لزوم ارتباط فعال‌تر علمی میان ایران و کشورهای عربی
کد خبر: 3720192
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
استاد دانشگاه تونس در گفتگو با ایکنا عنوان کرد:

لزوم ارتباط فعال‌تر علمی میان ایران و کشورهای عربی

گروه بین‌الملل ـ استاد دانشگاه تونس بر ضرورت ایجاد ارتباط فعال‌تر میان مراکز فرهنگی و دانشگاهی ایرانی و جهان عرب تاکید کرد.

لزوم ایجاد ارتباط فعال‌تر میان مراکز علمی ایران و کشورهای عربی

علی بن محمد مخلبی استاد کرسی بررسی تمدن‌ها در دانشگاه ملی تونس در حاشیه برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه قرآن در تهران در گفت و گو با خبرنگار ایکنا در ارتباط با این نمایشگاه تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلی تهران با حضور کشورهای عربی و اسلامی، دانشگاه‌ها، جمعیت‌ها وموسسات خصوصی و دولتی کشورهای اسلامی برگزار شده است.

وی در ادامه افزود: آنچه در این دوره از نمایشگاه دیده می‌شود، نشانگر آن است که این نمایشگاه هر سال نسبت به سال گذشته توسعه بیشتری یافته و علاوه بر خدمت به قرآن که موضوع اصلی برپایی این نمایشگاه است، به موضوعات مرتبط با قرآن و مفاهیم قرآنی مانند یتیمان، فقرا و ... نیز پرداخته است.

استاد دانشگاه تونس با بیان اینکه این نمایشگاه علاوه بر ارائه فعالیت‌های آکادمیک، علمی و فرهنگی که من در برخی از آنها شرکت کردم، تصریح کرد: من در حاشیه و محیط اطراف نمایشگاه شاهد آن بودم که جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه به مسئله جمع آوری کمک برای فقرا و نیازمندان نیز اهمیت ویژه‌ای داده است.

وی در ادامه افزود: نباید این فعالیت‎های علمی و آکادمی و فرهنگی تنها منحصر به جمهوری اسلامی ایران و زبان فارسی باشد بلکه باید پل‌های ارتباطی میان ما ایجاد شده و فعالیت‌ها به زبان عربی و درکشورهای عربی نیز ارائه شود که این امر، نیازمند تلاش‌های علمی و دانشگاهی هر دو طزف ایرانی و مجامع عربی است.

مخلبی همچنین تاکید کرد: ما با حضور در نمایشگاه تهران، تلاش می‌کنیم این ارتباط را ولو در حجمی کوچک، آغاز کنیم.

وی با بیان این که هر مسلمانی باید بداند که بهترین کاری که در طول زندگی خود می‌تواند انجام دهد خدمت به قرآن کریم است، اظهار داشت: خدمت به قرآن کریم در بخش‌های تفسیر، ترجمه، علوم قرآنی که از گذشتگان به ما رسیده و یا علومی که با کمک علوم جدید از قرآن استنباط ‌می‌کنیم و یا استنباط فلسفه و دیدگاه‌هایی که بتوان به کمک آن مشکلات فردی، اجتماعی، خانودگی، سیاسی و اقتصادی زمان خود را برطرف کرد، برای هر فرد و کشوری شرافت است.

لزوم ایجاد ارتباط فعال‌تر میان مراکز علمی ایران و کشورهای عربی

این استاد تونسی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با جمعیت‌های قرآنی در تونس گفت: اهتمام به قرآن در کشور تونس بر هیچ کس پوشیده نیست و رویکردهای بسیار و متنوعی درپژوهش های قرآنی در تونس وجود دارد. مانند رویکردی که شیوه سنتی بر آن غالب است و در دانشگاه زیتونه دیده می‌شود.

وی همچنین از بیت الحکمة به عنوان دیگر موسسات فعال در حوزه علوم قرآنی نام برد و افزود: این موسسه تنها به قرآن اختصاص ندارد بلکه به همه رشته‌های دانشگاهی در تونس می‌پردازد اما در دوسال اخیر توجه ویژه‌ای به قرآن داشته و 5 تالیف در ارتباط با مصحف و قرائات با نظارت دکتر عبدالمجید شرفی را منتشر کرده است.

مخلبی در پایان سخنان خود به اهتمام شهروندان تونسی به قرآن کریم و فعالیت جمعیت‌های قرآنی مانند جمعیت استاد محمد الطالبی و جمعیت‌های بسیاری که به حفظ قرآن کریم و نشر علوم قرآنی اهتمام می ورزند، اشاره کرد.

 یادآور می‌شود، بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۳۱ اردیبهشت‌ماه آغاز گشته و تا ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ میزبان بازدیدکنندگان در مصلای امام خمینی(ره) است.

انتهای پیام

 

captcha