سلیقه محوری در رسم‌الخط‌ قرآن به معضل تبدیل شده است
کد خبر: 3693471
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

سلیقه محوری در رسم‌الخط‌ قرآن به معضل تبدیل شده است

گروه فعالیت‌های قرآنی-مدیر بیت‌القرآن زرندیه گفت: حتی کسی که چندین بار قرآن را ختم کرده از این که واقعاً بتواند با رسم الخط جدید روخوانی بدون غلط داشته باشد مطمئن نیست کثرت سلیقه‌ها به ویژه در قرآن‌هایی که در منازل و مساجد وجود دارد مردم را مضطرب می‌کند و برای روخوانی مردم تبدیل به معضل شده است.

جوان حیدری، مدیر بیت‌القرآن زرندیه، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به کیفیت کلاس‌های آموزش روخوانی قرآن گفت: تعدد کلاس‌ها به ویژه در رشته روخوانی و کثرت شیوه و رسم الخط‌های آموزشی باعث شده سواد قرآنی به نسبت کلاس‌ها افزایش پیدا نکند.
وی با اشاره به همسان نبودن رسم الخط‌های قرآن بیان کرد: خطوط قرآن خیلی متفاوت است و مردم را دچار سردرگمی کرده حتی کسی که چندین بار قرآن را ختم کرده از این که واقعاً بتواند با رسم الخط جدید روخوانی بدون غلط داشته باشد مطمئن نیست یعنی برای هر رسم الخطی باید جداگانه تمرین کرد، این کثرت سلیقه‌ها در رسم الخط قرآن به ویژه قرآن‌هایی که در منازل و مساجد وجود دارد مردم را مضطرب می‌کند.
مدیر بیت‌القرآن زرندیه افزود: سابقاً مردم در مکتب‌خانه، قرآن را با خط قدیمی دوره می‌کردند و به راحتی روانخوانی داشتند چون هم اساتید به خط قرآن مسلط بودند و هم با کثرت رسم الخط مواجه نبودند اما امروز در این زمینه با آشفتگی مواجه هستیم چاپ‌های جدید با رسم الخط‌های متفاوت، به نحوی که هر انتشاراتی بنا به سلیقه خود قرآن چاپ می‌کند و این سلایق برای روخوانی مردم تبدیل به معضل شده است.
حیدری گفت: وقتی رسم‌الخط‌ متفاوت باشد در آموزش هم با مشکل مواجه می‌شویم و در نهایت مردم دچار کم سوادی قرآنی می‌شوند، صرف اسلامی بودن جامعه دلیل بر بی‌نیازی از یادگیری روانخوانی قرآن نیست و مهمتر از روخوانی که در احکام فقهی بیان شده یک مسلمان باید برای انس با قرآن به معانی نیز بپردازد./انتهای پیام

captcha