تأکید داوران بر عرضه تلاوت‌ها به اساتید قرآن در پنجمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
کد خبر: 3703258
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵

تأکید داوران بر عرضه تلاوت‌ها به اساتید قرآن در پنجمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

گروه مسابقات ــ در پنجمین شب از مرحله نیمه‎نهایی ششمین دوره مسابقات بین‎المللی قرآن دانشجویان مسلمان، داوران و کارشناسان حاضر در استودیو بیشترین تأکید را بر عرضه تلاوت‎ها به اساتید جهت یادگیری بیشتر، داشتند.

فوری /////////// تأکید داوران بر عرضه تلاوت‌ها به اساتید قرآن در پنجمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

به گزارش ایکنا، مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‎المللی قرآن دانشجویان مسلمان شب گذشته 15 فروردین ماه وارد شب پنجم برگزاری خود شد و در آن سه قاری و سه حافظ کل قرآن کریم از کشورهای مختلف برنامه خود را اجرا کردند.
در پنجمین شب از این مسابقات و پس از توضیحات ابتدایی مجری برنامه و کارشناسان و داوران حاضر در استودیو، «علوی محمد اسماعیل» از کشور تایلند به تلاوت آیات 95 تا 97 سوره مبارکه مائده پرداخت و پس از آن نیز کارشناسان و داوران این بخش از مسابقات به ارزیابی و تحلیل آن پرداختند.
شیخ عصفور داور مصری این دوره از مسابقات در مورد تلاوت نماینده کشور تایلند ضمن بیان برخی ایرادات و اشکالات، گفت: این قاری تلاوت خود را به اساتید ارائه دهد تا میزان قرائت و زمان حروف را بیاموزند. شاید ایشان در حال تقلید از یکی از قاریان است، این قرائت باید به اساتید عرضه شود تا ایرادات آن برطرف شود. نصحیت من به این قاری این است که تلاوت خود را تصحیح کند.
رحیم خاکی، داور دیگر این بخش نیز افزود: سبک آموزشی تلاوت قاریان در جنوب شرق آسیا مصطفی اسماعیل است. گام تلاوت این قاری پایین بود اما رفته رفته بهتر شد. عموماً در آخرین کلمات اضطراب زیادی داشت. ایشان بهتر است طبقات صوتی بیشتری داشته باشد و قوت، توان و انعطاف صدا را بیشتر کند. در بخش لحنی ناکوکی های زیادی داشت.
دومین شرکت‎کننده شب پنجم از مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‎المللی قرآن دانشجویان مسلمان «ایمن بن احمد شکری ابراهیم» از کشور تونس بود که به سوالات داور این بخش از مسابقات پاسخ داد. معتز آقایی، داور رشته حفظ کل قرآن کریم در مورد اجرای این شرکت‎کننده گفت: تلاوت زیبایی از نماینده کشور تونس شاهد بودیم. مقداری انعطاف صوتی متوسطی داشتند و مساحت نیز بد نبود و در کل تلاوت متوسطی را از ایشان شاهد بودیم.
سومین شرکت‎کننده شب پنجم مرحله نیمه نهایی مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان «موسی سلیمان اف» از کشور قرقیزستان بود که به تلاوت آیات 24 تا 27 سوره مبارکه یونس پرداخت.
شیخ عصفور، داور بخش وقف و ابتدای این دوره از مسابقات در مورد تلاوت این شرکت کننده، گفت: سرعت تلاوت سریع بود و نه تحقیق بود و نه ترتیل، در تلاوت ایشان کلمات غیرعربی زیادی شنیده شد. فصاحت قرآنی در این تلاوت زیاد به چشم نیامدو بلاغت نیز دیده نشد. برخی قواعد تجوید همچون تفخیم و ... نیز رعایت نشد. شاهد اختلاس در برخی کلمات نیز بودیم. در مجموع و به صورت کلی بلاغت و فصاحت خوب نبود و از اشان می خواهم که تلاوت خود را به اساتید ارائه دهند تا اداءالحروف را بیشتر دنبال کنند.
