برگزاری جشنواره بین‌المللی اعتکاف در مشهد
کد خبر: 3698097
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱

برگزاری جشنواره بین‌المللی اعتکاف در مشهد

گروه اجتماعی- اختتامیه پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف با حضور طلاب و روحانیون جهان اسلام در مشهد برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اختتامیه پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف امروز، ۱۷ اسفندماه در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس برگزار شد.
در آغاز این مراسم محمدعلی مجاهدی، دبیر ادبی پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف با بیان اینکه این جشنواره ابعاد مختلفی دارد، عنوان کرد: با توجه به ارسال آثار زیادی به این جشنواره، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تمدید شد.
وی با بیان اینکه در بخش ادبی ۶۹۲ اثر به دبیرخانه ارسال شده است، تشریح کرد: از تعداد آثار ارسال شده، ۲۲ اثر در بخش خاطره‌نگاری، ۱۱۷ اثر در بخش داستان‌نویسی و مابقی آثار در قالب شعر با سبک‌های مختلف ارسال شده است.
مجاهدی با بیان اینکه آثار در سه نوبت مورد ارزیابی هیئت داوری قرار گرفت، ابراز کرد: تمام سعی ما بر این بود که حقی از کسی ضایع نشود و در نهایت امروز افرادی که بهترین آثار را در سه بخش معرفی کردند، جوایزی دریافت خواهند کرد.
همچنین در ادامه حجت‌الاسلام نادر پناه‌زاده، دبیر بخش علمی پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف عنوان کرد: اعتکاف عمل مستحب است، اما مانند اعمال مستحب دیگر دارای آثار و برکات اجتماعی است که سرمایه‌گذاری در این عمل عبادی تأثیرگذار بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه آثار زیادی به پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف ارسال شده است که به پشتوانه علمی و رهنمود‌هایی نیاز دارد، ابراز کرد: افزون بر آثار منتشر شده در این جشنواره، ۳۵ کتاب و ۵۵ مقاله ارائه شده توسط محققان بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام پناه‌زاده در رابطه با داوری آثار، گفت: شورا‌هایی جهت هماهنگ‌سازی نظرات و بررسی مجدد صورت گرفت تا در حد امکان داوری بدون نقص انجام شود که در نهایت آثار برگزیده توسط هیئت داروان انتخاب شد.

معنویت جز ارکان سلامت فردی و جامعه

در این مراسم حجت‌الاسلام شاکری، دبیر بخش بین‌الملل پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف با بیان اینکه نیاز جامعه جهانی به مسئله اعتکاف از مهم‌ترین نیاز‌ها است، عنوان کرد: بنابر آمار، مسئله معنویت جز ارکان سلامت فردی و جامعه است.
وی با اشاره به اینکه رویکرد بسیار عالی و مطلوب در عرصه بین‌الملل نسبت به امر اعتکاف انجام شده است، تشریح کرد: موضوع اعتکاف در جهان امروز رو به گسترش است و مورد عنایت سایر ادیان قرار دارد، زیرا نیاز به معنویت امروز نیاز همه جامعه جهانی است.
دبیر بخش بین‌الملل پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری در رابطه با آثار ارسال شده به این جشنواره گفت: ۳۲۱ اثر از طلاب غیرایرانی در رشته‌های مختلف علمی، خاطره‌نویسی، شعر، فیلم، مقاله و ... به دبیرخانه ارسال شده است که از میان این آثار ۲۰ اثر برگزیده انتخاب شده است.
محسن قائمی‌نسب، دبیر بخش هنری پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف با اشاره به اینکه بخش هنری از پرمخاطب‌ترین بخش‌های اعتکاف بوده است، بیان کرد: عکاسان، مستندسازان و ... به صورت جدی وارد این عرصه شدند که آثار فاخری به دست ما رسید.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰۰ اثر در بخش هنری به دبیرخانه ارسال شده است، ابراز کرد: از میان آثار ۳۳۴ فیلم کوتاه، ۶۱ فیلم و مابقی مستند و عکس به دبیرخانه پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف ارسال شد.

اعتکاف، فرهنگی فراگیر بین همه اقشار جهان

در ادامه علیرضا تکیه‌ای، رئیس پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف با اشاره به اینکه ظرفیت امام رضا (ع) جشنواره ما را همه جانبه کرد، عنوان کرد: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی اعتکاف، فرهنگی فراگیر و عمومی بین همه اقشار در سراسر کشور و جهان است.
وی با اشاره به اینکه قصه اعتکاف بالنده شده است، ابراز کرد: امام راحل اعتکاف را رویش انقلابی می‌دانستند و به حق باید گفت: در اعتکاف، برکت زیادی نهفته است.
حجت‌الاسلام تیکه‌ای افزود: اعتکاف باید هوشمندانه مدیریت شود که این امر در بستر جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف محقق خواهد شد.
در پایان این مراسم حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی گفت: نظام جمهوری اسلامی به دنبال احیای سنت الهی است که برکات زیادی برای کشور و امت اسلامی دارد.
وی در رابطه با معنی اعتکاف گفت: این کلمه در لغت به معنی گرایش به چیزی یا موضوعی همراه با مواظبت است و آنچه که در فقه اشاره شده اعتکاف، عمل عبادی مورد تأکید است که معتکف با حضور در خانه خدا و انجام اعمال ناپاکی‌ها را از خود می‌زداید.
گفتنی است، در پایان این مراسم از برگزیدگان پنجمین جشنواره جامع بین‌المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف تجلیل و از محصولات اعتکاف رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha