بررسی نظریه فیلسوف ایرانی در دانشگاه «لایپزیگ» آلمان
کد خبر: 3719700
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

بررسی نظریه فیلسوف ایرانی در دانشگاه «لایپزیگ» آلمان

گروه بین‌الملل - کنفرانس«سکولاریسم چندگانه - فراتر از غرب، فراتر از مدرنیته» 24 و 25 خردادماه با بررسی نظریات سید احمد فردید، فیلسوف ایرانی در دانشگاه «لایپزیگ» آلمان(Leipzig University) برگزار می‌شود.

بررسی نظریه فیلسوف ایرانی در دانشگاه «لایپزیگ» آلمانبه گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در برلین؛ هدف از برگزاری این کنفرانس، بررسی و نقد مدرنیته، مفهوم سکولاریسم و تفاوت دیدگاه‌ دین و سایر حوزه‌های اجتماعی در دوره‌ها و مناطق مختلف است.

نقطه شروع این کنفرانس، کتاب جدید علی میرسپاسی، استاد جامعه‌شناسی و مطالعات خاورمیانه درباره نظرات سید احمد فردید، متفکر معاصر ایرانی است.

روشنفکران ایران تأثیرات مهمی بر ظهور انقلاب اسلامی در ایران داشتند. سید احمد فردید، فیلسوف شفاهی* معروف ایرانی و از طرفداران هایدگر از زمان تحصیلش در اروپا، به دنبال منابع فلسفی برای مبارزه با غرب‌زدگی و کشف روحیه معنوی ایرانی و سنت‌های اسلامی برای مقابله با نفوذ فرهنگ غربی و سکولاریسم بود.

فردید نگاهی نقادانه به مدرنیته داشت.  این نظر همچنین در میان روشنفکرانی مانند فوکو نیز دیده شده، اما چنین نقدهایی تنها مربوط به گذشته نیست. امروزه نیز گروه‌هایی در اروپا و ایالات متحده و همچنین کشورهای اسلامی به مدرنیته غربی و تبعات آن انتقاد دارند. به همین دلیل این کنفرانس می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از نظرات فلسفی در خاورمیانه و همچنین تحولات در غرب داشته باشیم.

*سید احمد فردید معروف به فیلسوف شفاهی است چرا که چندان مایل به نوشتن نبود و تنها آثار نوشته شده ی وی مربوط به دوران جوانی است.

captcha