پل میربها؛ موقوفه‌ای تاریخی در زنجان
کد خبر: 3710455
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
/معرفی واقفین خیراندیش زنجانی/

پل میربها؛ موقوفه‌ای تاریخی در زنجان

گروه فرهنگی- پل میربها، موقوفه‌ای تاریخی در زنجان است که به همت میربهاءالدین و بر روی پل قزل‌اوزن احداث شده و راهی برای ارتباط زنجان با کردستان بود که امروزه نیز این پل به عنوان یکی از آثار تاریخی در شهر زنجان چشم‌نوازی می‌کند.

به گزارش ایکنا از زنجان، وقف در تعالیم دینی اسلام یکی از باقیات‌الصالحاتی است که تا مادامی که وجود دارد خیر آن با توجه به نوع مصرف به مردم و پاداش آن به واقف نیک‌اندیش می‌رسد.
واقفین علاوه بر اصلاح بخشی از امور مردم در نتیجه وقفی که انجام می‌دهند، نام خود را به نیکی برای جامعه و حتی آیندگان به جای می‌گذارند.
یکی از واقفین خیراندیش زنجانی که نام او در تاریخ زنجان ماندگار شده و عموم مردم نام او را با پلی معروف در زنجان می‌شناسند میربهاءالدین است که پلی با همین عنوان در حاشیه جنوب غربی زنجانی احداث کرده است.
پل میربها؛ موقوفه‌ای تاریخی در زنجان
میربهاءالدین به سال ۱۲۳۴ (ه‍. ق) برابر با ۱۱۹۳ (ه‍. ش) در شهر زنجان پا به عرصه وجود گذاشت. پدرش میرمسیحا فرزند قاضی جلال، از طرف سلطان وقت به سمت قاضی القضات زنجان (خمسه) منسوب گشت. دو فرزند دیگر قاضی جلال به نام‌های میررفیعا و نظام العلماء نیز از مشاهیر زنجان به شمار می‌آیند.
معروف است که میربهاءالدین در سال مجاعه (سال قحطی ۱۲۶۶ به قولی ۱۲۸۸ ه‍. ق) با احسان‌ها و بخشش‌های خود، مردم بسیاری را از مرگ حتمی رهایی بخشید. او ابنیه و موقوفات فراوانی از خود بجای گذاشت و پس از قریب به ۷۶ سال عمر، در سال ۱۲۶۹ خورشیدی در زنجان درگذشت.
میربهاءالدین در مدت 76 سال زندگی خود درماندگان زیادی را پناه داد و آثار و ابنیه زیادی به جای گذاشت. از جمله پل ارتباطی میان زنجان و کردستان بر روی رود قزل اوزن که در 20 فرسنگی جنوب غربی زنجان احداث شده و تاریخ ساخت آن به موجب کتیبه‌ای که در زیر یکی از طاق‌های آن موجود است، به زمان ناصرالدین شاه و سال 1310 هجری قمری درج شده است اما برخی آن را به اشتباه پل سردار می‌نامند.
پل میربها؛ موقوفه‌ای تاریخی در زنجان
یک حمام واقع در بازار زنجان که امروز به نام حمام میربها و حمام میرلی معروف است، یک باب مسجد واقع در خیابان امام و پایین‌تر از سبزه میدان که امروز با نام مسجد حاج تقی شناخته می‌شود (حاج تقی شریعتی مؤسس هیئت عزاداری در آن مسجد بوده است). محله‌ای به نام قلعه‌چه میربهاء نیز به نام خاندان او همچنان در شهر زنجان وجود دارد.
یک باب آب انبار در همان محل و در پشت مسجد که در حال حاضر به عنوان قسمت زنانه مسجد کاربرد دارد و در نهایت احداث یک پل بر روی زنجانرود واقع در ابتدای جاده بیجار با نام پل میر بهاءالدین.
آثار موقوفه باقی مانده از حاجی میربهاءالدین شامل سه دانگ از قریه دگرمان دره‌سی، شش دانگ حمام واقع در راسته بازار زنگان، یک باب آب انبار بزرگ واقع در خیابان امام زنجان، یک باب مسجد واقع در خیابان امام زنجان، شش دانگ قریه بنام سهله، پل رودخانه زنجان چایی، تعداد ۳۶ باب دکان واقع در میدان آهنگران بازار زنجان، شش دانگ قنات میربهاء در شهر زنجان و پل رودخانه قزل اوزن هستند.
پل میربها؛ موقوفه‌ای تاریخی در زنجان
یادآور می‌شود پل میربها ،پل سردار وپل سید از پل‌های وقفی زنجان در دوره قاجاریه هستند.
انتهای پیام
captcha