جهل سودجویان چهارشنبه‌سوری را رسمی قبیح کرده است/ مردم‌آزاری؛ فعلی حرام
کد خبر: 3699443
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
آیت‌الله مقدم قوچانی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

جهل سودجویان چهارشنبه‌سوری را رسمی قبیح کرده است/ مردم‌آزاری؛ فعلی حرام

کانون خبرنگاران نبأ ــ یکی از آیین‌های غلط مرسوم در آستانه نوروز همین چهارشنبه سوری است که البته جهل و ناآگاهی برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب، آن را به سنتی قبیح تبدیل کرده است.

جهل سودجویان چهارشنبه‌سوری را رسمی قبیح کرده است/ مردم‌آزاری؛ فعلی حرام
امام جماعت مسجد علوی در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، با اشاره به مراسم «چهارشنبه سوری» که به عنوان شادی و جشن در فرهنگ ایرانیان جای گرفته اما باعث سلب آسایش مردم و همین طور اعمال منافی نظم اجتماعی شده است، گفت: یکی از آیین‌های غلط مرسوم در آستانه نوروز همین چهارشنبه سوری است که البته جهل و ناآگاهی برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب آن را به سنتی قبیح تبدیل کرده است.
مردم‌آزاری؛ فعلی حرام
این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: خانواده‌ها مراقب باشند که فرزندانشان در شب چهارشنبه آخر سال، به سراغ بازی با مواد محترقه و منفجره نروند؛ این کارها بسیار خطرناک و موجب آزار و اذیت مردم می‌شود و از نظر اسلام، حرام است، همین طور خرید و فروش مواد منفجره هم جایز نیست.
وی با اشاره به خطرآفرین بودن مواد محترقه و منفجره اظهار کرد: چه‌بسا کودکان و نوجوانانی که به‌خاطر یک شب تفریح و بازی، جان خود را به خطر انداخته و یا تا پایان عمر ناقص‌العضو می‌شوند؛ پریدن از روی آتش هم از آداب و رسوم آتش‌‌پرستان و یادگار رژیم‌ شاهنشاهی است.
آیت‌الله مقدم قوچانی ادامه داد: خانواده‌ها باید ابعاد شرعی، عقلی و عرفی این مسئله را رعایت کنند و با سپری کردن این ایام پایانی سال، ان‌شاءالله سال خوبی را برای آغاز پیش روی داشته باشند.
وی با اشاره به لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در همه حال به‌ویژه در ایام تعطیلات و موسم نوروز، تصریح کرد: مردم باید این مقررات را رعایت و به تذکرات مأموران پلیس و نیروهای انتظامی که حافظ جان و مال مردم هستند، توجه کنند تا برای خود و نیز دیگران مشکلی به‌وجود نیاورند.
آیت‌الله مقدم قوچانی با تأکید بر اینکه حجاب، دستور قرآن و اسلام است، گفت: بانوان هم باید چه در خانه و چه در بیرون منزل، به مسائل و مبادی شرعی در رعایت محرم و نامحرم ملتزم بوده و حجاب قرآنی را که خداوند در سوره‌های نور و احزاب بدان اشاره کرده است، حفظ کنند و بدانند تبرج و زینت در ملأ عام و مقابل چشم نامحرم جایز نیست.
امام جماعت مسجد علوی با اشاره به روایت پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «النظافة من الأیمان» گفت: خانواده‌ها در ایام سفر و همین طور روز سیزدهم فروردین ماه که به عنوان روز طبیعت نام‌گذاری شده است، اگر به پارک‌،‌ جنگل و باغی می‌روند از فرزندان خود مراقبت کنند که به درختان آسیب نرسانند، چون گیاهان و درخت حق حیات دارند؛ همین طور نظافت را رعایت کرده و دامان طبیعت را با ریختن زباله آلوده و ناپاک نکنند.
آیت‌الله سیدعلی مقدم قوچانی در پایان گفت: رسوم غلط روزهای پایانی سال همچون آتش‌بازی، ترقه بازی و از روی آتش پریدن و نیز گره‌زدن سبزه از سنت‌های مبتنی بر خرافه است؛ خرافات مورد تأیید اسلام نیست و این دین مبین با آیین‌های غلط هم‌خوانی ندارد.
علیرضا برومند
انتهای پیام
captcha