وقف بر اساس نیاز جامعه انجام شود
کد خبر: 3693739
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
آیت‌الله حاج سید محمد حسینی زنجانی:

وقف بر اساس نیاز جامعه انجام شود

گروه معارف- مرجع عالیقدر جهان تشیع گفت: وقف را نشانه عشق و ارادت به مکتب اهل بیت (ع) دانست و گفت: وقف نشانه سخاوت، دوراندیشی و ایمان است و باید بر اساس نیاز جامعه انجام شود.

به گزارش ایکنا از زنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، آیت‌الله حاج سید محمد حسینی زنجانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع در دیدار با مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان زنجان با اشاره به اهمیت وقف اظهار کرد: وقف یکی از توفیقات ارزشمند در اسلام است که کم و یا زیاد بودن آن اهمیتی ندارد و آنچه مهم است، باید بر اساس نیاز جامعه انجام شود.
آیت‌الله حسینی زنجانی با بیان اینکه نقش خیرین در توسعه وقف بسیار مهم است، گفت: موقوفات باید علنی باشد و مشخصات وقفی در مساجد و تکایا باید بر روی کاشی‌کاری ها حکاکی شود و به همان نیت صورت گرفته در وقف عمل شود و نمی‌توان در محل و یا مکان دیگر وقف صورت گیرد.
عالم برجسته زنجانی با بیان اینکه وقف لازم نیست حتما مال باشد، افزود: یکی از ویژگی‌های دین اسلام این است که هر میزان در راه خداوند متعال خرج کنیم، جای آن پر می‌شود اما به فرموده امام جواد (ع) «اگر پول حق پیش آمد و ندادید، دو برابر آن برای ناحقی هدر می‌رود».
وی با بیان اینکه وقف صدقه جاریه‌ای است که ریشه در سیره امیرالمومنین (ع) دارد، گفت: در نظام جمهوری اسلامی بسیاری از موقوفات را اداره اوقاف و امور خیریه احیا کرده است که البته در این راه اشکالاتی وجود دارد و مردم باید کمک کنند.
آیت‌الله حاج سید محمد حسینی زنجانی با اشاره به اینکه نباید با وجود مشکلات به سمت حذف وقفیات برویم بلکه باید به فکر حل آن باشیم، افزود: گرچه هنوز برخی از موقوفات ملکی بی‌سند هستند و یا تعیین تکلیف ملی وقفی صورت نگرفته است ولی نباید به سمت حذف وقف‌ها حرکت کرد.
وی به احیای بیشتر روحیه وقف در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: طبیعی است موقوفاتی که در موضوع رسیدگی به فقرا هست به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند و برخی مشکلات اقتصادی جامعه را حل خواهد کرد
آیت‌الله حسینی زنجانی وقف را یکی از صدقات جاریه برشمرد و افزود: صدقه جاریه به این معناست که تا همیشه ایام، یعنی پس از مرگ انسان هم پرونده آن بسته نخواهد شد و برای انسان ثواب منظور خواهد شد.
captcha