پرداختن به اصل موضوعات به جای مصادیق جهت تقویت باورهای دینی
کد خبر: 3717706
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

پرداختن به اصل موضوعات به جای مصادیق جهت تقویت باورهای دینی

گروه معارف - یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه تبلیغات در جامعه زیاد اما باورهای دینی کم شده است، گفت: کارهای خوب و تربیتی انجام می‌شود اما باور در درون ما نهادینه نشده؛ لذا با کنار گذاشتن مصداق‌ها روی اصل قضیه که رسیدن به خداباوری است، کار کنیم.

غرفه‌ای با خدمات مشاوره‌ای در نمایشگاه قرآن مشهد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در بین غرفه‌های سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس، گذری می‌کنیم و غرفه‌ای توجه‌مان را جلب می‌کند که در آن دو آیه 28 سوره آل عمران «لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ...، مؤمنان نبايد كافران را به جاى مؤمنان به دوستى بگيرند...» و 82 مائده «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ، مسلما يهوديان و كسانى را كه شرك ورزيده‏ اند دشمن‏ترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت و قطعا كسانى را كه گفتند ما نصرانى هستيم نزديكترين مردم در دوستى با مؤمنان خواهى يافت زيرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانانى‏ اند كه تكبر نمى ‏ورزند»، نوشته شده است.

غرفه‌ای با خدمات مشاوره‌ای در نمایشگاه قرآن مشهد
ذیل این آیات، ماکت سازندگان شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، تلگرام، وایبر، اینستاگرام و فیسبوک، به همراه توضیحاتی چون ملیت، مذهب و کشور حامی آن‌ها خودنمایی می‌کند که در کنار تصویر پیام‌رسان‌های ایرانی مانند سروش، گپ، آی گپ، بله و ایتا قرار گرفته است.

غرفه‌ای با خدمات مشاوره‌ای در نمایشگاه قرآن مشهد
در قسمت دیگر غرفه، آیات 159 سوره آل‌عمران «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ، پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرم‌خو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى‌شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى‌دارد» و 38 شوری «وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ، و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كرده‏ اند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزي‌شان داده‏ ايم انفاق مى كنند»، قرار گرفته است.

غرفه‌ای با خدمات مشاوره‌ای در نمایشگاه قرآن مشهد
وارد غرفه می‌شویم و بخش‌های مختلف آن را نگاه می‌کنیم، مشاوره تربیتی، مشاوره خانواده، مشاوره قرآنی و پاسخگویی به سوالات شرعی.
با فاطمه علیشاهی، مسئول غرفه به گفت‌وگو می‌نشینیم، وی اظهار می‌کند: این غرفه از طرف معاونت فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان فعالیت خود را در نمایشگاه شروع کرده است و عمده فعالیت‌های آن خدمات مشاوره‌ای اعم از مشاوره بالینی، تربیتی، قرآنی، خانوادگی و پاسخگویی به سوالات شرعی است.
ارائه محصولات کارآفرینی طلاب
وی ادامه می‌دهد: با توجه به سال حمایت از کالای ایرانی، ما هم از بین طلابی که کارآفرین و مشغول به تولید کالای ایرانی هستند، دعوت به همکاری کرده‌ایم که عمده محصولات پوشاک، حجاب و عفاف تولیدی ایران در این غرفه به فروش می‌رسد.
علیشاهی مطرح می‌کند: یک نکته مهم دیگری که در این غرفه، وجود دارد بحث تبلیغ پیام رسان‌های داخلی و نشان‌دادن آفت‌های پیام‌رسان‌های خارجی و اینکه در پشت صحنه هر کدام از آن‌ها چه کسانی فعالیت دارند و با چه عقید و افکاری این کار را انجام می‌دهند، است. از طرفی تبلیغ پیام‌رسان‌های داخلی هم صورت گرفته است.

غرفه‌ای با خدمات مشاوره‌ای در نمایشگاه قرآن مشهد
وی با اشاره به آیاتی که در غرفه به چشم می خورد، بیان می‌کند: دو آیه اشاره به سیره نبوی می‌کند و عمده کلیدی آن مشورت و مشاوره است، و آیات دیگر در این بحث این است که خداوند تعالی به مومنین اجازه نمی‌دهد که کفار و یهود را ولی و سرپرست خود قرار دهند و این ماکت‌های مالکان واتس آپ، اینستاگرام، وایبر و... نماد یهود و شیطان هستند؛ در واقع خداوند نمی‌خواهد که ما این‌ها را برای خود ولی و سرپرست قرار دهیم تا برای ما نقشه بکشند و برنامه بنویسند. قرآن برای ما بهترین برنامه زندگی را داده است و یکی از مباحثی که الان آسیب جدی به بنیاد خانواده زده است این موضوعات هستند.

