تربت‌جام میزبان نخستین جشنواره عکس وحدت با موضوع معماری اسلامی می‌شود
کد خبر: 3690759
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
همزمان با برگزاری کنگره ملی معماری و عمران شهری؛

تربت‌جام میزبان نخستین جشنواره عکس وحدت با موضوع معماری اسلامی می‌شود

گروه شهرستان‌ها - در راستای برگزاری کنگره ملی معماری و عمران شهری، جشنواره عکس وحدت با موضوع معماری اماکن و ابنیه اسلامی، دوم و سوم اسفندماه، در تربت‌جام برگزار می‌شود.

تربت‌جام میزبان نخستین جشنواره عکس وحدت با موضوع معماری اسلامیسعید صباغیان، رئیس ستاد برگزاری جشنواره عکس وحدت و معاون مؤسسه آموزش عالی وحدت تربت‌جام، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اهمیت جایگاه عکاسی در ثبت و معرفی آثار معماری، گفت: این جشنواره به‌ صورت ملی با حضور عکاسان و علاقه‌مندان از سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره 2 و 3 اسفندماه در تربت‌جام برگزار خواهد شد، افزود: در این جشنواره افراد با ارسال آثار خود از معماری اماکن و ابنیه‌ی اسلامی سراسر کشور به رقابت خواهند پرداخت.

صباغیان معماری در جهان را یکی از بزرگ‌ترین جلوه‌های ظهور یک حقیقت هنری در کالبد مادی معرفی کرد و ادامه داد: از حیث تاریخی، معماری اولین هنری است که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار کرده و از طرف مسلمانان مورد استقبال قرار گیرد.
وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت این هنر و گرایش گسترده نسبت به درک و فهم اسرار و ظرایف آن، مؤسسه آموزش عالی وحدت تربت‌جام، بر آن شد تا در راستای کنگره ملی معماری و عمران شهری، مسابقه عکاسی معماری با موضوع معماری اماکن و ابنیه اسلامی را برگزار کند.
رئیس ستاد برگزاری جشنواره ابراز کرد: این جشنواره می‌کوشد با به تصویر کشیدن نمود‌های مختلف معماری اسلامی، ایرانی از دریچه دوربین، در این هنر ارزشمند کنکاش کند و زیبایی‌های خارق‌العاده آن را به مخاطبان یادآور شود.

صباغیان با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می‌شود، افزود: بخش اصلی عکس‌ها با محوریت ابنیه و اماکن ایرانی و اسلامی پذیرفته خواهد شد، عکاسی از فضای داخلی یا خارجی اماکن اسلامی در ایران، با حضور یا بدون حضور انسان به شکلی که دلالت عکس بر هویت معماری و موقعیت سازه و هدف عکاس بیان منطق معماری باشد، پذیرفته خواهد شد.
وی اهمیت نور در ایجاد فضاسازی معماری، تفسیر ذهنی معماری، تماس‌های بسته، جزئیات نقوش بناها، طاق‌ها، کاشی‌کاری‌ها، فشرده‌سازی سطوح معماری و چشم‌انداز بنا‌ها در معماری اماکن اسلامی در هر نقطه از ایران را از زیرمجموعه‌های این بخش معرفی کرد و ادامه داد: در این بخش عکاسان سراسر ایران می‌توانند ابنیه و اماکن تاریخی و اسلامی را از دریچه دوربین خود به ثبت رسانده و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
صباغیان به بخش ویژه این جشنواره اشاره کرد و افزود: در این بخش، هنرمندان می‌توانند با موضوع معماری مزار شیخ‌الاسلام احمد جامی و سایر اماکن تاریخی تربت‌جام و با رعایت مواردی که در بخش اصلی گفته شد، آثار ارزشمند خود را بفرستند.
رئیس ستاد برگزاری جشنواره عکس وحدت با اشاره به همکاری انجمن عکس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌جام، اظهار کرد: داوری این جشنواره را کیارنگ علایی به عهده دارد و مریم جامی، مدیر گروه معماری مؤسسه آموزش عالی وحدت تربت‌جام به‌ عنوان دبیر جشنواره و قادر جامی الاحمدی به‌ عنوان کمیته اجرایی با همکاری دیگر عوامل اجرایی در این جشنواره ما را همراهی می‌کنند.

تربت‌جام میزبان نخستین جشنواره عکس وحدت با موضوع معماری اسلامی

ارسال ۱۳۲۵ اثر از ۱۷۱ عکاس به جشنواره

مریم جامی، دبیر برگزاری جشنواره عکس وحدت، به استقبال شایسته هنرمندان و عکاسان سراسر کشور در این جشنواره اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۳۲۵ قطعه عکس از ۱۷۱ عکاس به دبیرخانه این جشنواره رسیده که از این تعداد ۱۴۷ عکاس در بخش اصلی و ۲۴ عکاس در بخش ویژه شرکت کرده‌ا‌ند، پیش‌بینی می‌شود تا پایان روز ۲۶ بهمن بیش از ۲ هزار ارسال دریافت کنیم.

وی ادامه داد: عکاسان و هنرمندان می‌توانند تا آخرین فرصت باقیمانده، آثار خود را به دبیرخانه از طریق سایت جشنواره به آدرس: http://ncace۲۰۱۸.vahdat.ac.ir/ ارسال کنند.
جامی جوایز نفر اول بخش اصلی را ۱۰ میلیون ریال، نفر دوم را ۸ میلیون ریال و نفر سوم را ۵ میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار اعلام کرد و ادامه داد: در بخش ویژه این جشنواره برای نفر اول ۶ میلیون ریال، نفر دوم ۴ میلیون ریال و نفر سوم ۲ میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار پیش‌بینی‌شده است.
وی زمان آغاز به کار فراخوان را از ابتدای بهمن‌ماه اعلام کرد و از تمدید یک روزه ارسال آثار خبر داد و گفت: عکاسان می‌توانند تا ۲۶ بهمن‌ماه آثار خود را ارسال کنند، چراکه در ۲۷ بهمن‌ماه داوری آثار انجام خواهد گرفت و ۲ و ۳ اسفند، همزمان با برگزاری کنگره ملی معماری و عمران شهری در محل مؤسسه آموزش عالی تربت‌جام در قالب نمایشگاهی به معرض دید عموم گذاشته خواهد شد و در اختتامیه این جشنواره از برترین‌های آن تجلیل به عمل خواهد آمد.
دبیر برگزاری جشنواره عکس وحدت در پایان از برگزاری کارگاه تخصصی عکس با حضور کیارنگ علایی خبر داد و افزود: در کنار دیگر کارگاه‌های تخصصی معماری که قرار است همزمان با کنگره ملی معماری برگزار شود، این کارگاه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح پنجشنبه، ۳ اسفندماه برگزار خواهد شد.
جامی به برگزاری نمایشگاه عکس تربت‌جام در گذر تاریخ، در حاشیه این جشنوراه اشاره کرد و ادامه داد: تا کنون بیش از ۱۰ هزار قطعه عکس در قالب نگاتیو به این دبیرخانه ارسال شده که هزار قطعه عکس از این میان انتخاب شد و قرار است ۶۰ قطعه عکس برتر آن چاپ و در معرض دید عموم و شرکت کنندگان این کنگره و جشنواره قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha