ضعف‌ها و نقاط قوت پژوهش‌های قرآن و سلامت اظهار کرد: ما برای بررسی این موضوع از حکمت متعالیه استفاده کردیم و با توجه به متغیر‌ها و پیچیدگی‌ها لازم است از عقلانیت، تجربه و آموزه‌های وحیانی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: استفاده از عقلانیت، تجربه و آموزه‌های وحیانی در طب دو راه دارد یا اینکه مقالاتی که وجود دارد را گسترش دهیم، یا اینکه به مبانی و اصول آن بپردازیم، از این طریق فلسفه آن را تبیین کرده و از این طریق علم آن تولید شده و این علم افزایش پیدا می‌کند.

مصری در ادامه به بررسی چالش اصلی پژوهش‌های قرآن و طب پرداخت و بیان کرد: در این حوزه ساختارها، مجلات و توجه و انگیزه ورود علوم انسانی به پژوهش‌ها بسیار کم است. برای موفقیت در انجام پژوهش و کاربردی کردن آن‌ها باید دانشگاه‌ها را به سمت دانشگاه‌های نسل چهار سوق دهیم، دانشگاه‌ها باید از آموزش گذشته و به حوزه پژوهش بروند و پس از آن به حوزه کارآفرینی ورود پیدا کنیم، پس از آن ما وارد دانشگاه نسل چهار می‌شویم که دانشگاهی حکمت بنیان است.
 
رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب تصریح کرد: منظور از دانشگاه علوم پزشکی حکمت بنیان این است که علوم انسانی وارد طب شود، از سویی دانشگاه‌های نسل چهار در ایران می‌تواند دانشگاهی باشد که علوم انسانی و اسلامی را که واجد سلامت معنوی است وارد طب کند. سلامت معنوی پیش فرض این علوم انسانی اسلامی است که اگر وارد دانشگاه‌ها شود می‌تواند نیاز‌های جامعه را پاسخ داده، همچنین جهان شمول بوده و تمدن‌سازی کرده و بتواند به صورت متعالی سلامت انسان را برای دنیا و آخرت مطرح کند.

وی گفت: یک واژه‌ای اخیرا به نام سلامت ابدی مطرح شده که از قرآن و حدیث برداشت می‌شود و در تعریف می‌توان آن را با سلامت معنوی پیوسته دانست. ما باید این‌ها را تبیین کنیم تا دانشگاه‌های جامع به این سمت حرکت کنند.
 
مصری از تعریف برنامه نسل چهار برای دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر برای رسیدن این دانشگاه به دانشگاه نسل چهار  برنامه‌ریزی کرده و اتاق فکری برای آن تعیین کرده‌ایم.
 
وی همچنین استخراج نیاز‌های اولیه سبک زندگی سالم از مبانی قرآن و طب را یکی از نقاط قوت پژوهش‌های قرآن و سلامت دانست و عنوان کرد: اگرچه ما این مبانی را استخراج کرده‌ایم، اما هنوز نتوانسته آن‌ها را فرموله کرده و در مبانی طب مورد استفاده قرار دهیم.

عضو کمیته قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی یادآور شد: قرار است حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز نیز در جلسات آتی گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی شرکت کرده و آیات طبی قرآن را برای ما تفسیر کنند تا ما بتوانیم از این آیات در توصیه‌های بهداشتی و ارتقای سلامت و فلسفه طب استفاده کنیم.
captcha