سبک زندگی اسلامی؛ راهکار برون رفت از بحران کم‌آبی
کد خبر: 3706620
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷

سبک زندگی اسلامی؛ راهکار برون رفت از بحران کم‌آبی

گروه فرهنگی- یک استاد حوزه علمیه، سبک زندگی اسلامی را راهکار برون رفت از بحران کم‌آبی دانست و گفت: شخص با تقوا با در نظر داشتن ارزش نعمت‌های خدا، از آنها به‌طور صحیح استفاده می‌کند.

آیت‌الله احمد عابدینی، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره اهمیت آفرینش آب از منظر قرآن، اظهار کرد: خداوند در آیه 30 سوره انبیا می‌فرمایند:«... وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ ...؛ و هر چیز زنده‌اى را از آب آفریدیم»؛ این آیه نشان‌می‌دهد آب مایه حیات است و خداوند آب را برای حیات آفرید.
وی ادامه داد: ممکن است بعضی از عرفا، آب را مایه‌ای برای حیات معنوی بدانند، اما معنی آن در قرآن همان حیات ظاهری است و ارزش آن را بیان می‌کند تا ما بندگان آن را از بین نبریم. حتی برای بیان این ارزش در روایتی گفته شده که نباید از داخل آبی که گوشه‌ای جمع شده است عبور کرد تا موجب آلودگی آن نشویم.
عابدینی اضافه کرد: روایات دیگری برای ارزش و اهمیت آب بیان شده است که اگر لیوانی آبی از رودخانه‌ای برای خوردن برداشتید، اضافه آن را اسراف نکنید، بلکه باقی آن را به داخل همان رودخانه بریزید.
وی درباره رابطه میان تقوا و استفاده از نعمت‌های الهی، بیان کرد: شخص با تقوا با در نظر داشتن ارزش نعمت‌های خدا، از آنها به طور صحیح استفاده می‌کند.، زیرا اگ از نعمت به طور غیر صحیح استفاده شود، به گرفتاری یا نقمت و عذاب تبدیل می‌شود.  مثلا اگر آب جمع شده را به صورت صحیح مورد بهره‌برداری قرار دهیم، به بهبود زندگی کمک می‌کند؛ همین آب اگر رها شود به سیلاب تبدیل شده و مایه گرفتاری و بلا خواهد شد.
وی تصریح کرد: آیاتی در قرآن راجع به قوم لوط وجود دارد که پیامبرشان در آیه 10 و 11 و 12 سوره نوح به آنها گفت « فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً، يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْکُمْ مِدْراراً ،وَ يُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً ؛ و گفتم : از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است، اگر از خدا آمرزش بخواهید، ابرهاى پر باران براى شما مى‌فرستد تا باران‌هاى سودمند بر شما فرو ریزند، و شما را با اموال و پسرانى یارى مى کند و بوستان‌هایى انبوه از درختان براى شما پدید مى‌آورد و جویبارهایى برایتان قرار مى‌دهد». براساس این آیات،  نعمت‌ها همه از جانب خداوند می‌باشد و کفران نعمت آن را از بین می‌برد و استغفار آن را افزایش می‌دهد.

ازدیاد گناه باعث سلب نعمت می‌شود

این استاد حوزه عملیه با بیان اینکه مشکل جامعه امروز این است که گناه را در این موارد اشتباه برداشت کرده است، گفت: به طور مثال بعضی پیدا بودن موی زنان را از جمله این گناهان می‌دانند، در حالی که کفران نعمت ناشی از بی‌عدالتی و اختلاس هم می‌شود، یعنی گناهان مختلفی در جامعه وجود دارد. انجام عمدی گناه به این معنا است که شخص می‌خواهد با خداوند مبارزه کند و به طور مثال این مبارزه باعث می‌شود که ابرها بارشی نداشته باشند؛ البته همه پدیده‌های عالم به دست خداوند رحمان و رحیم می‌باشد، اما زمانی که گناه زیاد می‌شود ممکن است او نعماتش را از ما دریغ کند.

شیوه‌های و نوع مصرف آب مورد بازنگری قرار گیرد

عابدینی تصریح کرد: در کتاب سفرنامه علمی- فرهنگی «از منار جنبان تا برج ایفل» که نوشته خود بنده است آورده‌ام فرانسه کشوری پرباران است و ما تابستان یک سال که درآنجا بودیم، حتی دیدیم که سه روز پشت سر هم باران می‌بارید، با این وجود، برای  حمام کردن مجاز به استفاده از مقدار بسیار محدودی آب بودیم؛ در کشورهای پیشرفته آب باران جمع آوری شده و با آن گیاهان را آبیاری می‌کنند؛ پس با مدیریت مناسب می‌توانیم از بی‌آبی نجات پیدا کنیم؛ شیوه اسلامی و درست آن هم همین است که صرفه جویی کنیم، اما ما متاسفانه آب را هدر می‌دهیم.
عابدینی افزود: آبی که ما استفاده می‌کنیم قیمت بسیار ارزانی دارد و برای همه مصارف هم از یک نوع آب استفاده می‎شود که البته بهتر است آب شرب را از آبی که برای موارد دیگر استفاده می‌کنیم جدا شود تا بتوانیم سبک اسلامی را گسترش دهیم.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: روایتی وجود دارد که که پیامبر اکرم (ص) و همسرشان با یک ساع آب، غسل می‌کردند، «ساع» ظرفی است که گنجایش 4 لیتر آب دارد؛ حال این را مقایسه کنید با مقدار آبی که ما در هنگام وضو یا غسل استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام

captcha