تحصیل یک‌صد دانشجو در رشته‌های طراحی لباس در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی
کد خبر: 3686591
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷

تحصیل یک‌صد دانشجو در رشته‌های طراحی لباس در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی

گروه فرهنگی: مدیر آموزش و پژوهش مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: در حال حاضر در حدود یک‌صد دانشجو در رشته‌های طراحی لباس در مقطع کاردانی و طراحی الگوسازی پوشاک در مقطع کارشناسی در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قزوین در حال تحصیل هستند.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) از قزوين،‌ عاطفه کیانی‌ها، مدیر آموزش و پژوهش مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قزوین، اظهار کرد: فعالیت‌های مربوط به حوزه پوشاک و طراحی لباس در استان قزوین از سال ۱۳۹۳ در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قزوین به‌صورت جدی آغاز شد.
وی افزود: در این سال اولین جشنواره طراحی لباس بانو برگزار شد که در آن جشنواره طرح‌ها با الهام از طرح‌های سنتی و خوشنویسی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.
کیانی‌ها با بیان اینکه الهام از کاشی‌کاری‌های سنتی مساجد از موضوعات دیگر جشنواره‌های برگزار شده در استان بود، تصریح کرد: در جشنواره‌های مختلف علاوه بر ایجاد رقابت بین شرکت‌کنندگان تلاش شد تا مبانی نظری و برگزاری نشست و کارگاه آموزشی با موضوع شاخصه‌های ایرانی- اسلامی لباس در اجتماع نیز مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه تاکنون ۴ نمایشگاه مد و لباس ایرانی و اسلامی توسط مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان برگزار شده، تأکید کرد: در هر دو نمایشگاه نمایش زنده لباس نیز وجود داشت همچنین در جشنواره‌ها تلاش شد طرح از ایده تا اجرا مورد توجه قرار گیرد تا طراحان ایده‌های خود را به‌صورت عملی دوخته و در نمایشگاه شرکت دهند.
این مسئول ادامه داد: در حال حاضر در حدود یک‌صد دانشجو در رشته‌های طراحی لباس در مقطع کاردانی و طراحی الگوسازی پوشاک در مقطع کارشناسی در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قزوین در حال تحصیل هستند.
وی اضافه کرد: علاوه بر مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قزوین، دانشگاه فنی بقیه‌الله قزوین دانشجویان را در رشته دوخت پذیرش می‌کند تا در نهایت خلأ موجود در حوزه لباس و پوشاک در بازار رفع شود.
مدیر آموزش و پژوهش مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر بحث طراحی لباس در استان هنوز به‌صورت جدی جا نیفتاده و کارگاه‌های تولیدی استان طرح‌هایی که از تهران آمده و برش خورده را اجرای دوخت می‌کنند.
کیانی‌ها ادامه داد: متأسفانه نسبت به طراحی لباس ایرانی- اسلامی در کشور دغدغه‌ای وجود نداشت اما در سال‌های اخیر رویکرد جدی‌تری برای ورود به این عرصه به وجود آمده است تا لباسی متناسب با هویت ملی و دینی کشورمان طراحی و تولید شود.
این کارشناس مسئول با انتقاد از ارائه طرح‌های کپی‌برداری شده توسط برخی از طراحان گفت: باید نسبت به طرح‌های نو حقوقی قائل شد تا کسی نتواند از آن کپی‌برداری کند لذا نیاز است طراحان نسبت به این موضوع توجه و اهتمام لازم را داشته باشند.
وی عنوان کرد: تاکنون در استان قزوین کارهای ترویجی در قالب نمایشگاه‌هایی برگزار شده است اما تاکنون خروجی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها نتوانسته ارتباطی بین صنعت و جامعه طراحان ایجاد کند.
مدیر آموزش و پژوهش مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: باید حلقه مفقوده اتصال بین تولیدکنندگان و طراحان لباس برقرار شود و آن‌ها با هم ارتباط جدی‌تری در حوزه تجاری‌سازی طرح‌ها و ایده‌های نو داشته باشند.

captcha