تربیت فرزند قبل از تولد آغاز می‌شود
کد خبر: 3699902
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹

تربیت فرزند قبل از تولد آغاز می‌شود

گروه معارف: یک استاد حوزه علمیه همدان اولین عامل مهم در تربیت فرزند را شخصیت خود پدر و مادر دانست و افزود: فرزند خوب خواستن اخلاق خوب می‌خواهد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی کارشناس مذهبی در گفت‌و گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: نگرش اسلام به فرزند و فرزند آوری یک نگرش جامع و مثبت است.
وی افزود: وقتی کودکی متولد می‌شود ممکن است ما به این موضوع فکر کنیم که فرزند، برای استمرار نسل است یا این یک نیاز از نیازهای طبیعی انسان است مانند نیاز به پدر و مادر شدن.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در فرزند‌آوری باید به این امر توجه کنیم که کودک یک موجود ابدی است و ما او را برای ابدیت متولد می‌کنیم.
وی ادامه داد: نگرش اسلام نسبت به این موضوع هم تداوم نسل است که در دعاها به آن توجه شده اینکه «فرزندی باشد تا نامی نیک از ما به جای بماند» و مسئله دیگر یعنی پرورش فضایل انسانی، در زمان امام علی(ع) کسی صاحب فرزند شد و مردم هر یک با دید مادی خود به او تبریک می‌گفتند اما امام علی(ع) فرمودند «ان شاء الله خوبی‌های این کودک به تو برسد و قرآن نگهدار او باشد».
شعبانی تصریح کرد: در برخی دعاها نیز می‌گوییم خداوندا به من فرزندی پاک عطا کن، فرزند هم می‌تواند مسبب استمرار نام پدر مادر و هم می‌تواند مسبب نیکی به آنها شود.
وی با بیان این پرسش که تربیت از چه زمانی آغاز شود بهتر است؟ به داستانی اشاره کرد و گفت: فردی زمانی که کودکش چهار سال داشت نزد عالمی رفته و تقاضای یک برنامه تربیتی از او کرد عالم به او گفت «چندین سال دیر کرده‌ای چراکه باید قبل از تولد فرزند تربیت را آغاز کنید».

تربیت فرزندان قبل از تولد آغاز می‌شود
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی ادامه داد: اگر به دنبال آن فرزند مطلوب هستیم نه برای تخیله عواطف، برنامه ریزی زودتر از این زمان را می‌طلبد.
این خطیب توانای استان با تاکید بر آنکه عوامل متعددی در شکل گیری شخصیت فرزند موثر است، افزود: قرآن کریم می‌فرماید «یکی از اجازه‌هایی که به شیطان داده شده است شراکت در مال و فرزند است» یعنی شیطان در تولد بچه دخالت می‌کند اگر کسی در زندگی اش لقمه حرام وارد شود یا هنگام روابط زناشویی افکار ناپسند داشته باشد در حقیقت شراکت شیطان است.

قدم اول تربیت فرزند خودسازی پدر و مادر است
وی تصریح کرد: در باب تربیت صحیح فرزند نیاز است مسائلی رعایت شود که البته رعایت آن موارد باز هم ضمانت تربیت یک فرزند صالح را ندارد، چراکه ممکن است کسی نوح(ع) باشد و فرزندش در دریای غضب الهی غرق شود.
این استاد حوزه علمیه اولین عامل مهم در تربیت فرزند را شخصیت خود پدر و مادر دانست و افزود: فرزند خوب خواستن اخلاق خوب می‌خواهد.
وی افزود: امام علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر می‌فرماید «مسئولین مملکت را از کسانی انتخاب کن که دارای خانواده‌های اصیل و عفیف باشند چراکه عفت و اصالت خانواده به فرزند منتقل می‌شود» اگر کسی بخواهد فرزندش اسماعیل شود باید خود او ابراهیم باشد.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه مَلَک وقتی می‌خواهد سرنوشت فرزند را در که در شکم مادر است، بنویسد از خداوند می‌پرسد چه سرنوشتی را برای او بنویسم؟ که خداوند می‌گوید با توجه به پیشانی مادرش سرنوشت او را بنویس».
وی با اشاره به آیه 58 سوره اعراف عنوان کرد: قرآن کریم می‌فرماید « وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ‌ يَخْرُجُ‌ نَبَاتُهُ‌ بِإِذْنِ‌ رَبِّهِ‌ وَ الَّذِي‌ خَبُثَ‌ لاَ يَخْرُجُ‌ إِلاَّ نَکِداً / زمین پاک گیاهش به اذن خدایش نیکو بر آید، و از زمین خشنِ ناپاک بیرون نیاید جز گیاه اندک و کم‌ثمر » برای ازدواج تنها به فکر زن برای خود نباید بود بلکه به فکر مادر برای فرزند هم باید بود.
انتهای پیام

captcha