تلاوت مداوم غنوی به صدا آسیب می‌زند
کد خبر: 3695385
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴

تلاوت مداوم غنوی به صدا آسیب می‌زند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدرس جلسه تخصصی آموزش قرآن حضرت سیدالشهدا(ع) با بیان اینکه یکی از اشتباهات متداول مقلدان سبک استاد منشاوی این است که اکثرا صوت استاد را تقلید می‌‌کنند و سعی دارند، غنوی قرائت کنند، حال آنکه این کار به مرور زمان لطمه جدّی به صدا وارد می‌کند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،‌ چهاردهمین جلسه تخصصی آموزش قرآن حضرت سیدالشهدا(ع)، یادبود پانزدهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سیدمهدی عبادی، امام جمعه فقید مشهد زیر نظر مختار دهقان، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 97، شب گذشته، هشتم اسفندماه در مشهد برگزار شد.

جلسه

بنابر این گزارش،‌ اهالی کوی رضائیه در بلوار ولایت هر هفته در حسینیه سیدالشهدا(ع) با حضور اساتید، قاریان، حافظان و علاقه‌مندان قرآنی دور هم جمع می‌شوند و به تلاوت و استماع آیات کلام الله مجید و فراگیری علوم و فنون قرائت قرآن و مفاهیم آن می پردازند.

جلسه

در این جلسه نورانی، مختار دهقان به ارائه نکات آموزشی قرائت پرداخت و به نقل از استاد سیدمرتضی سادات‌فاطمی که بیان کرده است «تا به حال به آیه‌ای فرود نیامده‌ام که آیه عذاب باشد»، گفت: شایسته است که آغاز تلاوت قرآن با شروع یک موضوع و پایان تلاوت نیز با پایان آن موضوع همراه باشد که این ذوق و سلیقه قاری را می‌رساند.

ویژگی سبک استاد منشاوی

دهقان در ادامه این جلسه و پس از تلاوت تقلیدی یکی از حاضران در مجلس به سبک منشاوی، عنوان کرد: اشتباهی که در این سبک بسیار متداول و مرسوم است این است که مقلدان سبک منشاوی، اکثرا صوت استاد را تقلید می کنند و از این رو سعی دارند، غنوی و خیشوی قرائت کنند، حال آنکه این کار به مرور زمان لطمه جدی به صدا وارد می کند.

جلسه

وی همچنین با اشاره به اینکه سبک مرحوم منشاوی، سهلِ ممتنع است یعنی ساده به نظر می رسد اما به سادگی انجام شدنی نیست، تصریح کرد: تلاوت‌های استاد منشاوی به علت حزن و سادگی لحن، جزو تلاوت‌های مناسب شأن قرآن به شمار می‌رود.

جلسه

گفتنی است، در این جلسه جعفر عرفانیان، محمدعلی صادقی و مجید خفتان، از پیشکسوتان قرآنی به تلاوت کلام وحی پرداختند و ابوالفضل مروی‌زاده، حافظ سه جزء از قرآن نیز به سوالات حاضران پاسخ گفت و اسماعیل عابدیان، پیشکسوت قرآنی نیز دعای ختم مجلس را قرائت کرد.

جلسه

یادآور می ‌شود، جلسه تخصصی آموزش قرآن حضرت سیدالشهدا(ع) هر سه‌شنبه شب، از ساعت ۱۹ در حسینیه سیدالشهدا(ع) مشهد دایر است و از عموم علاقه‌‌مندان به یادگیری تخصصی قرائت قرآن دعوت می‌شود که در این جلسات شرکت کنند.

جلسه
ابراهیم الهی

انتهای پیام

captcha