بهار، فرصت تفکر در فلسفه معاد است
کد خبر: 3701774
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
موسوی:

بهار، فرصت تفکر در فلسفه معاد است

گروه سیاسی: امام جمعه قیدار گفت: با استناد به آیات قرآن کریم می‌توان گفت بهار فرصت یادآوری و تفکر در فلسفه معاد و زنده شدن دوباره در قیامت است.

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر امروز جمعه سوم فروردین ماه در خطبه‌های نمازجمعه قیدار با اشاره به سخنی از امام علی (ع)، اظهار کرد: امیرالمومنین علی (ع) در حکمت 367 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «يَنظُرُ المُؤمِنُ إلَى الدّنيا بِعَينِ الاعتِبارِ و يَقتاتُ مِنها بِبَطنِ الاضطِرارِ»؛ «مؤمن دنيا را با ديده عبرت مى‌نگرد و از روى ناچارى، از آن خوراک بر مى‌گيرد».
وی افزود: خدای متعال دو کتاب دارد یکی کتاب تشریع و دیگری کتاب تکوین؛ کتاب تشریع همان قرآن و کتاب تکوین عالم طبیعت است. آیات کتاب‌های تشریع و تکوین هر دو نشانه قدرت و عظمت الهی هستند، بین کتب تشریع و تکوین هماهنگی وجود دارد، هدف هر دو کتاب یکی است همچنان که خدای متعال انسان‌ها را به تفکر و تدبر در آیات کتاب تشریع دعوت کرده است.
حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: یکی از مهمترین مصادیق آیات کتاب تکوین بهار است که هم در قرآن کریم و هم در روایات بسیار مورد توجه قرار گرفته است درس‌ها و عبرت‌های فراوان برای بشریت دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: که یکی از درس‌های مهم بهار درس سرعت گذر ثانیه‌های عمر است. درس فرصت و غنیمت دانستن آن. اگر دقت کنیم بهار فصل گل و شادابی و طراوت است اما چند روزی بیشتر، این گُل، شادابی و طراوت باقی نخواهد ماند و به چشم برهم زدنی از بین خواهد رفت. اینکه قدر عمر، قدر جوانی که بهار عمر انسان است را بدانیم که تا چشم بر هم‌زدنی تمام و انسان گرفتار حسرت می‌شود که پیامبر اکرم (ص)فرمودند: پنچ چیز را قبل از پنج چیز غنیمت بدان که یکی از آنها فرصت جوانی قبل از رسیدن به پیری است.
امام جمعه قیدار تاکید کرد: از مهمترین ویژگی‌های مورد تأکید بهار از نگاه قرآن کریم، توجّه به بُعد زنده کردن دوباره طبیعت توسط خداوند متعال است که بارها از سوی قرآن کریم به عنوان یکی از دلایل محکم امکان وقوع معاد و زنده شدن دوباره انسان‌ها بیان شده است که به عنوان نمونه در بخشی از آیه 5 سوره مبارکه حج می‌فرماید: «... وَ تَرَى الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهیجٍ»؛ «...و زمين را خشكيده مى ‏بينى و[لى] چون آب بر آن فرود آوريم به جنبش درمى ‏آيد و نمو مى ‏كند و از هر نوع [رستنيهاى] نيكو مى ‏روياند».
وی در ادامه با اشاره به سخنی از نبی مکرم اسلام، افزود: حضرت رسول اکرم (ع) فرمودند: «اذا رأيتم الربيع فاكثروا ذكر النشور» که بر اساس اين سخن بلند و حكيمانه پیامبر اکرم، هرگاه به بهار مي‌رسيم بايد فراوان ياد آخرت كرده و اندیشه کنیم وقتی هوای خشک زمستانی می‌گذرد، از طبیعت مرده گلبرگ‌ها و گل‌های زیبای بهاری بیرون می‌آیند چه کنیم تا ما هم اینگونه زیبا و باطراوت در صحرای محشر، به پاخیزیم.
امام جمعه قیدار تصریح کرد: قرآن کریم، طراوت و ایمنی در روز محشر را در گرو زیبایی اعمال می‌داند و در آیه 89 سوره مبارکه نمل می‌فرماید: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ»؛ «كسانى كه عمل نیك و شایسته انجام دادند، پاداشى بهتر از آن مى‏بینند و آنها از وحشت و سختى این روز در امانند».
