تدبر در معانی قرآن شالوده دریافت پیام الهی است
کد خبر: 3701009
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱

تدبر در معانی قرآن شالوده دریافت پیام الهی است

گروه فعالیت‌های قرآنی- کارشناس علوم قرآنی شهر سنندج گفت: تدبر در معانی قرآن، اصل و اساس و شالوده دریافت آیات، احکام و فرامین الهی است که امیدواریم با تفکر و تدبر در قرآن کریم و عمل به آن، بتوانیم قرآن را از مهجوریت خارج کنیم.

زاهد مرادی، کارشناس علوم قرآنی شهر سنندج در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: احادیث و فرامین بزرگان هم نشأت گرفته از همان آیات و احکام قرآنی است که می‎طلبد با تأسی از آیات قرآن و روایات و احادیث متقن، توجه به معانی آیات را اصل،اساس و شالوده تلاوت ها قرار داد.
وی افزود: اگر معنا و تدبر در قرآن کریم در نظر گرقته نشود، همانند این است که فردی غیر دینی یا خارج از اسلام قرآن را بخواند، لذا نوعی تفاوت در تفکر ایجاد می شود که بحث تعیین ایمان و اسلام است که فرد مسلمان و مومن را از غیر دینی و یا غیر مومن متمایز می‌کند.
مرادی عنوان کرد: پروردگار عالمیان در آیه 24 سوره «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ آيا به آيات قرآن نمى‏انديشند يا [مگر] بر دلهايشان قفلهايى نهاده شده است» انسان را به تدبر در معانی قرآن کریم دعوت می کند.
وی با بیان این نکته که قرآن کتاب زندگی و راهنمای نیازهای فکری، سیاسی، اجتماعی، مادی و معنوی جامعه بشریت است، ادامه داد: رابطه تنگاتنگی میان قرائت و تفکر و تدبر در آیات قرآن کریم وجود دارد که این رابطه هم سو،هم جهت و دارای اهمیت است که باید رعایت شود.
این کارشناس علوم قرآنی عنوان کرد: تدبر در معانی قرآن، اصل و اساس و شالوده دریافت آیات، احکام و فرامین الهی است که امیدواریم با تفکر و تدبر در آن قرآن کریم و عمل به آن، بتوانیم قرآن را از مهجوریت خارج کنیم.
وی آیاتی مانند «سیماهم فی وجوههم فی اثر السجود» را نشانگر رسوخ ایمان و عمل صالح هر فرد مومن در چهره و رفتارش دانست و بیان کرد: عمل به آیات و فرامین الهی را می توان در شاخصه عملی و ظاهری هر فرد عمل کننده به وضوح مشاهده کرد.
مرادی ادامه داد: در صورت کم توجهی به تدبر در آیات قران کریم، تلاوت ظاهری فقط آواز و صدایی است که از تارهای صوتی خارج و شنونده فقط آهنگی موزون یا غیر موزون را دریافت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر روند فرمالیته و قالب‌بندی شنودی برنامه‌های انس با قران کریم درحال افزایش است، افزود: متاسفانه بعضی از قاریان و حافظان قرآن کریم حالت روتینگ برنامه های قرآنی را انجام می دهند که از قالب تفکر و تدبر بسیار دور است که ان شاالله این مورد برطرف شود.
این کارشناس علوم قرآنی در پایان یادآور شد: قاریان برجسته جهان اسلام مانند شیخ مصطفی اسماعیل در تلاوت هایشان متناسب با معنای آیه، صوت و لحن خود را تغییر می دهند که این می تواند مخاطب را مشتاق به دریافت و پیگیری معنا و پیام آیه مذکور کند.
انتهای پیام

captcha