امیر لعلاول، دارنده رتبه نخست مسابقات بینالمللی قرآن روسیه در سال 96، در گفتوگو با خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، درخصوص همراهی جلسات قرآن با تفسیر بیان کرد: جلسات ما بهگونهای مستمع را بار آورده که مخاطب ارزش زیادی برای قرائت قائل است و در جلسات هم معمولا افراد فقط به دنبال آموزش قرائت هستند نه ترجمه و تفسیر.
عترت در کنار قرآن مغفول مانده است
وی با بیان اینکه قرآن و عترت در کنار هم هستند ولی عترت مغفول مانده است، ابراز کرد: البته در بعضی از جلسات مانند جلسه استاد محمدجواد پناهی و استاد سادات فاطمی، علاوه بر آموزش قرائت، علم تجوید و صوت و لحن در زمینه تفسیر هم فعالیت میشود و من هم از جلسه این اساتید الگوبرداری کردم و نهجالبلاغه خوانی و تفسیر را هم به جلسه قرآنم اضافه کردم.
این قاری قرآن کریم بیان کرد: مدتی است که در جلسه تفسیری ما، حداقل ترجمه قرآن خوانده میشود و علاوه بر آن، خواندن نهجالبلاغه را هم در دستور جلسه قرار دادیم که چون کلام امیرالمومنین(ع) است، عترت و به نوعی تفسیر را هم به دنبال دارد.
لعل اول مطرح کرد: رویکرد خیلی از اساتید اینچنین است ولی مسئله این است که در جلساتی که تنها به قرائت نمیپردازند، حضور مستمع کمرنگ شده است؛ متاسفانه اساتید مردم را بد بار آوردند و مخاطبان دوست دارند فقط به ملودی و نغمه بپردازند، یعنی در جلسات سوالاتی که مطرح میشود از آهنگ، مقام و نغمه ملودی است و این نوعی ضعف و اشتباه محسوب میشود.
دارنده رتبه نخست مسابقات بینالمللی قرآن روسیه در سال 96، اعلام کرد: پرداختن به تفسیر قرآن، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و دیگر کتب مذهبی در جلسات ما کم شده است و باید از اساتید دیگر بخواهیم که از جلساتی نظیر استاد پناهی و سادات فاطمی الگوبرداری کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه ذائقه مردم تغییر کرده و مخاطب آهنگ را بیشتر میپسندد، عنوان کرد: دید مردم نسبت به قرآن خیلی عوض شده و مثل گذشته نیست؛ در حالی که اساتید گذشته از همه نظر استاد بودند و علاوه بر قرائت، در بحث اخلاق و تفسیر هم فعالیت و آگاهی داشتند، امروزه قاری جوان زیاد داریم ولی جلسات از حیث تفسیر و ... محروماند.
جلسات قرآن، نغمهمحور نباشند
وی ابراز کرد: جلساتی داریم که در آن استاد روی مقام، ملودی و آهنگ مانور میدهند و گاهی خروجی چنین جلساتی، افرادی میشوند که حتی نمیتوانند قرآن را به درستی بخوانند اما دنبال این هستند که بدانند مقام آن چیست و تغییر این رویه باید از جلسات مشهور شروع و نهادینه شود و با برگزاری نشستی، از استادان خواسته شود که در کنار قرآن، به تفسیر آن و عترت پرداخته شود، در حالی که برخی جلسات تنها به دنبال جاذبه از طریق آهنگ و نغمه هستند.
ضعف در اخلاق مسابقهای
لعل اولبا اشاره به خروجی برخی جلسات و حضور افراد در مسابقات مطرح کرد: اخلاق مسابقهای در مسابقات ضعیف است اما اخلاق قرآنی را همه دارند ولی من نمیخواهم زیاد به این بحث ورود پیدا کنم.
وی افزود: ما مسابقات را شاخه شاخه کردیم و مسابقات حفظ، مفاهیم، قرائت و ... را به صورت مجزا برگزار میکنیم و هیچوقت این طور کار نشده که همه رشتهها را در کنار هم قرار بدهیم و در نتیجه، مثلا متسابقان در رشته قرائت به بحث تفسیری توجهی نمیکنند و در رشتههای دیگر نیز به همین نحو است.
یک قاری باید جامع باشد/ قاریان به عرصه حفظ و تفسیر ورود پیدا کنند
دانده رتبه نخست مسابقات بینالمللی قرآن روسیه در سال 96، با بیان اینکه تفسیر فقط برای مفسرهاست و معمولا قاریان و حافظان به آن ورود پیدا نمیکنند، اظهار کرد: در واقع یک قاری باید جامع باشد یعنی هم حافظ باشد و هم از بحثهای تفسیری مطلع باشد.
وی پیشنهاد کرد: اگر نهادهای مرتبط با این بحث نظیر اوقات و ارشاد و ...، سبک همین مسابقات که خروجی آن فقط چند قاری بینالمللی است را تغییر دهند و بگویند که قاری باید در بحث حفظ و تفسیر هم تسلط داشته باشد، میتوان این رویه را تغییر داد و از پرورش صرف قاری فاصله گرفت.
لعل اول ابراز کرد: اگر از همین زمان برای دو سال آینده برنامهریزی صورت بگیرد، مسئله اجرایی میشود و اگر تصویب و اعلام شود، شاهد جنب و جوشی در قاریان خواهیم بود و خروجی آن چنین میشود که قاری که حافظ نیست و تفسیر نمیداند دیگر جایگاهی ندارد و این به صورت قانونی، برای همه میشود.
رویه مسابقات تغییر کند/ توجه به حفظ و تفسیر در کنار قرائت
وی افزود: لازمه این امر، برنامهریزی دقیق و تقسیم امتیازات به صورت مساوی است، یعنی امتیازات به نحوی باشد که متسابقان علاوه بر قرائت به تفسیر و حفظ نیز اهمیت بدهند و حفظ و تفسیر را هم در کنار قرآن داشته باشیم.
دارنده رتبه نخست مسابقات بینالمللی قرآن روسیه در سال 96، اظهار کرد: من هم از مسابقات ضربه خوردم و دیدهام وقتی قاری بعد از کسب مقام بینالمللی از عرصه مسابقات کنار میرود، فقط یک قاری است و استاد جامع نیست و به بسیاری از علوم قرآنی اشراف ندارد؛ لذا باید سبک مسابقات تغییر کند و حفظ و تفسیر هم به طور مساوی در کنار قرائت قرار گیرد.
انتهای پیام