سبزه؛ سین پرو پا قرص سفره هفت سین
کد خبر: 3701458
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶

سبزه؛ سین پرو پا قرص سفره هفت سین

گروه اجتماعی ـ سبزه یکی‌از هفت سین سفره هفت سین عید نوروز است که با در کنار هم قرار گرفتن سایر سین‌ها به این سفره بهارانه زیبایی و طراوت و سرسبزی می‌بخشد.

به گزارش ایکنا از لرستان، اجزاء سفره هفت سین که در عید نوروز در خانه‌های ایرانیان انداخته می‌شود شامل سنجد: نماد عشق و دلباختگی است و از مقدمات اصلی تولد و زایندگی، سبزه: نماد شادابی و سرسبزی و نشانگر زندگی بشر و پیوند او با طبیعت است، سمنو: نماد زایش و باروری گیاهان است و از جوانه های تازه رسیده گندم تهیه می‌شود، سکه: که نمادی از خیر و برکت و درآمد است، سیب: هم نماد مهر و مهرورزی و سماق و سیر: نماد چاشنی و محرک شادی در زندگی به‌شمار می‌روند. اما غیر از این گیاهان و میوه‌های سفره‌نشین، خوان نوروزی اجزای دیگری هم داشته است: دراین میان « تخم‌مرغ» نماد زایش و آفرینش است و نشانه‌ای از نطفه و نژاد. «آینه» نماد روشنایی است و حتماً باید در بالای سفره جای بگیرد. «آب و ماهی» نشانه برکت در زندگی هستند. ماهی به‌عنوان نشانه اسفند ماه بر سفره گذاشته می‌شود، کتاب مقدس هم یکی‌از پایه‌های اصلی سفره هفت‌سین است و براساس آن هرخانواده‌ای به تناسب مذهب خود، کتاب مقدسی را که قبول دارد بر سفره می‌گذارد.

پورداود این سفره را همان خوانی می‌داند که موجد خیر و برکت و آب سالی است و برای فروهرهای درگذشتگان می‌‌گستردند، هنوز در ایران در این اوقات خانه می‌آرایند همه جا را پاک می‌‌‌کنند، رخت نو می‌پوشند، بوی خوش بخور می‌دهند، گل و شیرینی و شربت می‌نهند، دعا می‌کنند و نماز می‌گزارند.
همچنین در خوان‌چه‌ای هفت چیز که اسمشان با حرف سین شروع شده باشد مثل سبزه، سیب، سنجد می‌گذارند، این عدد هفت که از زمان قدیم مقدس بوده به هفت امشاسپندان، بزرگ‌ترین ایزدان آیین مزدیسنا اشاره دارد این رسوم برای این بوده که فروهرهای مقدسان و نام‌داران و درگذشتگان خانواده‌ها که از آسمان فرود می‌آیند و چند روزی به رسم سرکشی در روی زمین می‌گذرانند، از خانه و زندگانی بستگان و از دین‌داری و پرهیزگاری بازماندگان خویش خشنود شوند و از درگاه خداوند خوشی و تندرستی آنان را بخواهند.

احمد تمیم‌داری در کتاب فرهنگ عامه در خصوص هفت سین چنین آورده است: «در سفره سفید رنگ هفت سین، هفت خوراکی است که با حرف «س» آغاز می‌شود و نماد و شگونی سیر، سرکه، سمنو افزودن بر آن آینه، شمع، ظرفی شیر، ظرفی آب که نارنج در آن است، تخم‌مرغ رنگ کرده، ماهی قرمز در تنگ آب، نان، سبزی، گلاب، گل، سنبل، سکه و کتاب دینی مسلمانان قرآن‌کریم و زرتشتیان، اوستا و ظرفی از دانه‌های حبوبات به نشانه برکت نیز زینت بخش سفره هفت سین است این سفره در بیشتر خانه‌ها تا روز سیزده گسترده است». (تمیم‌داری، 1390)

سبزه؛ سین پرو پا قرص سفره هفت سین

سبزه؛ سین پرو پا قرص سفره هفت سین

سبزه؛ سین پرو پا قرص سفره هفت سین

سبزه؛ سین پرو پا قرص سفره هفت سین

captcha