فساد اداری با قدمت و تاریخچه‌‌ای به اندازه‌ عمر دولت‌ها
کد خبر: 3692791
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
در همایش سیبره علوی مطرح شد؛

فساد اداری با قدمت و تاریخچه‌‌ای به اندازه‌ عمر دولت‌ها

گروه فرهنگی ـ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خرم‌آباد با بیان این‌که فساد اداری باعث عدم تحقق اهداف توسعه‌ اقتصادی می‌شود، گفت: معضل فساد اداری در ادارات دولتی بسیاری از کشورها رواج دارد. اگر معنای اولیه‌ فساد اداری بروز اختلال در عملکرد کارکنان باشد، قدمت و تاریخچه‌ آن به اندازه‌ دولت‌ها است.

به گزارش ایکنا از لرستان، علی میر، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد امروز یک‎شنبه، 29 بهمن در همایش بین‌المللی «سیره علوی» در خرم‌آباد با بیان این‌که فساد اداری باعث عدم تحقق اهداف توسعه‌ اقتصادی در کشور می‌شود، گفت: وجود فساد اداری در تمام سیستم‌های اداری دنیا به‌عنوان یک مشکل اساسی در پیشبرد اهداف سازمانی مطرح شده است.
وی اضافه کرد: توانمندسازی افراد در سازمان‌های خدماتی و بانک‌ها منجر به بالا رفتن سطح آگاهی و دانش آنها و همچنین ارتقای مسئولیت‌پذیری و توان مدیریتی شده و قدرت مقابله با مشکلات و مسائل سازمانی، توان افراد در مقابله با معضل فساد اداری را نیز افزایش می‌دهد.

لزوم وضع قوانین و مقررات برای جلوگیری از فساد اداری

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد تصریح کرد: در این راستا باید ب‌ دنبال آن بخش از ابعاد توانمندسازی افراد بود که با ایجاد و ارتقای آنها میزان فساد اداری کاهش یابد.
میر ادامه داد: معضل فساد اداری در ادارات دولتی بسیاری از کشورها رواج دارد. اگر معنای اولیه‌ فساد اداری بروز اختلال در عملکرد کارکنان باشد، قدمت و تاریخچه‌ آن به اندازه‌ دولت‌ها است.
وی بیان کرد: اختیارات و انحصارهایی که به‌طور طبیعی و اجتناب‌ناپذیر به مسئولان و کارمندان ادارات دولتی داده می‌شود؛ به‌طور بالقوه زمینه را برای انواع سوءاستفاده‌های اداری فراهم می‌آورد و بر همین اساس در نظام اداری کلیه‌ کشورها سازوکارها و مقررات متعددی برای نظارت و پیگیری فعل و انفعالات موجود در سازمان‌ها وضع شده است.

کاهش درآمدهای مالیاتی؛ از ابعاد منفی فساد اداری و مالی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد با بیان این‌که فساد و مبارزه با آن امروزه در بسیاری از کشورهای مختلف جهان به عنوان یک مسأله ‌اساسی مورد نظراست، اظهارکرد: فساد اداری و اقتصادی سبب کاهش سرمایه‌گذاری و کندی رشد اقتصادی و در نهایت باعث عدم تحقق اهداف توسعه‌ اقتصادی درکشور می‌شود.
وی افزود: از ابعاد منفی فساد اداری و مالی می‌توان به کاهش درآمدهای مالیاتی، کاهش کیفیت خدمات دولتی، کاهش کیفیت زیرساخت‌های اقتصادی، تنزل خدمات عمومی، تأخیر در اجرای پروژه‌ها، بی‌اعتمادی و کاهش سطح عملکرد افراد در سازمان‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام

captcha