20 فروردین 97؛ مهلت ثبت‌نام در حوزه علمیه خراسان/ پنج هزار نفر در سال جدید پذیرش می‌شوند
کد خبر: 3695170
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱

20 فروردین 97؛ مهلت ثبت‌نام در حوزه علمیه خراسان/ پنج هزار نفر در سال جدید پذیرش می‌شوند

گروه معارف- مسئول بخش گزینش و پذیرش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ثبت‌نام در حوزه علمیه خراسان از 15 بهمن‌ماه 96 آغاز شده و تا 20 فروردین 97 ادامه خواهد داشت، گفت: آزمون ورودی در 14 اردیبهشت 97 برگزار و نتیجه آزمون، هشتم خرداد 97 اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان،‌ در نشست خبری پذیرش حوزه علمیه خراسان که صبح امروز، هشتم اسفندماه در مشهد برگزار شد، بیان کرد: حوزه علمیه، مرکزی برای خدمت به اسلام و مسلمانان است و به میزان قداست رسالت آن در خصوص احیاگری و هدایت بشر همچون پیامبران، وظیفه سنگینی را برعهده دارد.
وی افزود: بر اساس آیات الهی اگر انسانی را نابود کنی انگار تمام انسان‌ها را نابود کرده‌ای و اگر انسانی را حیات ببخشی به منزله این است که تمام انسان‌ها را حیات بخشیده‌ای، لذا این مسئله قابل تأمل است که گمراهی یک انسان نیز به منزله گمراهی تمام انسان‌ها و هدایت یک فرد یعنی هدایت تمام جامعه.
عاملی با اشاره به اینکه وظیفه همه انبیاء و اولیاء الهی و علما در طول تاریخ، هدایت جامعه بوده است، ابراز کرد: برخورد با انسان با وجود پیچیدگی درونی، نیازمند مهارت است لذا رسالت سنگین حوزه در این خصوص مشهود است.
مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: دنیای امروز، دنیای علم و دانش است و عصر انفجار اطلاعات، اخبار و آگاهی رسانه‌ای و از طرفی فرهنگ‌های مختلف، ادیان و مذاهب دنبال عرصه‌ای برای تاخت و تاز هستند و روشن است در این شبیخون فرهنگی برنده کسی است که از توانمندی‌های بیشتر علمی و تلاش بیشتری برخوردار باشد.
وی اظهار کرد: ماهیت جوامع امروز، کار حوزه علمیه را سنگین‌تر می‌کند چرا که با فرهنگ‌های مختلفی روبه‌رو هستیم و از طرفی اسلام در قالب یک نظام اجتماعی، سیاسی و تمدنی در دنیا مطرح است و پیام جهانی دارد؛ لذا باید پاسخگوی مطالبات کسانی که این نظام برایشان ارزشمند باشد.
حجت‌الاسلام عاملی تصریح کرد: پاسخگویی به شبهات نیز مبارزه علیه جبهه دشمن است که متولی این امر حوزه‌های علمیه هستند زیرا کارشان پاسخگویی به نیازهای جامعه در عرصه‌های مختلف است.
مدیر حوزه علمیه خراسان بیان کرد: ماهیت کار حوزه برخورد نرم‌افزاری، علمی، پژوهشی، تبلیغی، فرهنگی، اخلاقی و تربیتی است؛ لذا باید همیشه آماده و توانمند باشد تا به مطالبات جامعه، دوستداران انقلاب در عرصه بین‌الملل و شبهات وارده از سوی دشمنان نظام پاسخ دهد.
وی با تأکید بر اینکه رسالت حوزه با رسالت اول انقلاب متفاوت است، گفت: در عصر حاضر حوزه باید گسترده‌تر با عمق بیشتر و در شرایط پیچیده‌تر وارد عمل شود؛ لذا افرادی که می‌خواهند وارد حوزه شوند باید به این مطلب توجه داشته باشند که وارد چه نوع فعالیت و اهداف آرمانی خواهند شد.
مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: مسلم است که در راه طلبگی، فراز و نشیب‌هایی وجود دارد اما افرادی که وارد حوزه می‌شوند جوانانی با اخلاص، با اخلاق و دارای استعداد هستند که این سنگر را برای ایفای نقش و رسالت خود در جوانی و نوجوانی انتخاب می‌کنند.
وی در خصوص شاخصه‌های طلبه طراز انقلابی با اشاره به بیانات رهبری، گفت: علم، آگاهی سیاسی و اجتماعی نسبت به مسائل روز جامعه و تهذیب اخلاق سه اصل در رسالت طلبگی است.
در ادامه حجت‌الاسلام محمد اسفندیاری، مسئول بخش گزینش و پذیرش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ثبت‌نام در حوزه علمیه از 15 بهمن‌ماه 96 آغاز شده و تا 20 فروردین 97 ادامه خواهد داشت، ابراز کرد: آزمون ورودی در 14 اردیبهشت 97 برگزار و نتیجه آزمون، هشتم خرداد 97 اعلام خواهد شد.
وی بیان کرد: ارزیابی ثبت‌نام‌کنندگان از سه بعد صلاحیت عمومی، سیاسی و اخلاقی و شخصیتی صورت می‌گیرد که نتیجه این ارزیابی جذب جوانان متدین، متعهد و انقلابی است از این رو آنان که آمادگی لازم را داشته باشند، پذیرش شده و در حوزه مشغول تحصیل خواهند شد.

اسفندیاری با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه سراسر استان، حدود 40 هزار نفر در حال تحصیل هستند، ابراز کرد: سال گذشته تعداد 4512 نفر وارد حوزه شدند و در سال جاری پیش‌بینی شده 15 هزار نفر ثبت‌نام کنند که از این تعداد حدود 5 هزار نفر پذیرش خواهند شد.
وی تصریح کرد: بنای جذب در حوزه علمیه، پذیرش نخبگانی است و از معیارهای اولیه جذب، معدل بالای 18 در هر مقطع تحصیلی است لذا افراد با استعداد به این عرصه راه پیدا می‌کنند.

captcha