جلسات قرآن نغمه‌محور نباشند/ توجه به حفظ و تفسیر در کنار قرائت
کد خبر: 3700620
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
لعل‌اول:

جلسات قرآن نغمه‌محور نباشند/ توجه به حفظ و تفسیر در کنار قرائت

گروه فعالیت‌های قرآنی- دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه در سال 96، گفت: یک قاری باید علاوه بر فنون قرائت، به بحث حفظ و تفسیر قرآن هم اشراف داشته باشد که با تغییر رویه جلسات و مسابقات، می‌توان به این مسیر ورود پیدا کرد و از پرورش صرف قاری فاصله گرفت.

امیر لعل‌اول، دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه در سال 96، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، درخصوص همراهی جلسات قرآن با تفسیر بیان کرد: جلسات ما به‌گونه‌ای مستمع را بار آورده که مخاطب ارزش زیادی برای قرائت قائل است و در جلسات هم معمولا افراد فقط به دنبال آموزش قرائت هستند نه ترجمه و تفسیر.
عترت در کنار قرآن مغفول مانده است
وی با بیان اینکه قرآن و عترت در کنار هم هستند ولی عترت مغفول مانده است، ابراز کرد: البته در بعضی از جلسات مانند جلسه استاد محمدجواد پناهی و استاد سادات فاطمی، علاوه بر آموزش قرائت، علم تجوید و صوت و لحن در زمینه تفسیر هم فعالیت می‌شود و من هم از جلسه این اساتید الگو‌برداری کردم و نهج‌البلاغه خوانی و تفسیر را هم به جلسه قرآنم اضافه کردم.
این قاری قرآن کریم بیان کرد: مدتی است که در جلسه تفسیری ما، حداقل ترجمه قرآن خوانده می‌شود و علاوه بر آن، خواندن نهج‌البلاغه را هم در دستور جلسه قرار دادیم که چون کلام امیرالمومنین(ع) است، عترت و به نوعی تفسیر را هم به دنبال دارد.
لعل اول مطرح کرد: رویکرد خیلی از اساتید این‌چنین است ولی مسئله این است که در جلساتی که تنها به قرائت نمی‌پردازند، حضور مستمع کم‌رنگ شده است؛ متاسفانه اساتید مردم را بد بار آوردند و مخاطبان دوست دارند فقط به ملودی و نغمه بپردازند، یعنی در جلسات سوالاتی که مطرح می‌شود از آهنگ، مقام و نغمه ملودی است و این نوعی ضعف و اشتباه محسوب می‌شود.
دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه در سال 96، اعلام کرد: پرداختن به تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و دیگر کتب مذهبی در جلسات ما کم شده‌ است و باید از اساتید دیگر بخواهیم که از جلساتی نظیر استاد پناهی و سادات فاطمی الگوبرداری کنند.

جلسات قرآن نغمه‌محور نباشند/ توجه به حفظ و تفسیر در کنار قرائت/ 6 فروردین
وی با بیان اینکه متاسفانه ذائقه مردم تغییر کرده و مخاطب آهنگ را بیشتر می‌پسندد، عنوان کرد: دید مردم نسبت به قرآن خیلی عوض شده و مثل گذشته نیست؛ در حالی که اساتید گذشته از همه نظر استاد بودند و علاوه بر قرائت، در بحث اخلاق و تفسیر هم فعالیت و آگاهی داشتند، امروزه قاری جوان زیاد داریم ولی جلسات از حیث تفسیر و ... محروم‌اند.

جلسات قرآن، نغمه‌محور نباشند
وی ابراز کرد: جلساتی داریم که در آن استاد روی مقام، ملودی و آهنگ مانور می‌دهند و گاهی خروجی چنین جلساتی، افرادی می‌شوند که حتی نمی‌توانند قرآن را به درستی بخوانند اما دنبال این هستند که بدانند مقام آن چیست و تغییر این رویه باید از جلسات مشهور شروع و نهادینه شود و با برگزاری نشستی، از استادان خواسته شود که در کنار قرآن، به تفسیر آن و عترت پرداخته شود، در حالی که برخی جلسات تنها به دنبال جاذبه از طریق آهنگ و نغمه هستند.

ضعف در اخلاق مسابقه‌ای
لعل اولبا اشاره به خروجی برخی جلسات و حضور افراد در مسابقات مطرح کرد: اخلاق مسابقه‌ای در مسابقات ضعیف است اما اخلاق قرآنی را همه دارند ولی من نمی‌خواهم زیاد به این بحث ورود پیدا کنم.
وی افزود: ما مسابقات را شاخه شاخه کردیم و مسابقات حفظ، مفاهیم، قرائت و ... را به صورت مجزا برگزار می‌کنیم و هیچ‌وقت این طور کار نشده که همه رشته‌ها را در کنار هم قرار بدهیم و در نتیجه، مثلا متسابقان در رشته قرائت به بحث تفسیری توجهی نمی‌کنند و در رشته‌های دیگر نیز به همین نحو است.
یک قاری باید جامع باشد/ قاریان به عرصه حفظ و تفسیر ورود پیدا کنند
دانده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه در سال 96، با بیان اینکه تفسیر فقط برای مفسرهاست و معمولا قاریان و حافظان به آن ورود پیدا نمی‌کنند، اظهار کرد: در واقع یک قاری باید جامع باشد یعنی هم حافظ باشد و هم از بحث‌های تفسیری مطلع باشد.
وی پیشنهاد کرد: اگر نهادهای مرتبط با این بحث نظیر اوقات و ارشاد و ...، سبک همین مسابقات که خروجی آن فقط چند قاری بین‌المللی است را تغییر دهند و بگویند که قاری باید در بحث حفظ و تفسیر هم تسلط داشته باشد، می‌توان این رویه را تغییر داد و از پرورش صرف قاری فاصله گرفت.
لعل اول ابراز کرد: اگر از همین زمان برای دو سال آینده برنامه‌ریزی صورت بگیرد، مسئله اجرایی می‌شود و اگر تصویب و اعلام شود، شاهد جنب و جوشی در قاریان خواهیم بود و خروجی آن چنین می‌شود که قاری که حافظ نیست و تفسیر نمی‌داند دیگر جایگاهی ندارد و این به صورت قانونی، برای همه می‌شود.
رویه مسابقات تغییر کند/ توجه به حفظ و تفسیر در کنار قرائت
وی افزود: لازمه این امر، برنامه‌ریزی دقیق و تقسیم امتیازات به صورت مساوی است، یعنی امتیازات به نحوی باشد که متسابقان علاوه بر قرائت به تفسیر و حفظ نیز اهمیت بدهند و حفظ و تفسیر را هم در کنار قرآن داشته باشیم.
دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه در سال 96، اظهار کرد: من هم از مسابقات ضربه خوردم و دیده‌ام وقتی قاری بعد از کسب مقام بین‌المللی از عرصه مسابقات کنار می‌رود، فقط یک قاری است و استاد جامع نیست و به بسیاری از علوم قرآنی اشراف ندارد؛ لذا باید سبک مسابقات تغییر کند و حفظ و تفسیر هم به طور مساوی در کنار قرائت قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha