رونمایی از کتاب تفسیر «پیروزی آشکار؛ عوامل و آثار» با محوریت سوره فتح
کد خبر: 3716206
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
در مهدیه مشهد صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب تفسیر «پیروزی آشکار؛ عوامل و آثار» با محوریت سوره فتح

گروه معارف- کتاب «پیروزی آشکار؛ عوامل و آثار» تفسیر ترتیبی ـ موضوعی سوره مبارکه فتح، با حضور آیت‌الله علم‌الهدی در مهدیه مشهد رونمایی شد.

رونمایی از کتاب تفسیر ترتیبی ـ موضوعی «پیروزی آشکار؛ عوامل و آثار» با محوریت سوره فتح

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، کتاب «پیروزی آشکار؛ عوامل و آثار» تفسیر ترتیبی ـ موضوعی سوره فتح، با حضور آیت‌الله سیداحمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی همزمان با اقامه نماز ظهر و عصر امروز، 30 اردیبهشت ماه در مهدیه مشهد رونمایی شد.

بنابر این گزارش، در این جلسه و در سلسله جلسات تفسیر سوره فتح آیت‌الله علم‌الهدی گفت: خداوند در سوره فتح شش بار پیامبر(ص) را مورد خطاب قرار داده و یاد می‌‌کند که برای اثبات محوریت رسول الله است.
وی افزود: پروردگار در کلمه «أنا» فتح را به خودش نسبت می‌دهد. خداوند در آیاتی با متکلم فردی و به صورت مفرد و در آیاتی به صورت جمع بیان می‌کند که مربوط به عالم خلق است.
آیت‌الله علم‌الهدی درباره واژه فتح ادامه داد: فتح به معنای گشایش است که راغب اصفهانی در کتاب مفردات فتح را برطرف کردن بسته شدن، تعریف کرده است که گاهی با چشم مثل باز کردن قفل و کلید و گاهی با بصیرت است. فتح در ترجمه فارسی هم به معنای گشایش و هم پیروزی است.
وی با بیان اینکه صلح حدیبیه مقدمه فتح خیبر و فتح مکه شد، اظهار کرد: جریان صلح حدیبیه، هم گشایش و هم پیروزی بود. در جریان این صلح اسلام و مسلمانان در دنیای عرب به رسمیت شناخته شدند که موفقیتی برای مسلمانان بود.
امام جمعه مشهد افزود: سه نظریه درباره آیه «انا فتحنا لک فتح مبینا» در بین مفسران وجود دارد که منظور از فتح در این آیه شریفه در نظریه اول صلح حدیبیه و در نظریه دوم فتح مکه است. در نظریه سوم مفسران معتقدند که این کلمه ارتباطی به جنگ و پیروزی فیزیکی مسلمانان ندارد و منظور علوم و معارفی است که بر پیامبر گشوده شده است.
وی گفت: کاری که برای خدا انجام گیرد و غیر از خدا در آن دخالت نکند، آن کار حتماً پیروز است.

گفتنی است، کتاب «پیروزی آشکار؛ عوامل و آثار»، به همت دکتر مهدی عبادی و دکتر سیدمحمود مرویان حسینی به نگارش درآمده است.

انتهای پیام

captcha