سفر به دیار مرد همیشه‌ در سفر+عکس
کد خبر: 3701517
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰

سفر به دیار مرد همیشه‌ در سفر+عکس

گروه شهرستان‌ها- در میان همه چهره‌ها و بزرگان هر حرفه، هنر و ...، آشنایی با سبک زندگی انسان زاهد و وارسته‌ای که مقام معظم رهبری از او به عنوان شگفتی روزگار یاد کردند، در هیچ جایی همچون محل تولد و زندگی او محقق نمی‌شود؛ او که به گفته خودش تمام عمرش را در سفر بوده است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ایام تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای سفر به مناطق دور و نزدیک و آشنایی بیشتر با تاریخ، فرهنگ، بزرگان، فرهیختگان، آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و گردشکری است و شناخت سیره و زندگی گذشتگان و بزرگان هر منطقه‌ای می‌تواند دستاورد خوبی از یک سفر باشد.
در میان همه چهره‌ها و بزرگان هر حرفه، هنر و ...، آشنایی با سبک زندگی انسان زاهد و وارسته‌ای که مقام معظم رهبری از او به عنوان شگفتی روزگار یاد کردند، در هیچ جایی همچون محل تولد و زندگی او محقق نمی‌شود.

سفر به دیار مرد همیشه‌ سفر// زیارت مرقد مرد همیشه سفر در سفرهای نوروزی

شیخ محمدتقی بهلول گنابادی همان شگفتی روزگار ما است که ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی همچون دائم‌الصوم و دائم‌السفر بودن داشت به طوری که خود این عارف مجاهد در این خصوص گفته بود:« من همیشه در طول عمرم سعی داشته‌ام که در حد استطاعت، به تبلیغ دین خدا و حل مشکلات مردم، در همه جا، بپردازم. به همین علت، من بیش از ده روز در هیچ مکانی نمی‌مانم و به همین علت، نماز و روزه من، در همه جا کامل است. یک بار یکی از من پرسید: منزل شما کجاست؟ گفتم: همه دنیا، منزل من است!»
اما منزلی که وی در آن متولد شد در روستای بیلند از توابع بخش مرکزی شهرستان گناباد و در دو کیلومتری شمال شرق مرکز این شهرستان واقع است؛
منزل شیخ محمد‌تقي بهلول‌گنابادي از جمله بناهاي شاخص دوره قاجاريه به شمار می‌رود كه پلان مستطيل شكلی به مساحت حدود ۳۴۰ مترمربع دارد.
این بنا به لحاظ ویژگی‌های معماری مشتمل بر دو بخش، تابستانی‌نشین و زمستانی است که در امتداد شمال شرق و جنوب غربی ساخته شده و از سطح زمین سه و نیم متر ارتفاع دارد. ورودي بنا در ديواره ضلع جنوب غربي واقع شده است، بعد از آن وارد راهرويي به طول ۱۱ متر مي‌شويم كه در انتها به حياط خانه منتهي مي‌شود.

سفر به دیار مرد همیشه‌ سفر// زیارت مرقد مرد همیشه سفر در سفرهای نوروزی
از مهم‌ترین قسمت‌های این خانه در ضلع شرقی، فضای حوض‌خانه با پوشش گنبدی است که از طاق و توزیره در سه طرف و یک طاق جناغی، شکل گرفته و بر فراز آن بادگیری قرار دارد. این حوض‌خانه دارای هشت ضلعی در وسط است و سقف آن به صورت شمسه هشت‌پر از مربع به دایره اجرا شده است.
حوض‌خانه دارای پلان صلیبی شکل با دهانه مساوی و طاق جناقی به عمق دو متر و ۲۰ سانتی‌متر در ضلع شمال غربی آن است و در بالای آن بادگیر قرار دارد که به عنوان نشیمن تابستان از آن استفاده می‌شده است.

سفر به دیار مرد همیشه‌ سفر// زیارت مرقد مرد همیشه سفر در سفرهای نوروزی
علاوه بر منزل شیخ محمدتقی بهلول گنابادی، مرقد این عالم فرزانه در شهر گناباد هم روزانه پذیرای دوستداران و علاقه‌مندان زیادی است که در مسیر مشهد مقدس به سمت استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور و بالعکس در حال تردد هستند.
این مرقد به عنوان جنوبی‌ترین میقات‌الرضا(ع) در حاشیه جاده مواصلاتی گناباد به سمت مشهد مقدس، پذیرای زائران علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) است که از سمت جنوب وارد استان خراسان رضوی می‌شوند.

سفر به دیار مرد همیشه‌ سفر// زیارت مرقد مرد همیشه سفر در سفرهای نوروزی
زائران، مسافران و مجاوران پس از ادای احترام به سه شهید گمنام مدفون در جوار مرقد شیخ بهلول گنابادی، با حضور بر مزار پرچم‌دار حادثه قیام مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب رضاخانی و قرائت فاتحه، یاد و خاطره این اسطوره جهاد و مقاومت را گرامی می‌دارند.

سفر به دیار مرد همیشه‌ سفر// زیارت مرقد مرد همیشه سفر در سفرهای نوروزی
یادآور می‌شود، شیخ محمدتقی بهلول‌گنابادی فرزند شیخ نظام‌الدین از دانشمندان دینی عصر خود، در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی در روستای بیلُند، از توابع بخش مرکزی شهرستان گناباد پا به عرصه حیات گذاشت. وی از نقش‌آفرینان قیام تاریخی سال ۱۳۱۴ مردم مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد بود که رهبر معظم انقلاب در پیامی که هفتم مرداد ۸۴ به‌مناسبت ارتحال وی صادر کردند، فرمودند: «بهلول یکی از شگفتی‌های روزگار ما بود.»

captcha