نمایشگاه قرآن «رفعِ‌ تکلیف» نباشد/ دوران نمایشگاه‌های پوستری به پایان رسیده
کد خبر: 3719372
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

نمایشگاه قرآن «رفعِ‌ تکلیف» نباشد/ دوران نمایشگاه‌های پوستری به پایان رسیده

گروه فرهنگی- کارگردان تئاتر سینما با بیان اینکه نمایشگاه‌هایی که منفعل هستند و از سبک سال‌های گذشته پیروی می‌کنند، بازخورد ندارند، گفت: نمایشگاه‌های این چنینی شاید در اوایل انقلاب بازخورد داشت اما در حال حاضر در جامعه ما تأثیری نمی‌گذارد؛ طی یک شرایط منفعلی به وجود می‌آید و تمام می‌شود و شاید «رفعِ‌تکلیف» بهترین کلمه در وصف برنامه‌های این چنینی باشد.

هنر باید به نمایشگاه قرآن ورود پیدا کند/ از هنرمندان متعهد استفاده شود

علی عباسی، کارگردان تئاتر وبازیگر سینما و تلویزیون، در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه برای نخستین بار در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است، بیان کرد: من با این قالب‌های نمایشگاهی موافق نیستم و به نظرم دوره این سبک نمایشگاه‌ها گذشته است و خیلی نمی‌توانیم استقبال زیادی داشته باشیم.
دوران نمایشگاه‌های پوستری به پایان رسیده
وی افزود: نمایشگاه‌های این چنینی شاید در اوایل انقلاب و سال‌های خیلی کوتاه بعد از جنگ، بازخورد داشت اما الان بازخوردی ندارد و در جامعه ما تأثیری نمی‌گذارد؛ طی آن یک شرایط منفعلی به وجود می‌آید و تمام می‌شود و شاید «رفعِ‌ِتکلیف» بهترین کلمه در وصف برنامه‌های این چنینی باشد.
بازیگر سریال مختارنامه، اذعان کرد: البته جرقه‌هایی در برخی غرفه‌ها اتفاق افتاده بود، مانند غرفه‌هایی که با تئاتر و پرده‌خوانی و... محتوایشان ارائه می‌کردند؛ این مسئله به این خاطر که علاقه من در این حوزه است نمی‌گویم، بلکه این نوع هنرها جاذبه‌هایی دارد که باعث جذب مخاطب می‌شود.
نیازمند کارهای نو هستیم
وی ادامه داد: باتوجه نقش پررنگ و حضور موثر رسانه‌های تصویری و شبکه‌های اجتماعی در جریان زندگی اجتماعی، مخاطب امروز ما به نمایشگاه‌هایی که با کاری نو و بصری همراه است، گرایش دارند و غرفه‌هایی که در آن عده‌ای منفعل نشستند را نمی‌پسندند؛ به نظر من انرژی در نمایشگاه وجود ندارد و فقط یک جا دیدم که خانمی از من دعوت کرد و توضیحاتی ارائه کرد.
این کارگردان تئاتر مطرح کرد: ما منتظر چی هستیم؟ منتظر اینکه یک نفر بیاید، سوالی از ما بپرسد و ما را از خواب بیدار کند؟ ما برای فروش یک کالای دسته پایین در جامعه هم، یک شرایط بازرگانی خوبی ایجاد می‌کنیم، پس چطور وقتی می‌خواهیم از قرآن، کلام خدا صحبت کنیم اینقدر همه چیز منفعل و با رخوت بسیار زیاد همراه هست؟
عباسی بیان کرد: من در این نمایشگاه آدم‌هایی را دیدم که در غرفه‌شان خواب بودند، در حالی که منِ مخاطب دلم می‌خواست با انرژی بیشتری از من دعوت کنند و بخواهند دغدغه‌هایم را بگویم؛ مثلا مشاورانی را دیدم که نشسته بودند و گاها همه میزها خالی بود.
بازیگر نقش حضرت مسلم در فیلم سینمایی رستاخیز، اظهار کرد: شاید نکات مثبتی هم وجود داشته باشد و نمی‌خواهم به طور کلی نگاه منفی داشته باشم؛ اما دوره این نمایشگاه‌ها گذشته است و الان به هنرهای تصویری و جذب مخاطب با رنگ و جلوه‌های ویژه احتیاج داریم.
وی مطرح می‌کند: من خودم به عنوان نماینده یک قشر در جامعه که به علاقه‌مند به قرآن و معتقد به اصول اسلامی و ارادتمند به شهدا و...هستم، هیچ جایی برای ارضای نیازهایم پیدا نمی‌کنم و این نمایشگاه باید خیلی بیشتر از این‌ها کار کند.
کارگردان تئاتر، و بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه قرآن پر از داستان و تصویر و زیبایی است، ابراز کرد: متأسفانه سال‌هاست که داریم یک دور تسلسل را می‌رویم و فقط چند تا پوسترزدن و امثال‌هم را بلدیم؛ بعد از این همه طرح مشکل، پیشنهاد من این است که ما از هنرمندان بزرگ‌مان که متعهد و معتقد هستند و واقعا برای سوژه‌های مختلف می‌توانند در این عرصه کارکنند و زیر سایه قرآن دارند زندگی و کار می‌کنند، استفاده کنیم.
هنر باید به نمایشگاه قرآن ورود پیدا کند
عباسی با بیان اینکه باید هنر را به این نمایشگاه‌ها وارد کنیم، قرآن پر از داستان و نمایش است و می‌توانیم این داستان‌ها را درقالب هنرهای تجسمی و تصویری و تئاتر و... به تصویر بکشیم، مثلا من در نمایشگاه دیدم که رنگ نقره‌ای به خود زده بودند و چند نفر را دورشان جمع کرده بودند، مردم با ایشان عکس می‌گرفتند و چقدر زیبا بود، اگر این اتفاق با یک شیوه و ایده جدید ارائه شود.
این بازیگر سینما و تلویزیون اذعان کرد: من با این روش که هرکسی از زاویه دید خود بگوید موافق نیستم، بلکه باید یک زاویه کلی وجود داشته باشد و یک هدف دنبال شود؛ مثلا یک داستان خیلی بزرگ از قرآن برجسته شود راجع به آن صحبت شود. اما مسئله این است که اصلا چقدر شناخت در این قضیه وجود دارد؟ یا سوره‌های قرآن را که دارد روی طاقچه‌ها خاک می‌خورد چه کسانی می‌شناسند؟
وی گفت: می‌توان با یک هدف کلی و با به خدمت گرفتن هنرمندانی که تفکرشان قرآنی است، خیلی بهتر از این هزینه کرد اما این هزینه‌ها پراکنده است و هدفمند نیست.

 

انتهای پیام

captcha