اعتکاف، انسان‌ساز و ظرفیت‌ساز است
کد خبر: 3698111
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

اعتکاف، انسان‌ساز و ظرفیت‌ساز است

گروه اجتماعی- تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه مسئله اعتکاف ظرفیت‌ساز و انسان‌ساز است، ابراز کرد: اعتکاف در بستر زمانی مناسب که بهترینش ماه مبارک رمضان است، برگزار می‌شود و سیل عظیمی از جوانان بر این کار همت می‌گمارند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم اختتامیه پنجمين جشنواره جامع بين‌المللي علمي، ادبي و هنري اعتكاف که امروز، ۱۷ اسفندماه در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس برگزار شد، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به دنبال احیای سنت‌های الهی است، عنوان کرد: این امر برکات زیادی برای کشور و امت اسلامی به همراه دارد.
وی در رابطه با معنی اعتکاف، بیان کرد: اعتکاف در لغت به معنی گرایش به چیزی یا موضوعی همراه با مواظبت است و آنچه که در فقه به آن اشاره شده، اعتکاف، عمل عبادی مورد تأکید است که معتکف با حضور در خانه خدا و انجام اعمالی مانند نماز، روزه، مناسکی از حج، جهاد و... ناپاکی‌ها را از خود دور می‌کند.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه در اعتکاف، معتکف می‌خواهد از دل و جان هرچیزی که غیر خدا است را از بین ببرد، ابراز کرد: انجام این عمل به ظرفیتی بالا نیاز دارد که در پرتو اعتکاف باید ساخته شود و خود این ظرفیت‌سازی امری مهم و ضروری برای عبد صالح است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در تاریخ اسلام و قبل از اسلام مسئله اعتکاف وجود داشته است، تصریح کرد: از آدم تا همه پیامبران، امامان، ائمه معصومین(ع) و ... مسئله اعتکاف مورد توجه بوده است پس این قضیه پیشینه روشنی دارد.

اعتکاف، ظرفیت‌ساز و انسان‌ساز است

وی با اشاره به اینکه مسئله اعتکاف ظرفیت‌ساز و انسان‌ساز است، ابراز کرد: اعتکاف در بستر زمانی مناسب که بهترینش ماه مبارک رمضان است، برگزار می‌شود و سیل عظیمی از جوانان به این کار همت می‌گمارند.
حجت‌الاسلام رئیسی، اعتکاف را همانند جبهه و مرزبانی دانست و افزود: معتکف در مسجد حضور پیدا می‌کند، برخلاف این اعتکاف، میدان جنگ که معتکف باید در مقابل دشمن ایستادگی کند اما اجری که مرزبانی و جایگاه دفاع در کشور دارد همان اجری است که معتکف در مسجد به دست می‌آورد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه بین این دو مجاهد رابطه وجود دارد، تصریح کرد: در مسجد معتکف با نفس و شیطان درون خود می‌جنگد که این کار ظرفیت‌ساز است و در مقابل شیطان درون و برون ایستادگی می‌کند.
وی ادامه داد: اگر کسی در اعتکاف مسجدی خود انسان‌سازی کند، دیگر برایش مقابله با دشمن کار سختی نیست و به فردی تبدیل می‌شود که یک پشتوانه مهم برای امنیت ملی در کشور و معنویت است.
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه امروزه مبانی بحث اعتکاف از کتب جمع‌آوری شده است، تشریح کرد: بسیاری از علما و محققان در موضوع اعتکاف تحقیق کردند و در اختیار عموم قرار داده‌اند، مسئله رویش و پرداختن به مسئله اعتکاف ظرفیت‌ساز و مجاهدپرور، بسیار اهمیت دارد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امروز در کشور ما مسئله اعتکاف رونق پیدا کرده است، افزود: این رونق در گرو فهم جوانان و تشویق رهبری است اما امروز مسئله مهم ما محدودیت مکان است وگرنه از طرف جوانان مسئله شرکت در اعتکاف مشتاقان زیادی دارد.
وی با اشاره به اینکه نهادسازی اعتکاف باید به صورت جدی دنبال شود، عنوان کرد: این نهادسازی نباید از طریق ساز و کار اداری پیگیری شود و این امر باید در بستر مردمی و خارج از کادر اداری انجام شود.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه این حرکت نیازمند روحیه انقلابی است، تصریح کرد: در اعتکاف رسوب‌ها از دل و جان بیرون می‌رود، البته باید دست دیگران را هم در پرتو خداخواهی گرفت.

تقویت روحیه خداخواهی در اعتکاف

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه آرامش معتکف را در اعتکاف نباید بر هم زد، تشریح کرد: آرامش عبدی که خودش را در حصار دیوارهای مسجد قرار داده است نباید برهم زد زیرا او در حال آزاد کردن خود از بند هواهای نفسانی است او در این جنگ بازنگری می‌کند و روحیه خداخواهی را در خود تقویت می‌کند.
وی با بیان اینکه اعتکاف ظرفیت بالایی دارد، ابراز کرد: اعتکاف می‌تواند ظرفیت‌سازی برای مردم به ارمغان بیاورد، ما امروز در کشورمان با دشمن‌های زیادی روبه‌رو هستیم که اساس دشمنی آنان با گروه یا فرد خاصی نیست بلکه آنان با شریعت و دین‌داری دشمنی می‌ورزند.
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آموزه‌های حضرت فاطمه(س) هستیم، تشریح کرد: دین و آموزه‌های دینی به سؤالات انسان معاصر پاسخ می‌دهد، باید برای این جامعه‌سازی قرآنی و نظام مبتنی‌بر دین تلاش شود.

انتهای پیام

captcha