قرآن اتحاد شیعه و سنی را تحکیم می‌کند
کد خبر: 3709694
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
قاری و دانشجوی بحرینی در گفتگو با ایکنا:

قرآن اتحاد شیعه و سنی را تحکیم می‌کند

گروه بین‌الملل - علی حسن علی عبدالله حسن دعبل، قاری و دانشجوی 21 ساله اهل بحرین که در رشته تلاوت در مسابقات بین المللی دانشجویان مسلمان شرکت کرده است، در مصاحبه با ایکنا گفت: اگر مسلمانان به قرآن بیاویزند هیچ کشور غربی و هیچ کس نمی‌تواند اتحاد بین‌شان را از بین ببرد.

قرآن اتحاد بین شیعه و سنی را تحکیم می‌کند 

 این قاری تا کنون فقط در مسابقات محلی وداخلی کشورش شرکت کرده و این اولین مسابقه خارج از بحرین است که در آن شرکت می‌کند. او توانسته است در رشته تلاوت و در مسابقات داخلی کشورش مقام اول، دوم و سوم را کسب کند.

علی حسن علی عبدالله حسن دعبل در گفتگو با ایکنا بیان کرد: از وقتی بسیار کوچک بودم، والدینم من را با تلاوت و آموزش آیات و علوم قرآنی بزرگ کردند. به خاطر دارم که یک روز پسرعموی من که در مسجد کار می‌کرد از من خواست نزدش بروم تا به من قرآن یاد بدهد. من در آن زمان مشغول یادگیری قرآن بودم اما پسرعموی من خواست به صورت خصوصی و ویژه به من آموزش دهد.

وی افزود: پس از مدتی پسرعمویم متوجه شد که استعداد خوبی در زمینه تلاوت قرآن دارم. به خاطر دارم که تابستان بود و ما وقت کافی داشتیم. به همین دلیل هر روز به صورت فشرده یعنی به غیر از زمان هایی که مشغول خوردن غذا یا خواندن نماز بودیم، یا خواب بودیم به تمرین می‌پرداختیم. روزی 9 الی 10 ساعت برای یادگیری قرآن وقت می‌گذاشتم. سطح من به سرعت ارتقاء پیدا کرد. بعد از گذشتن سه ماه که به همین منوال گذشت در سال 1387 در مسابقه‌ای شرکت کردم و نفر دوم شدم. همین برایم انگیزه ای بزرگ برای ادامه شد.

این دانشجوی بحرینی همچنین گفت: در بحرین مدارس و موسسات تخصصی برای آموزش قرآن وجود دارد که دوتا از معروف‌ترین این موسسات «اقرأ» و «الذکرالحکیم» نام دارند که در آنها علوم قرآنی آموزش داده می‌شود. من در هیچ یک از این دو موسسه درس نخواندم بلکه فقط نزد پسرعمویم می‌رفتم و قرآن را فرا می‌‌گرفتم. سپس، نزد اساتید و قاریان بزرگ خارجی نیز دوره‌هایی دیدم. به طور کلی، روش رایج یادگیری قرآن در بحرین مثل سایر کشورها است. ما گوش می‌دهیم و سپس عیناً تکرار می‌کنیم.

علی حسن علی عبدالله حسن دعبل افزود: همیشه تلاش می کردم به قرائت تمام اساتید گوش کنم و فقط یک استاد نداشته باشم. سپس از بین همه آنها بهترین‌ها را گلچین می‌کردم. به نظر من قرائت هر کس مانند اثر انگشت یا امضاء مخصوص یک نفر و منحصراً برای اوست. بنابراین این گونه نیست که عیناً مانند یکی از اساتید سعی کنم که تلاوت کنم. بلکه آنچه می‌شنوم را تا حدودی تغییر می‌دهم و در نهایت آنچه را که من را منحصر به فرد می‌کند بر می گزینم.  

وی در بخش دیگری از مصاحبه عنوان کرد: اساتیدی که من در تلاوت قرآن بیشترین مطالب را از آنها آموختم، استاد محمد اللیثی، محمد صدیق المنشاوی، عبدالباسط عبدالصمد و اخیراً محمود الشحات و چندین استاد دیگر هستند. از میان اساتید کشور خودم نیز از آموزش های چندین قاری بین المللی بهره بردم که سه نفر از مشهورترین آنها حبیب عبدالنبی، قاسم القطری و محمود سلمان الاسکافی  هستند.

وی در پایان تصریح کرد: برگزاری و شرکت در مسابقات بین‌المللی باعث آشنایی با مردم، فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف می‌شود که بسیار خوب است و این باعث رشد عشق و محبت و برادری بین ما می‌شود. همه می‌دانیم که از نظر مذهبی و فرهنگی همه مانند هم نیستند و این‌گونه می‌توان دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم و خداوند را بهتر بشناسیم. خداوند در قرآن می‌فرماید:  وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ. در پایان، من به جوانان توصیه می‌کنم که هربار شاد یا غمگین هستند فقط قرآن بخوانند و بعد از خواندن قرآن متوجه احساسی که به آنها دست می‌دهد، باشند.

انتهای پیام

captcha