هشتمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان/ پایان مرحله نیمه‌‌نهایی برای نمایندگان ایران + فیلم
کد خبر: 3703867
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹

هشتمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان/ پایان مرحله نیمه‌‌نهایی برای نمایندگان ایران + فیلم

گروه مسابقات ــ در هشتمین شب مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، شش قاری و حافظ قرآن به اجرای برنامه پرداختند، در این بین، نماینده کشورمان در رشته قرائت نیز تلاوت خود را انجام داد تا به این ترتیب این مرحله برای نمایندگان کشورمان به پایان برسد.

هشتمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان / پایان مرحله نیمه‌‌نهایی برای نمایندگان ایران

به گزارش ایکنا؛ مرحله نیمه‌نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که این روزها در قالب برنامه تلویزیونی «اسراء بین‌المللی» به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود، شب گذشته 18 فروردین‌ماه ادامه یافت و شش قاری و حافظ کل قرآن کریم به اجرای تلاوت پرداختند.
اولین شرکت‌کننده شب هشتم این مرحله از مسابقات، مسیح نعیمی از کشور هلند و دانشجوی رشته دندانپزشکی بود که تلاوت خود از آیات 74 تا 79 سوره مبارکه اعراف را در معرض قضاوت و تحلیل داوران و کارشناسان حاضر در استودیو اسرا قرار داد.
شیخ عصفور، داور مصری بخش وقف و ابتدا این دوره از مسابقات در مورد تلاوت نماینده کشور هلند گفت: با میل و روش خود تلاوت کرد و این اولین خطایش بود. در مخرج همزه و همزه ساکن نیز خطا داشت. احکام تجوید نیز خطا داشت. همچنین ضمه و کسره نیز دارای خطا بود. ضمن اینکه باید ملاحظه در بلاغت نیز داشته باشد.
رحیم خاکی داور بخش صوت و لحن نیز در مورد این تلاوت بیان کرد: باید این را در نظر داشته باشیم که این قاری هلندی در اول راه هست و دسترسی به اساتید درجه یک نیز ندارد. به نظر ردیف‌های لحنی خوبی داشت. در نفس‌گیری‌ها باید دقت کنند و نیز تکلف در این موضوع داشتند. می‌توانستند مقداری گام تلاوت را بالاتر بگیرند و به نظر من در مجموع، تلاوت خوبی داشت.
دومین شرکت‌کننده این دوره از مسابقات در هشتمین شب رقابت‌های مرحله نیمه نهایی عادل عنبر بن محمد مرشد از کشور کویت بود. وی دانشجوی رشته شیمی بوده و در رشته حفظ کل قرآن در این مسابقات شرکت کرده است و در این رقابت به سه سوال داور این بخش پاسخ داد.
معتز آقایی در مورد این تلاوت گفت: این شرکت‌کننده تنها در سوال سوم بدون غلط تلاوت کرد و سوالات اول و دوم را با تذکر درست کرد. نغماتی که استفاده کرد در سوال سوم بیشتر به چشم خورد. انتقال‌ها زیاد موافق با پرده‌ها نبود و انعطاف صوتی خوبی را شاهد نبودیم، ضمن اینکه سرعت نیز متعادل نبود و شاهد کم و زیاد شدن سرعت بودیم.
محمد سلمان از کشور هند، سومین شرکت‌کننده شب هشتم مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات بود که به تلاوت آیات 74 تا 79 سوره مبارکه اعراف پرداخت.
داور بخش وقف و ابتدا در مورد تلاوت نماینده کشور هند با اشاره به اینکه اولین خطای این تلاوت نداشتن توازن زمانی بود، گفت: برخی مدود بی‌اندازه بود، در حروف متحرک نیز خطاهایی دیده شد. در مخرج حروفی مانند «واو» شاهد خطا بودیم. با این وجود در مجموع تلاوت زیبایی بود، اما توازن زمانی دارای اشکال بود.
داور بخش صوت و لحن نیز در مورد این تلاوت، گفت: اینکه یک قاری به لحن تنوع بدهد چندان جالب نیست، بلکه این کار دارای یک استاندارد است. تلاش این قاری ارزشمند بود و چند قطعه شیرین و زیبا به لحاظ تحریری داشتند که جدید بود. این نشان می‌دهد که اگر تعلیم بیشتری ببیند، می‌تواند بهتر باشد. از لحاظ صوتی تلاوت پذیرفته‌ای داشتند، اما به لحاظ لحنی باید تمرینات بیشتری داشته باشند.
نوح علی مرعی از کشور لبنان چهارمین شرکت‌کننده مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات در شب هشتم بود. وی که دانشجوی رشته برق صنعتی است به سه سوال داور این بخش پاسخ داد تا پس از آن در انتظار نتایج این مرحله بماند.
معتز آقایی، داور رشته حفظ کل قرآن کریم در مورد اجرای نماینده کشور لبنان گفت: در زمینه حسن حفظ سوال اول را بدون اشکال تلاوت کرد. در سوال دوم دو حرف را اضافه کرد و در سوال سوم نیز یک آیه را جا انداخت، اما بلافاصله تصحیح کرد. به لحاظ تنغیمی نیز شاهد تلاوت ضعیفی بودیم. ناکوکی زیاد بود و صدا یاری نمی‌کرد که لحن‌های زیادی را پیاده کند. در مجموع نیز تلاوت متوسطی را از نماینده کشور لبنان شاهد بودیم.
سرانجام نوبت به تلاوت نماینده ایران در این دوره از مسابقات در رشته قرائت تحقیق رسید. مهدی غلا‌م‌نژاد، دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث در مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات به تلاوت آیات 24 تا 27 سوره مبارکه یونس پرداخت.
شیخ عصفور، داور مصری این دوره از مسابقات در مورد تلاوت نماینده ایران، گفت: تلاوت زیبایی را شنیدیم. همچنین در برخی کلمات شاهد مخارج اشتباه بودیم. در برخی از اوزان کلمات نیز این اشکال به چشم خورد. رحیم خاکی، داور بخش صوت و لحن نیز در مورد تلاوت نماینده کشورمان، گفت: از لحاظ صوت و لحنی عالی بود به غیر از تحریرهای اضافی شاهد تلاوت خوبی بودیم. در مسابقات نمی‌شود برخی جزئیات و ملاحظات را جدی نگرفت.
آخرین شرکت‌کننده شب هشتم این مسابقات در مرحله نیمه نهایی، عبدالرحمن مجلی عبدالحلیم عبدالغنی قاسم از کشور لیبی در رشته حفظ کل قرآن کریم بود. وی که دانشجوی رشته علوم پزشکی است، به سه سوال داور این بخش پاسخ داد.
معتز آقایی، داور رشته حفظ کل قرآن کریم در مورد کیفیت اجرای نماینده کشور لیبی گفت: شاهد تلاوت زیبایی بودیم. در حسن حفظ تنها دو مورد مکث و تپق و تکرار داشتند. با توجه به اینکه تلاوت ایشان به روایت «قالون» بود، برای همین تذکری به ایشان داده نشد. طبق آیین‌نامه تذکر برای حرف نمی‌دهیم. در مجموع ترتیل زیبایی بود و نغمه‌های مناسبی استفاده شد و در سوال دوم نیز لحن مناسبی برای آیه انتخاب شد.

فیلم این قسمت را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha