عقلانیت؛ مهمترین شاخصه در معرفی زینب کبری (س)
کد خبر: 3702624
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵

عقلانیت؛ مهمترین شاخصه در معرفی زینب کبری (س)

گروه معارف ــ در ارتباط با شخصیت زینب کبری(س) یکی از مهمترین شاخصه‌ها را می‌توان عقلانیتی نام برد که به طور ویژه در واقعه عاشورا بر عاطفه و احساس غلبه می‌کند.

به گزارش ایکنا از زنجان، 15 رجب سالروز رحلت بانوی دو عالم، زینب کبرا (ع) عقیله بنی هاشم است. در ارتباط با زینب کبری(س) مهمترین شاخصه را می‌توان عقلانیتی نام برد که به طور ویژه در واقعه عاشورا بر عاطفه و احساس غلبه می‌کند. بزرگداشت مقام این بانو در روز رحلت ایشان باید فرصتی برای تبیین شخصیت والای زینب (س) و تبدیل شدن این الگو به عنوان یک جریان کاربردی و عملیاتی نه تنها در زندگی بانوان بلکه برای عموم سعادت‌‌جویان باشد زیرا خدای متعال در شأن و منزلت و قدر و مرتبه ایمان تفاوتی بین زن و مرد قایل نشده است.
در آیه 35 سوره مبارکه احزاب در بیان چندین ویژگی زنان و مردان مسلمان تفاوتی قایل نشده است. «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا».
زنان و مردان به لحاظ تفاوت‌های جسمی که لازمه ادامه حیات بشری است در برخی از وظایف تفاوت دارند ولی دوباره در آیه 40 از سوره مبارکه فاطر نیز می‌‌خوانیم: «وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ».
علاوه بر اینکه در قرآن کریم سوره‌ای به نام زنان «نساء» داریم، در بخشی از آیه 11 سوره مبارکه تحریم خدای متعال برای معرفی الگو از همسر فرعون نام برده و می‌فرماید: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ».
در جامعه امروز و با تاسی به سیره زینب کبری(س) می‌توان گفت که این بانوی بزرگوار الگوی عقلانیت در کنار صبر و استقامت و عاطفه است. بانویی که در حادثه کربلا به عنوان یار و یاوری برای حسین ابن علی (ع) حضور داشت و بعد از این واقعه نیز در مجلس یزید با شیوایی از اهداف این قیام مقدس دفاع کرد.
به عنوان رهروان مسیر اهل بیت (ع) تلاش کنیم تا علاوه بر بزرگداشت مقام شامخ این بانوی گرانقدر و عظیم‌الشان به رفتار و منش علوی او که در دامان علی (ع) و فاطمه (س) و در مکتب رسول‌الله (ص) تربیت یافت، بیشتر توجه داشته باشیم تا به مسیر واقعی سعادت راه پیدا کنیم.
انتهای پیام
captcha