رحیم خاکی، داور بخش صوت و لحن نیز در تحلیل این تلاوت به تأثیر استاد در شکل گیری صدا اشاره کرد و گفت: تلاوت چهار رکن دارد که یکی از آنها صوت است که حتماً باید زیر نظر یک استاد آموخته شود. در بخش صوت قاری شاهد صوت متوسطی بودیم و با همان بهره تلاوت تقلیدی نسبتاً خوبیا استاد منشاوی ارائه دادند. اگر سرعت کمتر می شد بهتر بود.
چهارمین شرکت کننده شب پنجم مسابقات نیز «طیب سوسال محمد» از کشور چاد بود که به سه سوال معتز آقایی داور این بخش پاسخ داد. این شرکت کننده که به روایت «ورش» تلاوت کرد در سوال اول تشخیص اشتباه داد و همین موضوع باعث شد تا نمره زیادی از وی کم شود. پاسخ به دو سوال بعدی از سوی داور این بخش مطلوب ارزیابی شد.
پنجمین شرکت کننده شب پنجم مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان «حسان عبدالرحمن محمد» از کشور کانادا به تلاوت آیات 95 تا 97 سوره مبارکه مائده پرداخت.
داور بخش وقف و ابتدا در مورد این تلاوت، گفت: مقداری اختلال در تلاوت قاری کشور کانادا به چشم خورد که به آن «خنخنه» گفته می شود و آن عبارت از خروج هوا از بینی است. فصاحت هم چندان به چشم نخورد در این قرائت تکلف یاد بود و صفات و حروف به خوبی ادا نشد. پیشنهاد دارم که تلاوت خود را به اساتید عرضه کند. شنیدن، یاد گرفتن و مراعات قواعد بسیار مهم است و من به همه توصیه دارم که با شنیدن قرآن را بیاموزند.
داور بخش صوت و لحن رشته قرائت تحقیق نیز گفت: تلاوت نماینده کانادا از سرعت پایینی برخوردار بود و تکلف در الحان وجود داشت. باید بر روی انعطاف صدا کار کنند، ایشان باید تمرین پرده های صوتی داشته باشند و فضاهای لحنی را کامل نند تا بتوانند روان تر تلاوت کنند. انتقال به مقام ها نیز ضعیف بود. وقتی کسی تکلف در ادا کلمات دارد در صوت نیز دچار اختلال می شود و کیفیت از بین می رود.
آخرین شرکت کننده شب پنجم مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات «خالد سانگاره» از کشور ساحل عاج بود و به سوالات داور این بخش پاسخ داد. معتز آقایی در مورد این شرکت کننده و شیوه اجرای وی گفت: شاهد تلاوت بسیار زیبا و بدون اشکالی بودیم. در مجموع تلاوت خوبی را شاهد بودیم و امیداریم ایشان را در مرحله حضوری مسابقات ببینیم.

شیخ عصفور در جمع بندی پایانی از تلاوت های شب پنجم گفت: حقیقتاً قرآن زیبا و آسان است و اگر حق تلاوت قرآن ادا شود ازمعجزه ها هست. اگر خوب تلاوت شود و منظم و دقیق تلاوت شود مشخص می شود که با زبان عربی هماهنگ هستند. میزان تلاوت زمان و ادای صوت و حروف است و اگر قرآن خوب تلاوت شود زیبا خواهد بود. قرآن نیای به ما ندارد که آن را زیبا کنیم و اگر خوب تلاوت شود این زیبایی دیده می شود.
رحیم خاکی نیز گفت: اگر تلاش کنیم تا قرآن را با دقت و درست بخوانیم بسیاری از مشکلات حل می شود البته باید کیفیت تلاوت را تعلیم دید.

انتهای پیام

captcha