توانایی بالای روشندلان در حفظ و قرائت قرآن قابل تحسین است
کد خبر: 3709895
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
رئیس هیات قاریان استان موصل در گفتگو با ایکنا:

توانایی بالای روشندلان در حفظ و قرائت قرآن قابل تحسین است

گروه بین الملل ـ شیخ طه محمد علی، رئیس هیات قاریان استان موصل عراق در مورد ادای مخارج حروف و رعایت قواعد تجوید و وقف و ابتدا توسط شرکت کنندگان گفت: همه در یک سطح نیستند اما بطور کلی جز در مواردی اندک، ضعف زیادی در این زمینه وجود دارد و وضعیت راضی کننده نیست.

 وضعیت شرکت کنندگان در قواعد تجوید و وقف و ابتدا راضی کننده نیست

شیخ طه محمد علی داور عراقی رشته تجوید و وقف و ابتداء در سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران در گفتگو با ایکنا گفت: بعد از نزدیک به چهارده سال داوری مسابقات داخلی امروز اولین داوری مسابقات بین المللی را تجربه کردم.


سطح شرکت کنندگان
وی همچنین در مورد ادای مخارج حروف و رعایت قواعد تجوید و وقف و ابتدا توسط شرکت کنندگان گفت همه در یک سطح نیستند و جز در مواردی اندک، ضعف زیادی در این زمینه وجود دارد و وضعیت راضی کننده نیست. و تنها علتش این است که کشورهایی که قاریان را انتخاب می کنند در ضمن مسابقات مقدماتی اقدام به گزینش آنها نمی کنند تا از بین قاریانی که صاحب صوت و لحن هستند و احکام را رعایت می کنند و روخوانی خوبی دارند برگزیده شوند. آنها مردم عادی را انتخاب می کنند و این قطعا اشتباه است.


توانایی روشندلان
شیخ طه محمد علی در بخش دیگر این گفتگو در مورد برگزاری مسابقات ویژه روشندلان در دو رشته روخوانی و حفظ قرآن در حاشیه این مسابقات بین المللی گفت: اجر و ثواب این کار برای کسی نوشته می شود که سنگ بنای آن را گذاشته است. افراد نابینا توانایی دیدن ندارند و فقط به وسیله انگشت قادر به خواندن هستند اما با وجود این قرآن را حفظ می کنند و احکام را خیلی خوب فرا می گیرند و سپس در مسابقات شرکت کرده و بعضی از آنها رتبه های اول تا سوم را کسب می کنند.
وی افزود: در این مسابقه در میان روشندلان با کسانی برخورد کردیم که قرائت شان خیلی خوب بود. ما داوران، آنها را نمی دیدیم چون ما در یک سالن مجزا از سالن آنها بودیم به همین خاطر فقط صوت ها را می شنیدیم. وقتی که می پرسیدیم صاحب این صوت زیبا چه کسی است، می گفتند: یک نابینا. حقیقتا این یک معجزه است.


شیوه های آموزش حفظ
شیخ طه محمد علی رئیس هیات قاریان استان موصل و رئیس انجمن قاریان و تجوید در شعبه نینوا درباره شیوه های مورد استفاده در آموزش حفظ قرآن کریم در عراق گفت: ما حافظان قرآن بسیار و روش های بسیاری برای شروع حفظ داریم. بعضی از کسانی که فعالیت خود را شروع می کنند بی سواد هستند و الف را از باء تشخیص نمی دهند ما برای این دسته، از حروف الفباء شروع می کنیم و بعضی ها مدرک ابتدایی دارند اما اکثرشان قراءات سبعه را فراگرفته اند چون مدرسان و کادر ما با تجربه و خبره هستند و اکثر آنها بر قراءات سبعه و قراءات عشره تسلط دارند. البته سطح ما با بعضی از کشورها تفاوت دارد چون می دانید که چه اتفاقاتی در عراق و بویژه موصل رخ داد موصل مصیبت زده شد اما در هر حال الآن وضعیت خوب است و همه شرایط فراهم است.


وی افزود: من اولین بار سال 2004 در مسابقه شهید محراب عراق شرکت کردم. همان اوایلی که این مؤسسه تاسیس شد، من به عنوان داور در آنجا فعالیت می‌کردم. در این سالها چیزهایی دیدیم که حیرت زده شدیم. وقتی مسابقات شروع شد با وجود وضعیت بد عراق و علیرغم نبود امنیت، شاهد استقبال و حمایت همه جانبه از آن بودیم و اینکه هم آقایان و هم خانم ها در این مسابقه شرکت کردند باعث خوشحالی وصف ناپذیر ما شد. مسابقه سال به سال متحول میشد.کسانی بودند که فقط یکسال از عضویت شان در این موسسه می گذشت اما در سال دوم قرآن راکامل حفظ کرده و در مسابقات شرکت می کردند؛ این نشانه بزرگی خداوند است.

وی در پایان درباره آیین نامه داوری مسابقات قرآنی ایران و نحوه امتیاز بندی آن گفت: در عراق چهل نمره به تجوید اختصاص داده می شود و چهل نمره به وقف و ابتدا اما در این مسابقات در ایران، نمرات به گونه ای دیگر تقسیم بندی شده است؛ بدین ترتیب که چهل نمره به احکام تجوید، چهل نمره به وقف و ابتدا و ما بقی نمرات به موارد دیگر از جمله صوت و لحن اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

captcha