قرآنیان آن‌گونه که باید در جامعه تکریم نشده‌اند
کد خبر: 3700737
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۲

قرآنیان آن‌گونه که باید در جامعه تکریم نشده‌اند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی با اشاره به فعالیت 10 شعبه بیت الاحزان در استان خوزستان، گفت: خوزستان پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی و سهم بسزایی در توسعه فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان دارد.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی  مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) فارس در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) از سال 75 در استان فارس شهرستان استهبان آغاز به کار کرد و در حدود 21 سال فعالیت خود در استان فارس و سایر استان‌های کشور موفق به راه اندازی 170 شعبه در سطح کشور شده است.

فعالیت  10 شعبه مؤسسه بیت الاحزان در استان خوزستان

وی با بین اینکه 10 شعبه مؤسسه بیت الاحزان در استان خوزستان قرار دارد، اظهار کرد: شعبه‌هایی که در استان فعالیت می‌کنند بیشتر توسط افرادی که از استان خوزستان در مراکز شبانه‌روزی مؤسسه بیت‌الاحزان حافظ قرآن شده‌اند و بعد از بازگشت به استان خود، مکان و امکاناتی تهیه کردند و شعبه‌ای از موسسه را در شهر خود دایر کردند. می‌شود این را به عنوان یک الگوی موفق معرفی کرد که افرادی که تقریبا قبل از ورودشان به بیت‌الاحزان هیچ سابقه قرآنی نداشتند با یک سال آمدن به مدرسه شبانه‌روزی هم خود حافظ قرآن شدند و هم به عنوان یک فعال قرآنی وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی شدند و تا الان ده مرکز قرآنی در خوزستان راه‌اندازی کردند و علاوه بر این، یک مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن در آبادان راه‌اندازی شد و به احتمال قوی در سال آینده شعبه دیگری نیز در سوسنگرد به صورت شبانه‌روزی راه‌اندازی شود.

شعبه الوان شوش برترین شعبه بیت الاحزان در سطح کشور معرفی شد

شاهسونی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی خوبی در این شعب انجام می شود، افزود: اخیراً مسابقاتی در فارس با حضور کل شعب موسسه از سراسر کشور برگزار شد که شعبه اول ما از نظر کسب امتیازات شعبه الوان-شوش بود، این شعبه مقام اول را در بین 170 شعبه ما به دست آورد و به عنوان یکی از شعبه‌های موفق یا برترین شعبه در سطح کشور معرفی شد. الحمدلله فعالیت سایر شعبه‌ها و مدرسه شبانه‌روزی روز به روز رونق بهتر و بیشتری پیدا می‌کند.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) فارس با اشاره به تشکیل نشست مسئولان و مربیان شعب بیت الاحزان استان خوزستان در 24 و 25 اسفند گفت: امیدوار هستیم این نشست بتواند به توسعه‌ فعالیت‌های قرآنی این شعب از نظر کمی و کیفی کمک کند.

استان خوزستان نزدیک به 200 حافظ کل قرآن در شعب بیت‌الاحزان دارد

این فعال قرآنی گفت: استان خوزستان را به دلیل حافظان زیادی که در مراکز شبانه‌روزی ما حافظ شدند به عنوان یکی از قطب‌های قرآنی مؤسسه بیت‌الاحزان می‌شناسیم،  استان خوزستان نزدیک به 200 حافظ کل قرآن در شعب بیت‌الاحزان دارد که بسیاری از آنها در قالب همین شعب موسسه و برخی از آنها در نقاط دیگر کشور با مؤسسه بیت الاحزان همکاری می‌کنند.

شاهسونی اظهار کرد: به نظر من استان خوزستان سهم بسزایی در توسعه فعالیت‌های قرآنی مؤسسه بیت‌الاحزان و ان شاءالله در آینده در کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مؤسسه، اجرای طرح رحله با موضوع حفظ چهار جزء قرآن است که سال گذشته حدود 11 مرکز در خوزستان آن را اجرا کردند. اینها نقطه‌های امیدواری است. واقعاً استان خوزستان پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی دارد. امیدواریم هم مؤسسات قرآنی و هم مؤسسه بیت‌الاحزان بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. از مسئولان و خیران استان دعوت می‌کنیم به کمک مؤسسات قرآنی بیایند و کمک کنند این فعالیت‌ها را روز به روز توسعه بیشتری داد.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) فارس افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های مؤسسه برگزاری کلاس‌های مهد و پیش‌دبستانی قرآنی است که در پنج شعبه مؤسسه در کنار سایر فعالیت‌ها در حال انجام است. الحمدالله با این حال که شعب مؤسسه در استان خوزستان نسبت به شعب فارس تقریباً جدیدالتأسیس هستند اما انصافاً فعالیت‌های خوبی را دارند. مدرسه شبانه‌روزی که دایر شده و در کنار آن شعبه سوسنگرد، الوان، رامهرمز تقریباً آنها را متوسط به بالا ارزیابی می‌کنیم.

