دهمین جشنواره منطقه‌ای «فیلم و عکس ژیار» در سنندج آغاز به کار کرد
کد خبر: 3712733
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲

دهمین جشنواره منطقه‌ای «فیلم و عکس ژیار» در سنندج آغاز به کار کرد

دهمین جشنواره منطقه‌ای «فیلم و عکس  ژیار» در سنندج آغاز به کار کرد گروه فرهنگی- دهمین جشنواره منطقه‌ای «فیلم و عکس ژیار» دیروز، ۱۸ اردیبهشت ماه با افتتاح نمایشگاه عکس این جشنواره و با حضور هنرمندان عکاس و فیلم ساز هفت استان کشور و اقلیم کردستان عراق به مدت سه روز در سنندج آغاز به کار کرد.

به گزارش ایکنا از کردستان، سالم صلواتی، دبیر دهمین جشنواره منطقه‌ای عکس و فیلم ژیار در حاشیه آیین افتتاحیه این جشنواره در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان اظهار کرد: دهمین جشنواره منطقه‌ای فرهنگ بومی فیلم و عکس «ژیار» در قالب اکران فیلم و سه نمایشگاه، عکس بخش رقابتی جشنواره در نگارخانه ارشاد، نمایشگاه عکس عکاسان اقلیم کردستان عراق در گالری دیار و نمایشگاه عکس نوروز در مجتمع فجر سنندج آغاز به کار کرد.
وی به روند برگزاری جشنواره اشاره و عنوان کرد: بعد از اتمام مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره یک هزار و ٣٦٢ اثر شامل ۲۴۹ فیلم کوتاه، ۱۸۳ فیلمنامه، ۸۶۵ عکس و ۶۵ مجموعه‌عکس در سامانه دهمین جشنواره منطقه ای عکس و فیلم ژیار ثبت شد.
صلواتی بخش فیلم را شامل دو بخش مسابقه و جنبی اعلام کرد و افزود: بخش مسابقه با موضوع فرهنگ بومی شامل هر نوع اثر کوتاه است که در آن با شیوه های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربه گرا به ترویج هویت فرهنگی و بومی منطقه می پردازد.
وی ادامه داد: هیئت بازبینی این دوره از جشنواره ژیار ٦٩ فیلم‌ را شامل ۳۱ فیلم در بخش داستانی، ۱۸ فیلم در بخش مستند، ۱۵ پویانمایی و ۵ فیلم در بخش تجربی برای رقابت در بخش نهایی این جشنواره معرفی کرد.
دبیر دهمین جشنواره منطقه ای فرهنگ بومی فیلم و عکس ژیار، بخش عکس این دوره از جشنواره ژیار را شامل دو بخش مجموعه عکس و تک عکس اعلام کرد و افزود: در این بخش به مفاهیم والای فرهنگی براساس باورها و ویژگی های فرهنگ بومی مناطق، ارائه اندیشه ای نو بر پایه پژوهشی جامع برای دستیابی به بیانی صریح و قدرتمند در ارائه یک اثر ناب پرداخته می شود.
صلواتی بیان کرد: در بخش عکس نیز ۳۹ تک عکس از ۳۵ عکاس و پنج مجموعه عکس جواز شرکت در بخش رقابتی جشنواره را از آن خود کردند.
وی افزود: بخش فیلمنامه به منظور کشف استعدادهای جوان در زمینه فیلمنامه نویسی و با توجه به اهمیت فرهنگ بومی به عنوان زیر ساخت تولید فیلم در دو بخش آزاد و اقتباسی برگزار می شود.
صلواتی، بخش جنبی این بخش غیر رقابتی فرصتی برای تبادل اندیشه ها و تجربه های هنرمندان و ایجاد زمینه ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار فیلمسازان فیلم کوتاه شامل نمایش ویژه، بزرگداشت، مرور آثار، نشست های تخصصی و ... عنوان کرد.
دبیر دهمین جشنواره منطقه ای فرهنگ بومی فیلم و عکس ژیار، با اشاره به نشست های تخصصی و کارگاه ها جنبی این دوره از جشنواره اعلام کرد: کارگاه عکاسی، شامل مستند، عکاسی شهری و مجموعه عکس زیر نظر بهنام صدیقی و اردوی عکاسی یک روزه در بخش عکس در طول برگزاری این جشنواره برگزار می شود.
وی نشست تخصصی فیلمنامه زیر نظر محمدرضا گوهری، نشست تخصصی فیلم کوتاه با عنوان نگاه دیگر به کارگردانی زیر نظر مجید برزگر و نشست تخصصی فیلم مستند با مدیریت مهرداد اسکویی را از جمله نشست ها و کارگاه های تخصصی بخش فیلم دهمین جشنواره منطقه ای ژیار اعلام کرد.
صلواتی، با اشاره به اعضای هیئت داوران این دوره از جشنواره ژیار خاطر نشان کرد: مجید برزگر، جلال نصیری‌هانیس و آیدا پناهنده کار قضاوت فیلم‌های بخش مسابقه دهمین جشنواره منطقه‌ای فرهنگ بومی «ژیار» را بر عهده دارند.
یادآور می‌شود؛ دهمین جشنواره منطقه‌ای فرهنگ بومی فیلم و عکس «ژیار» از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت با شرکت استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، آذربایجان‌غربی، چهارمحال و بختیاری، کردستان و همدان در شهر سنندج در حال برگزاری است.
انتهای پیام

captcha