علیشاهی مطرح می‌کند: زیربنای اصلی، خانواده است اما نقش تربیتی خانواده‌ها کمرنگ شده و تربیت فرزندان به مدرسه و دانشگاه سپرده شده است، از طرفی تبلیغات مسموم زیاد است و از طرفی هم دشمن به صورت شبانه روزی بر روی این موضوعات کار می‌کند.
مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی/ از ازدواج تا تولد فرزند
لیدا نادرنیا که مدرس دانشگاه و مشاور خانواده است، اذعان می‌کند: در بخش مشاوره این غرفه، بحث مشاوره خانوادگی صورت می‌گیرد و راه‌حل‌هایی به زوج‌های جوان ارائه می‌شود. از جمله موضوعاتی که در این بخش مطرح می‌شود، درخصوص ارتباط متقابل زن و شوهر و مشکلاتی که وجود دارد و منجر به طلاق‌های عاطفی و توافقی می‌شود، است و مشاوره ارائه می شود.
وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر در ارتباط با چگونگی تربیت خوب فرزندان است و در این خصوص، ما تربیت فرزند را در شش بخش تقسیم کرده‌ایم و به فردی که مراجعه می‌کند حتی در زمینه ایجاد فرزند و نطفه‌گذاری و تولد فرزند هم راهکار ارائه می‌دهیم که چه نکاتی را باید رعایت کند.

غرفه‌ای با خدمات مشاوره‌ای در نمایشگاه قرآن مشهد
نادرنیا می‌افزاید: در بحث شیردهی برنامه کارگاهی داریم و نیز برای تربیت بچه‌های سه تا پنج ساله و معضلاتی که در این زمینه داریم را برای خانواده‌ها مطرح می‌کنیم؛ بحث دیگر در زمینه بلوغ‌های زودرس است.
این مدرس دانشگاه، بلوغ زودرس را مسئله مهمی می‌‌داند و ابراز می‌کند: در جامعه امروزی به مسئله بلوغ زودرس جوانان مبتلا هستیم که به عنوان یک معضل شناخته شده است. همچنین در زمینه ازدواج فرزندان هم خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌شود و جوانان را به ازدواج آسان تشویق می‌کنیم، یعنی در مورد ازدواجی که با رویکرد قرآنی باشد با خانواده و والدین صحبت می‌شود.
وی اظهار می‌کند: وقتی که دختر و پسری درخصوص ازدواج رجوع می‌کنند، سعی می‌کنیم که راهکارهایی را به آن‌ها نشان دهیم که چگونه می‌توانند ازدواج موفقی داشته باشند و البته بازهم به این موضوع برمی‌گردد که با وجود معضلات، ازدواج در بین جوانان خیلی کمرنگ شده است و ممکن است که این مسئله به سمتی پیش رود که ما در سا‌ل‌های آینده، جوانی را که به ازدواج تمایل داشته باشد را خیلی کمتر داشته باشیم.
تاثیر فضای مجازی بر تضاد فکری والدین با فرزندان
این مشاوره خانواده با عنوان این مطلب که تضاد فکری والدین با فرزندان، یکی از نگرانی‌های موجود است، بیان می‌کند: ما می‌بینیم که فرزند نگرشی را دارد که با نگرش پدر و مادر هم‌خوانی ندارد و همسو نیست و تفکرات‌شان با توجه به وجود فضاهای مجازی، با دهه گذشته خیلی فرق می‌کند که به طبع همه این‌ها یک معضل است.
وی ادامه می‌دهد: یکی از مسائلی که در جامعه شاهد آن هستیم، روی آوردن جوانان به فضای مجازی است که بیشترین سرگرمی و باعث اعتیاد آنها شده است و این مسئله، تغییر تفکرات جوانان نسبت به والدین را به همراه داشته است و حتی باعث شده که پدر و مادر را در برنامه‌هایشان دخالت ندهند و ما به سمت فرزندسالاری پیش رفته‌ایم و نقش و وظایف والدین کمرنگ شده است.
باورهای دینی تقویت شود/ باید به جای مصادیق، به «اصل» پرداخت