این فعال قرآنی درباره بهره مندی بانوان از این مراکز نیز اظهار کرد: مراکز شبانه‌روزی بیت‌الاحزان عموماً برای آقایان هستند. مراکز روزانه همه عموماً برای بانوان هستند؛ الحمدالله در خوزستان شعب ما هم در بخش برادران و هم بخش خواهران فعال هستند. اخیراً در اهواز نیز شعبه‌ای برای بانوان راه‌اندازی شده است که مکان این شعبه در شأن قرآن نیست، امیدواریم مسئولان و خیرانی که می‌توانند مکانی در اختیار قرار دهند یا وقفیاتی دارند که ثمرات این وقف‌ها به توسعه فعالیت‌های قرآنی کمک کند دریغ نکنند و وظیفه‌شان را در قبال قرآن انجام دهند.

فعالیت‌های مستمر فرهنگی، نیاز به حمایت‌های مستمر مالی دارد

شاهسونی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره توسعه شعب بیت الاحزان گفت: فعالیت‌های مستمر فرهنگی، نیاز به حمایت‌های مستمر مالی دارد. این گونه  فعالیت‌ها، مقطعی نیستند که در یک ماه انجام شود، بلکه فعالیت‌هایی مستمر بوده و حمایت مستمر مالی مسئولان و خیران را می‌طلبد.

این فعال قرآنی تصریح کرد: ما از نظر نیروی انسانی کمبودی نداریم؛ ما اگر بخواهیم این ده شعبه را در خوزستان به 20 شعبه افزایش دهیم هیچ مشکلی از نظر نیروی انسانی نداریم، آنچه خیلی ما را اذیت می‌کند، مباحث مالی است. این جای تأسف است؛ خیلی جاها پول دارند اما نیرو ندارند کار کنند، خیلی از نهادها بودجه فرهنگی دارند اما کسی که بتواند آن را مدیریت کند ندارند. ما نیروی انسانی داریم، حفاظ و قاریان و مدیران خوب قرآنی داریم اما واقعاً از نظر بودجه و امکانات در مضیقه هستیم. این هم دردی است که در تمام مملکت وجود دارد و مؤسسات قرآنی با مشکل کمبود بودجه و امکانات مواجهند.

قرآنیان آن گونه که باید در جامعه تکریم نشده اند

وی ادامه داد: آن تکریمی که باید از قرآنیان در جامعه ما بشود، نشده است و دولت و مجلس ما اقدام اساسی در این زمینه نکرده‌اند. می‌خواهم این را از نمایندگان محترم مجلس سؤال کنم که بیش از شش سال از دستور مقام معظم رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گذشت، مجلس شورای اسلامی به ما بگوید یک قانون حمایتی یا غیرحمایتی در رابطه با این دستور تصویب کرده است یا نه؟ ما در این شش سال ندیدیم؛ اگر بود از قبل بوده است؛ حمایت‌های جزئی مثل اعطای مدرک به حافظان و ... از قبل بوده است. در هیئت رئیسه مجلس، کمیسیون فرهنگی مجلس، فراکسیون قرآن و عترت مجلس  توضیح دهند در این شش سال چه قانونی را به تصویب رسانده‌اند که باعث فراگیرشدن فعالیت‌های قرآنی در کشور شود؟

اگر ما برنامه قرآنی قوی و با کیفیت ارائه کنیم، مردم استقبال می‌کنند

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) فارس با اشاره به تجربیات این مؤسسه در جذب عموم مردم به قرآن گفت: مردم ما واقعاً علاقه‌مند به قرآن هستند. مشتاق قرآن و حفظ قرآن هستند؛ اما گاهی اوقات سرخورده شده‌اند، یعنی سراغ مؤسسات یا حتی خود شعب ما رفته اند، منتها برنامه خوب و قوی نداشتند، دیدند برنامه‌ها ضعیف است، حافظ نمی‌شوند، از این رو زده شدند. 

شاهسونی با بیان اینکه اگر ما برنامه قوی و با کیفیت ارائه کنیم، مردم استقبال می‌کنند، افزود: نمونه‌اش مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان است، مراکز شبانه‌روزی شرایط خیلی سختی دارد؛ داوطلبان یک سال باید مرخصی تحصیلی بگیرند، هر ماه باید شهریه پرداخت کنند، دوری از خانواده و فشار حفظ یکساله را باید تحمل کنند؛ حدود 16 سال است که مراکز شبانه‌روزی را راه‌اندازی کردیم، سال به سال استقبال از ابن مراکز بیشتر است.

ابن فعال قرانی خاطرنشان کرد: تنها مرکز قرآنی که در کشور برای پذیرش قرآن‌آموز کنکور برگزار می‌کند، مؤسسه بیت‌الاحزان است؛ یعنی هر سال بیش از هزار یا دوهزار نفر ثبت‌نام کننده داریم، اینها در مصاحبه و آزمون ورودی شرکت می‌کنند، سپس در یک دوره آزمایشی دوماهه شرکت می‌کنند. تعدادی در این دوره حذف می‌شوند و نهایتاً حدود 200 نفر در سال به این مراکز جذب می‌شوند. با این حال مردم از اقشار مختلف به این مراکز می‌آیند. مراکز شبانه‌روزی خروجی‌های خوبی داشته و امسال از عراق نیز، 18 نفر به این مراکز آمدند و مشغول حفظ قرآن هستند.

انتهای پیام

captcha