حجت‌الاسلام موسوی در ادامه به درس سوم بهار اشاره کرد و گفت: درس سوم، درس پیدا کردن خالق این زیبایی‌هاست. دیدن دست قدرتی که اینچنین زیبایی‌ها را می‌آفریند و پی در پی خلق می‌کند نباید از دیدن تصویر خالق، در آینه خلقت، غفلت کرد و سرگرم خود آینه شد. بلکه باید در آینه خلقت، به دنبال خالق آن بگردیم.
رجب؛ ماه آمرزش‌خواهی از درگاه الهی
امام جمعه قیدار با اشاره به اینکه امسال بهار طبیعت فروردین، اردیبهشت و خرداد با بهار معنویت رجب و شعبان و رمضان مقارن شده است، گفت: یکی دیگر از درس‌های بهار این است که همينطور كه در طبيعت اگر در بهار بكاريد،‌ در فصل بعدی از ثمرات آن بهره‌مند مي‌شويد در بهار زندگی و فصل كشت و كار، تلاش كنيد تا از نتايج آن منتفع شويد.
وی با اشاره به بخشی از عظمت ماه رجب تصریح کرد: در ماه مبارک رجب قرار داریم یکی از ماه‏هاى بزرگى كه طلوع سه امام معصوم، امام على(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جواد(ع) را در آن شاهديم و شروع بزرگ‏ترين جنبش تاريخ بشرى، يعنى برانگيخته شدن پيام‌آور مهر و محبت، محمد مصطفى(ص) براى هدايت و سعادت انسان‏ها، در آن اتفاق افتاده است. ياد و نام پيشوايان شهيد اين ماه، حضرت امام موسى كاظم(ع) و امام هادى(ع) و نيز پيام‌آور كربلا، زينب كبرى(ع) گرمابخش دل‏هاى مؤمنان است و نيمه رجب هم، پذيراى معتكفان كوى دوست و شاهد خلوت مشتاقان خواهد بود.
حجت‌الاسلام موسوی تاکید کرد: ماه رجب، نام‏هاى ديگرى هم دارد که این نام‌ها بهترین معرف برای این ماه است که مزایا و ابعاد معنوی آن را بیان می‌کند از جمله ماه آمرزش‏خواهى (شهرُ الاستغفار)؛ (رَجَبُ الاَصَبّ) به‏دليل نزول سرشار رحمت الهى؛ ماه امير مؤمنان (شهرُ اميرِالمؤمنان)، ريسمان الهى و اَصَمْ يعنى برخوردار از فضيلت‏هاى بسيار.
وی افزود: از امام صادق (ع) روایت است كه حضرت رسول اکرم(ص) فرمود ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" مى‏گویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».
امام جمعه قیدار گفت: از حضرت رسول اکرم(ص) روایت شده كه: هر كس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و كسى كه چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید منظور می‌شود.
حمایت از کالای ایرانی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی است
حجت‌الاسلام موسوی همچنین با اشاره به شعار سال تصریح کرد: مقام معظم رهبری همه ساله یکی از مهمترین نیازهای روز کشور را به عنوان شعار سال تعیین و نقشه راه نظام اسلامى را در شروع سال جديد ترسيم می‌کنند و شعار سال، مبنا و محور برای همه جهت‌گیری‌های کشور است.
وی افزود: جهت‏گيرى كلى مقام معظم رهبرى در پيام‌هاى نوروزى، نشان می‌دهد تمام تلاش مقام معظم رهبری این است که با اين پيام‌ها، دستگاه‌هاى نظام بر ريل شعارهاى اصیل انقلاب حركت كنند و نهایت اين حركت هدفمند، به تمدن‏سازى شايسته‏ براى انقلاب اسلامى منتهی شود و ايران اسلامى الگويى براى ديگران باشد. هرچند كندى حركت مسئولان و در بعضی مواقع انحراف از شعارهاى سالانه توسط آن‏ها، تاكنون مانع رسيدن کامل به اهدافى شده است كه رهبرى انقلاب در اعلام اين شعارها داشته‏اند.
حجت‌الاسلام موسوی تاکید کرد: شعار امسال که رهبر معظم انقلاب در لحظات آغاز سال 97 بیان فرمودند حمایت از کالای ایرانی است شعار سال امسال در راستای شتاب‌گیری تولید ملی و از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی است که اگر تولید ملی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم از جمله اشتغال و سرمایه‌گذاری حل و آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت.
captcha