پرداخت خمس از نشانه‌های‏ ايمان كامل است
کد خبر: 3705401
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
موسوی:

پرداخت خمس از نشانه‌های‏ ايمان كامل است

گروه سیاسی- امام جمعه خدابنده گفت- با اشاره به تاکید خدای متعال در آیه 41 از سوره مبارکه انفال می‌توان گفت پرداخت خمس نشانه‏ ايمان كامل است.

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر امروز 24 فروردین در خطبه‌های نماز جمعه قیدار با اشاره به اینکه خمس یکی از احکام دینی است، اظهار کرد: خمس یكى از واجبات مهم مالى در اسلام است كه از فروع دين و جزء عبادات شمرده مى‏شود و تمام مذاهب اسلامى اعم از شيعه و سنى در اصل وجوب خمس، اتفاق نظر دارند و تنها اختلاف ميان آنان، در موارد و مصارف آن است.
وی افزود: خداوند متعال در آیه 41 سوره انفال می‌فرماید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ »؛ «و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راه‏ماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى [حق از باطل] روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل كرديم ايمان آورده‏ ايد و خدا بر هر چيزى تواناست».
آیه خمس در جنگ بدر نازل شد
امام جمعه قیدار با اشاره به شان نزول این آیه شریفه تصریح کرد: شان نزول این آیه شریفه جنگ بدر است و مخاطب آيه، كسانى هستند كه همراه پيامبر در جنگ بدر شركت كرده كسانى كه اهل نماز، روزه، هجرت، جهاد و شهادت بودند امّا با اين حال خداوند در اين آيه مى‏فرمايد: اى مجاهدان جبهه‏ بدر، اگر به خدا و پيامبر و قرآن ايمان داريد، خمس غنائم را بدهيد. يعنى شرط ايمان به خدا، علاوه بر نماز و روزه و جهاد، اداى واجب يعنى خمس است.
حجت‌الاسلام موسوی تاکید کرد: واژه‏ «غنيمت» و «غرامت»، هر يک شش بار در قرآن آمده است. همانگونه كه غرامت شامل هرگونه ضرر مالى مى‏شود، نه فقط ضرر جنگى، غنيمت هم نه تنها درآمد جنگى، بلكه هرگونه منفعتى را در بر مى‏گيرد. كتب لغت مانند لسان‏العرب، تاج‏العروس و قاموس و مفسّران اهل‏سنّت از قبيل قرطبى، فخررازى و آلوسى نيز در عموميّت لغت، شک ندارند.
وی افزود: همچنين در مفردات راغب آمده است: به هر چيزى كه انسان بدست مى‏آورد، غنيمت گفته‏ شده است. در قرآن نيز لفظ غنيمت، براى منافع و غنائم غير جنگى بكار رفته است.
امام جمعه قیدار گفت: طبق روايات و به عقيده‏ شيعه، غنيمت در اين آيه شامل هرگونه در آمدى اعمّ از كسب و كار و تجارت مى‏شود و نزول آيه در جنگ بدر، دليل اين نيست كه خمس تنها در غنائم جنگى باشد.
وی افزود: در روايت معتبرى (معروف به صحيحه على بن مهزيار)، امام جواد عليه السلام غنيمت در آيه را به معناى گسترده‏اى در نظر گرفته و آن را به درآمد كسب تفسير کرده است. در بخشى از آن آمده است: «فاما الغنائم و الفوائد فهى واجبة عليهم فى كل عام قال الله تعالى: و اعلموا انما غنمتم من شى‏ء فان لله خمسه». بنابراین طبق آیه شریفه، پرداخت خمس واجب است، گرچه درآمد و منافع كم باشد. «غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ».
پرداخت خمس نشانه‏ ايمان كامل است
حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: نکته بعدی این که پرداخت خمس نشانه‏ ايمان كامل است. بعد از بيان ايمان، عبادت، هجرت و جهاد مى‏فرمايد: «لِلَّهِ خُمُسَهُ‏ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ‏ ...» بنابراين خمس، واجب دائمى و مستمرّ است، نه موسمى و موقّت، چون شرط ايمان است و نکته سوم این که دل كندن از مال، آن قدر دشوار است كه گاهى ممکن است رزمندگان هم در آن بمانند.
امام جمعه قیدار در خطبه دوم با اشاره به اینکه همیشه سلطه اقتصادی پیش زمینه سلطه سیاسی و در نهایت استعمار ملت‌ها بوده است، افزود: به عنوان مثال کمپانی هند شرفی ابتدا به منظور تجارت با هندوستان وارد این کشور شد شریان‌های اقتصادی این کشور را در دست گرفت و زمینه را برای سلطه اقتصادی و سپس سلطه سیاسی و در نهایت استعمار هندوستان فراهم کرد.
حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: به همین خاطر مقام معظم رهبری در سال‌های اخير تلاش داشته‌اند با نگاه جامع، اقتصاد را جبهه جديد و اصلی‌ترين صحنه تقابل دشمن با نظام اسلامی معرفی كنند سكاندار كشتی انقلاب، با درايت الهی، جبهه هدف‌گذاری شده دشمن را به خوبی شناسايی كردند و مكرر چند سال است نهيب می‌زنند كه مراقب تنگه‌های نفوذ دشمن باشيم.
وی افزود: نامگذاری سال‌های اخير و مفهوم تمام عناوين شعار سال‌های اخير در حوزه فرهنگ اقتصاد و مصرف به این معنی است كه بايد يک خط پدافندی را در مقابل دشمن آرايش داد و آن تقویت اقتصاد داخلی است.
حمایت از کالای ایرانی حمايت از كار ايرانی است
حجت‌الاسلام موسوی تاکید کرد: حمایت از کالای ایرانی در حقیقت حمايت از كار ايرانی، حمايت از كارگر ايرانی، حمايت از سرمايه ايرانی، حمايت از كارخانه، توليد ملی، خانواده ايرانی، اقتصاد ايرانی و در واقع تقويت وجهه ملی ماست كه باعث عزت نظام اسلامی می شود و کشور را از مشکلات اقتصادی نجات می دهد.
حمایت از كالای ايرانی نسخه نجات‌بخش كشور است
امام جمعه قیدار گفت: حمایت از كالای ايرانی در اين شرايط سخت كه دشمن با تمام عده و عده خود به ميدان آمده تا نظام جمهوری اسلاميی را از بین ببرد بهترین نسخه نجات‌بخش و شفابخش كشور است و حمایت از کالای ایرانی باعث می‌شود چرخ صنايع و توليد ملی به حركت در بیاید و اشتغال را برای جوان ايرانی به ارمغان می‌آورد.
انتهای پیام
captcha