غرفه‌ای با خدمات مشاوره‌ای در نمایشگاه قرآن مشهد
نادرنیا اذعان می‌کند: یکی از آسیب‌ها این است که بینش دینی بچه‌های ما و ارتباط‌شان با خدا کمرنگ و ضعیف شده است، فاصله‌ای که بچه‌های ما با قرآن پیدا کرده‌اند باعث شده که ما بیشتر به این سمت کشیده شویم.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه من با جوانان و تمام اقشار جامعه در ارتباط هستم یکی از امور، تبلیغات زیاد است، اما باورها و انگیزه‌های دینی در جامعه کم شده؛ ممکن است قرآن تلاوت، کارهای تربیتی انجام شود اما باور نهادینه نشده است.
این مدرس دانشگاه می‌افزاید: باید به باور برسیم همانطور که شهید حججی به فرزند خود می‌گفت: «علی جان سعی کن خدا عاشقت شود و وقتی خدا عاشقت شود تو دیگر خطا نمی‌کنی»؛ یا شهید واعظی می‌گفت: «مرا بکشید اما چادر از سرم برندارید»، چون همه آن‌ها به باور رسیده بودند. ما باید قبل از اینکه بگوییم چادر سرت کن، نمازت را بخوان، قرآن بخوان، باید بگوییم که خدا را باور کن؛ بچه‌ای که خدا را باور کند و او را بشناسد؛ می‌داند که چارچوب خدا چیست و برنامه‌ای را که باید طبق آن انجام دهد را از خدا می‌گیرد نه از بنده خدا.
نادرنیا ابراز می‌کند: یکی از چیزهایی که ما باید بیشتر روی آن کار کنیم این است که با کنار گذاشتن مصداق ها روی اصل قضیه که رسیدن به خدا باوری است، کار کنیم و در زندگی خود از قرآن استفاده کنیم.
غرفه‌ای با خدمات مشاوره‌ای در نمایشگاه قرآن مشهد

در میان سیره عملی‌مان، قرآن مهجور واقع شده است
منیره مسکی‌پور، حافظ قرآن و فعال حوزه قرآنی نیز که در این غرفه به ارائه مشاوره قرآنی می‌پردازد، با بیان اینکه من به‌خاطر علاقه‌مندی در این عرصه فعالیت دارم، عنوان می‌کند: قرآن در دوره کنونی مهجور شده و متاسفانه پرداختن به این کتاب آسمانی هم در حال کمرنگ شدن به‌ویژه در میان قشر جوان است، در حالی که نیاز اساسی قشر دانشجو و طلبه، به عنوان مخاطبان تحصیل کرده در جامعه کنونی که حرفی برای گفتن دارند، این است که به مباحث قرآنی به صورت جدی از آن چیزی که الان هست، بپردازند.
وی درخصوص دلایل مهجور شدن قرآن می‌گوید: به بیان ساده می‌توان گفت متاسفانه جایگاه قرآن در زندگی ما انسان‌ها کمرنگ شده است، چون نسبت به قرآن احساس نیاز نمی‌کنیم و برای قرآن وقت نمی‌گذاریم. توجه نسل قدیم به قرآن بیشتر بود ولی الان با توجه به بحث تکنولوژی و وجود فضاهای مجازی، متاسفانه این موضوع کمرنگ شده است.
مسکی‌پور ادامه می‌دهد: بحث تهاجم فرهنگی که دشمن بر روی آن کار می‌کند نیز یکی از ضربه‌های جدی است که به طور ویژه قشر تحصیل کرده و همچنین جامعه قرآنی را تهدید می کند.
وی اظهار کرد: متاسفانه نمایشگاه قرآن، به لحاظ فضای برگزاری، هرساله کمرنگ‌تر می‌شود؛ دو سال پیش نمایشگاه بین‌المللی مشهد فضای بهتری داشت و فعالیت قرآنی بیشتری می‌توانستیم انجام دهیم اما نمایشگاه امسال دارای محدودیت‌هایی است و فقط قشر خاصی حضور دارند، اما نمایشگاه بین‌المللی عمومی بود و محدودیتی وجود نداشت و می‌توانستیم در آنجا فعالیت‌های قرآنی بیشتری انجام دهیم.
این حافظ قرآن کریم ابراز می‌کند: نمایشگاه قرآن که در حرم رضوی برگزار شد، با استقبال کمرنگی همراه بود و فقط عده‌ای از زائران در آنجا حضور یافتند.
مسکی پور‌عنوان می‌کند: ما از عمل به قرآن غافلیم و من معتقدم افزایش مشکلات در همه عرصه‌ها نتیجه دورشدن از قرآن و کمرنگ‌تر شدن عمل به قرآن است، نکته اساسی این است که اگر هر کس بتواند در زندگی شخصی یک برنامه قرآنی داشته باشد قطعا نتایج آن را در زندگی می‌بیند.
وی ادامه می‌دهد: در عرصه خانواده هم اگر تک‌تک افراد یک برنامه جدی برای قرآن خود داشته باشند، به این صورت زندگی قرآنی خواهند داشت و قطعا پدر و مادر و سایر اعضای خانواده می‌توانند نقش خود را آن طور که باید ایفا کنند تا زندگی به سبک قرآنی داشته باشند.
این مدرس قرآن درخصوص انگیزه خود از حفظ قرآن مطرح می‌کند: در واقع این امر یک خلاء درونی بود که به سمت حفظ قرآن پیش رفت، البته خانواده هم در این مسیر تاثیرگذار هستند و فضای خانوادگی من به گونه‌ای بوده که قرآن در آن جایگاه خاصی داشته است.

انتهای پیام

captcha