نهادینه کردن فرهنگ زکات مستلزم اصلاح ریشه‏‌هاى اعتقادى و فرهنگى است
کد خبر: 3693865
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
موسوی:

نهادینه کردن فرهنگ زکات مستلزم اصلاح ریشه‏‌هاى اعتقادى و فرهنگى است

گروه سیاسی- امام جمعه قیدار گفت: برای نهادینه کردن فرهنگ زکات ابتدا باید ریشه‏‌هاى اعتقادى و فكرى و فرهنگى را اصلاح کنیم.

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، ظهر امروز جمعه 4 اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه قیدار اظهار کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ زکات ابتدا باید ریشه‏‌هاى اعتقادى و فكرى و فرهنگى را اصلاح کنیم اگر بر این اعتقاد و باور باشیم که هستى ما و فكر و علم و قدرت و ابتكار و توفیقى كه داریم، از خداوند است در پرداخت آن کوتاهی نمی‌کنیم.
وی افزود: اگر به این فرمایش امام صادق علیه السلام باور کنیم که خداوند متعال مهم‏تر از زكات چیزى را بر مردم سخت نگرفته است و بسیارى از مردم به خاطر نپرداختن آن هلاک شده‏اند، «ما فرض اللّه على هذه الامّة شیئاً اشدّ علیهم من الزكاة و فیها تهلك عامتهم» قطعا در اجرای این فریضه موکد دینی تعلل نخواهیم کرد.
حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: اگر باور کنیم که طبق روایتی که در جامع الأحادیث آمده، خداوند متعال از بنده‏اش مى‏پرسد: آیا نسبت به فرمان من بخل مى‏كنى؟! یا مرا متهم مى‏كنى؟ یا گمان مى‏كنى كه من از جبران آنچه انفاق كرده‏اى عاجزم؟!، خود را براى كمک به محرومان آماده‏تر خواهیم كرد.
امام جمعه قیدار با اشاره به آیه 268 سوره مبارکه بقره « الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ»، تاکید کرد: اگر بدانیم آن كه ما را از فقر آینده مى‏ترساند، شیطان است، هرگز از وسوسه‏هاى تهدیدآمیز شیطان نمى‏ترسیم و اگر به داستان باغى كه سوخت و قرآن کریم در سوره قلم به آن اشاره کرده، توجّه كنیم و از آن عبرت بگیریم دادن زکات آسان می شود.
تمام گرفتاری‌هاى ما از بى‏ اهميتى به تربيت‏ است
حجت‌الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به 8 اسفندماه، روز امور تربيتى و تربيت اسلامى‏، گفت: انسان، عصاره همه موجودات عالم است و انبيا آمده‏اند این عصاره را تربیت کنند تا يک موجود الهى شود تنها راهِ تربيت و تعليم، برنامه‌ای است كه از ناحیه مربى همه عالم، رب‏العالمين آمده است.
امام جمعه قیدار تاکید کرد: انسان از اول با فطرت پاک و خدائی به دنيا آمده، اين تربيت‏ها است كه آن را شكوفا مى‏كنند و يا جلوى شكوفايى مى‏گيرند. تمام گرفتاری‌هاى ما از بى‏اهميتى به تربيت‏ است اگر انسان تربيت شود، همه مسائل حل است. با اصلاح او، عالم اصلاح مى‏شود و با فساد او، عالم به فساد كشيده مى‏شود.
انتقال فرهنگ ایثار و شهادت اهمیت ویژه‌ای دارد
حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به 9 اسفند سالروز تشكيل بنياد مستضعفان و جانبازان به فرمان امام خمينى در سال 1357، تاکید کرد: زندگی جانبازان سراسر فداکاری و ایثاراست و در این زندگی همسران جانبازان با عشق در کنار همسران جانبازشان زندگی می‌کنند.
وی افزود: سختی زندگی جانبازان را نمی‌توان توصیف کرد و اکثر سختی‌ها هم بر دوش همسرانشان است. لذا فداکاری همسران جانبازان کمتر از ایثار و فداکاری رزمندگان نیست.
امام جمعه قیدار تاکید کرد: حفظ و پاسداشت ارزش‌های انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت امروز اهمیت ویژه‌ای دارد که جانبازان به عنوان شاهدان زنده آن دوران می‌توانند انتقال دهنده آن فرهنگ به نسل سوم انقلاب باشند.
captcha